Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1115 ggr
Smultrondraken70
0

Kissar fel!

Behöver lite tips?! Våra två kaniner bor ihop och har bur med Hage, och även öppet ut i köket så fort nån är hemma. Honan är hyfsat rumsren, kan komma pluttar lite här och var men kissar 100% på lådan. Hanen däremot pluttar överallt (inget större problem tycker jag) och kissar BARA på lådan i bur och Hage. Aldrig en droppe utanför där . Problemet är att ute i köket kan han kissa lite varstans, men alltid på någon matta:(( tycks gå i perioder och jag fattar inte varför. Kan vara två veckor och inte en droppe kiss, och sen speciellt precis när vi tvättat alla trasmattor, då minsann, då kissas det:(( jag håller på att bli tokig på att tvätta mattor. Hur får jag honom att sluta med detta? Kan tilläggas att båda är kastrerade sen ett halvår tillbaka och precis ett år gamla.

emms
0

Hmm väljer han något speciellt hörn på mattan eller är det bara lite random här och där? Man kanske kan testa att lägga dit något som luktar illa. Dom har ju bra luktsinne så han kanske avstår från att vilja kissa där. Bittermandelolja hörde jag skulle vara effektivt!

Emma

Smultrondraken70
0

Det känns mest random och det är nya ställen varje gång:(

Trebit
0

Det kan ju ha någonting att göra med att mattorna tvättas, han kanske inte gillar lukten av tvättmedlet och vill därför märka över med sin egen lukt? Vet ju såklart inte vad ni tvättar med men kanske kan ni testa något neutralt/allergivänligt medel om ni inte redan har det. Om det bara är när det är nytvättat liksom.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
0

#3 bra ide, skadar inte att testa!

Rorvers
0

Är han kastrerad? Kan vara att han vill markera revir