Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 751 ggr
[Deshasix]
0

Bonda trio par + hona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har frågat några gånger men provar igen och hoppas på nå bra tips?.

Har ett par, en hane på 1 år och en hona på 8 månader som gått tillsammans ett tag. Skulle vilja sätta ihop dem med en till hona som är 4 månader och vill gärna ha tips?. (Honan på fyra månader är väldigt stor, aningen större än honan på 8 månader tillomed, så hon kommer inte ha några problem att försvara sig vid bråk)

Har haft dem tillsammans en gång, då rök honorna ihop och stackars hanen satt lugnt och stilla vid sidan av. De flög lite päls men de var inga bett eller liknande, de såg mest ut som de sprang efter varandra och hoppade emellanåt rakt upp i luften. Detta var på neutral plats. Bestämde då att vänta lite.

Vissa säger att man ska låta dem träffas då och då i korta stunder, andra säger att de är bara sätta ihop och sen vänta ut dem, så ja, ge mig alla tips? och tekniker tack!

[Melbun]
0

Mina var ju precis likadana med sina hopp och pälstussar överallt. Först var de ganska aggressiva mot varandra (hade separerat med galler) men det tog en vecka eller två innan de började med samma bråk på neutral mark. dvs jag lät dem träffas många ggr och sen fick de bara vara tillsammans på dagen då de endast bråkade morgon och kväll. När de bråkade till en början var det rätt illa så jag gick ut med dem i transportlådan. (Stress-bonding). Även om de fortfarande bråkade efter det var det mer sällan och inte lika illa utan det gick att avbryta med en hög klapp för att de skulle sluta. Bråkar de? mycket så fort de ser varandra eller finns det stunder då de också ignorerar varandra? Särar du på kaninerna varje gång de bråkar så kommer de fortfarande att behöva "göra upp" nästa gång men man ska absolut inte låta dem skada varandra. När mina bråkade som värst så särade jag inte direkt på dem men är man snabb kan man få tag i en (använd handduk eller handskar) och hålla ned huvudet lite mot golvet. Klappade och kelade kaninerna bredvid varandra och så fick de något gott. Man ska absolut inte använda våld mot kaninen men mina stannade snällt kvar så jag kunde "hålla fast" kaninen försiktigt. Hade de velat springa därifrån hade de kunnat göra det också. Efter det så blev bråken mer sällsynta och nu 3 månader senare går de ihop utan problem. Har ofta funderat på om de inte passar ihop men nu fungerar de fint ihop. Tror det beror mycket på att de har så stor yta att vara på :)

[Deshasix]
0

#1 Har somsagt bara provat en gång och då fick de slåss lite, särade inte på dem, de gick ifrån varandra och "gjorde sitt" också, de var mest när de råkade gå emot varandra, då rök de ihop en stund sen slutade dem. lät dem va tsm ca 15-25 min.

Plats är inget problem, de finns det massor av :) brukar lägga ut mat på golvet när jag bondar också så de finns något annat att tänka på. Det här är dock första gången jag bondar en trio och första gången jag vart med om kaniner som bråkar.

[Melbun]
0

Ge det lite tid och fortsätt med korta möten länge och öka tiden de får vara ihop så går det nog bra :) så länge du är hemma så kan du ju ha bra koll på dem. Annars gissar jag att de bor bredvid varandra? Bra att de ser och känner varandras lukt. Jag gick 5-10 min med mina i transportlådan då Melvin starkt ogillar den men också aldrig sökte kontakt med Signe. Hon var helt ok med lådan så då sökte han tröst hos henne vilket hjälpte. Ett knep man kan använda sig av lite längre fram är banan på huvudet. Då tror de att de blir putsade av varandra. Dock blev mina efter ett tag aggressiva så då slutade jag och då putsade de varandra utan banan. Annars kan du också klappa kaninerna bredvid varandra. När jag slutar brukar en tycka att nej du är inte färdig och slickar lite på den andra kaninen. Fungerar bra att uppmuntra till lite puts. :) och så det mest uppenbara: kastrering. Vet inte hur många av dina kaniner som är kastrerade men min lilla tjej var riktigt aggro innan hon blev det.