Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 468 ggr
MilaandMrfluffy
0

Jag är väldigt rädd.

Hej !

Igår har jag fått en kanin. Jag adoptera den från en familj som inte ville ha den längre. Ah klart för att jag älskar djur. Jag har nu köpt underlag toa låda Hage och  de vanliga tillbehör. 

Jag ville Fråga hur gör jag så att kaninen inte är så rädd för mig för att den sitter stilla hela tiden och jag vet inte liksom om den piper för den ärar eller om den är irriterad på mig ? Men det går inte att klappa den utan att den piper eller vill springa ifrån. Hur Tamar jag den ?

MilciaPL & The Gang

MilaandMrfluffy
0

Oj jag glömde skriva att den är 1 år gammal snart 2. Det är en hona.

MilciaPL & The Gang

Ravynsfair
1

Eftersom den kom igår så skulle jag ge den tid till att vara ensam lite.
Låta den pusta ut och vänja sig vid sitt nya hem först och främst. 

Låt den komma till dig när den vill, tvinga inte den till gos. 
Hade själv en kanin som kom från en barnfamilj där barnen varit brutala mot kaninen, tog mig 3 år att få honom "normal" och gosig. 

Sätt dig på golvet och bara umgås med kaninen utan att ta i den eller prata med den. Ignorera den så den får en chans att utforska dig. 
Ha gärna något gott på golvet så att den vågar sig fram lite. 
(en bit ifrån dig eftersom den verkar så osäker)
Detta kan ta ruskigt lång tid, så att du är medveten om det. 

Allt eftersom kaninen vågar mer så kan du börja ha det goda närmare dig och tillslut i handen.
Klappa den inte direkt just då, risken är att du skrämmer den.
Men somsagt, låt det ta tid. Kan ta veckor innan du den låter sig klappas.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

MilaandMrfluffy
0

Okej. men kan jag rensa toalett lådan redan nu så det inte luktar ? Jag har tre hamstrar på rummet också.

MilciaPL & The Gang

Ravynsfair
0

Jadå, men försök ignorera kaninen bara, ge den nåt gott att tugga på medan du gör det så att den lär sig att DU betyder "jag får något gott" vilket är en positiv känsla för henne :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol