Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2764 ggr
Gnolis
1

Sätta ihop kaniner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kaninhona Blixten ska troligtvis få en kompis, om de nu gillar varandra dvs.

Blixten är ca 2år och har troligtvis alltid bott själv. Den andra kaninen är en kastrerad hane på ca 2-3år som också troligtvis alltid bott själv. Min tanke är då att hanen får bo i sommarburen och Blixten får vara i kompostgallerburen bredvid på dagarna och i vinterburen på nätterna. Men hur gör man sen när de ska få  träffas på riktigt? Ska jag ta in dem på helt okänd plats iom båda är utekaniner? Eller ska jag låta dem mötas i kompostgallerburen kanske? O hur vet man när de är redo att mötas? O hur länge ska de va ihop från början?

Alltså inte helt bestämt att jag ska få testa den här hanen men det verkar som det. Hade varit kul för dem båda att få en kompis tror jag. Bara de nu gillar varandra :D

Fridaaaa
1

Släpp alltid ihop på neutral plats så är det inget revir för någon av kaninerna.
Jag har mina ihop hela tiden efter att de träffats. Enbart en gång jag inte gjort det men nu bor de helt ihop. (de bodde galler mot galler annars och träffas på dagarna innan de kunde bo ihop helt).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jennywiktorsson
0

Låt dem gå i en Hage som är avdelad på mitten, så de kan nosa på varandra. Bra är även om det är på neutral mark där ingen av dem har varit förut. Om det går bra kan man släppa ihop dem. Det kommer bli tjafs men de måste få göra upp rangordningen. Men var beredd med sprayflaska vatten och handskar utifall du behöver sära dem. Jag tycker att så länge de inte börjar bråka mycket och bara jagar varandra liten stund ibland så sätt ihop dem på en gång, om du har en stor bur. Då får de möjlighet att klargöra vem som bestämmer utan att börja om (om man skulle låta dem träffas en stund varje dag). Jag satte ihop en liten kanintjej med mina två äldre (hona och kastrerad hane) dvärgvädurar förra veckan, och det gick hur bra som helst. Honan jagade den lilla lite grann men efter en vecka satt de och gosade tillsammans alla tre. Så jag talar av egen erfarenhet! Alla kaniner är individuella och det bästa är nog om du är med och observerar din kanin så mycket som möjligt och gör en egen bedömning. Du känner antagligen din kanin bäst! Lycka till :)

Stylle
0

Det är bäst om du har två galler med ca 10 cm mellanrum emellan dem så att de inte kan bita varandra genom gallret när du har hagarna/burarna brevid varandra.

Gnolis
0

Tack för alla svar!

#3 Ja så blir det automatiskt då jag tänkte sätta den nya hanen i sommarburen och Blixten i kompostgallerburen bredvid på dagarna. Så på nätterna får hon flytta in i vinterburen så länge. Vågar inte ha en ny kanin som jag inte känner i kompostgallret utan botten liksom.. Blixten gräver inte på gräs så jag hoppas inte den nya hanen triggar igång det nu heller..

#2 Men då blir det kanske perfekt om jag sätter ihop dem inomhus för där är inte Blixten heller van vid att vara. Men om jag släpper ihop dem inne och det funkar bra så kan jag ta ut dem till sommarburen där Blixten först bott o sen den nya hanen varit? Kan ju inte börja bygga nya burar lixom…Den är rätt stor tycker jag själv iaf. 1m x 2,20 har jag för mig. Jag hoppas dock de får plats i huset för det är inte jättestort. Har byggt det åt en kanin men tror att två får plats annars får jag börja modifiera lite..

Ska hämta hanen ikväll så det blir spännande att se hur han är o ser ut. Idag kommer de inte träffas iaf men imorron får de kika genom gallrena :P

Gnolis
0

Nu har han anlänt! Stampe heter han men ska han stanna kommer han nog få ett annat namn. O han är jättestor :O Trodde han skulle va rätt liten men ack nej. Så vinterburen jag har känns genast alldeles för liten så ska han stanna så kan jag få hans förra ägares bur som var jättestor :) Spännande det här :)

Sussi Sörensen
0

Jag skulle skynda långsamt för det är bättre än att försöka backa bandet i fråga om att sätta ihop kaniner.
När mina skulle lära känna varandra fick de bo i varsin bur sidan om varandra i minst en-två  veckor.  Bytte så de fick sova i varandras burar på natten och skiftade på dagen. Efter två veckor fick de träffas på neutral plats (inte där burarna står utan i vardagsrummet) en 15-30 minuter. Sen in i buren igen.  Ut längre nästa dag tills jag såg de kom bra överens och ökade på så vis tiden för umgänget. Min  hane är kastrerad och har även gjort så med honan nu och hon är betydligt lugnare nu. Om en månad ska jag försöka få dem att bara ha en bur som är öppen hela tiden och avgränsa med kompostgaller när jag inte är hemma.

Lycka till!

Gnolis
0

Jag satte ihop dem efter två dagar och det gick jättebra. De har inte bråkat alls men det som bekymrar mig är att honan inte verkar säga ifrån. Sixten juckar på henne men hon skuttar bara iväg. Så jag vet inte om han håller på hela nätterna för igår såg hon jättetrött ut o höll på att somna i kompostgallerburen så inatt har de sovit i varsin bur så hon har fått vila. Tror ni hanen kommer sluta hålla på sådär med blixten?

Sussi Sörensen
0

Läser först nu ditt inlägg…undrar hur har det gått?

Gnolis
0

Oj och jag är sen med svaret oxå..

Men det gick jättebra. Han har slutat hålla på med henne och de är bästisar nu. Håller på och slickar varandra i pannan och sånt supersött :)

Nu har jag kastrerat honan oxå pga cancerrisken så just nu bor de inte ihop och de ser så uttråkade ut båda två :( Men om några dagar får de ses igen och veterinären sa att de kommer minnas varandra så det är bara till att släppa ihop dem igen så det ska bli kul att se hur glada de blir :)