Måste skriva av mig...
Jag ska försöka att göra en lång historia kort men det blev sådär. Hoppas i alla fall ni förstår något. (-:
Har en släkting som skaffade kanin till sina barn, 5 och 9 år - en hane och en hona, som var syskon. Dom tänkte först kastrera hanen, men det hann dom inte förrän det råkade bli en tjuvparning.
Det kom sju ungar, dem frös ihjäl och då tog dom en till kull för att dom ville ”prova på att ha ungar”. Åtta stycken blev det. Efter det så tog de bara fler och fler kullar. Barnen tröttnade t.o.m och tyckte inte att det var särskilt speciellt med ungar, dom kelade inte med kaninerna så mycket heller förutom när dom hade kompisar hemma och dom skulle ”visa upp” dom. Stackars kaniner!
Så här lät det ofta när dom hade ungar på gång: ”Kaninhonan är dräktig. Kan ni ha dom hos er tills dom är 3 veckor så tar vi dom sen, för vi har inte tid att ha dom just då, då vi är bortresta dom veckorna?”. Eller en annan gång: ”Vi har tid för kaninungar så vi släpper ihop dom, det blir väl kul?”.
En sommar så lyckades dom inte bli av med en unge och då erbjöd sig min syster att hjälpa till. Hon lyckades hitta ett bra hem till honom då.
Näst senaste kullen dom tog så var det något "fel" på ena ungen (tyckte dom), då han var sprattlig och rädd. Då överlämnade dom honom till oss utan att fråga oss och tog för givet att vi kunde hjälpa till att sälja honom.
Vi lyckades inte heller hitta hem åt honom så då avlivade släktingen honom utan att säga det till varken mig eller min syster. (Vi hade byggt upp en stark relation med honom och fått honom tam och trygg i sig själv.) Jag fick lista ut det själv när han en dag inte var kvar i buren…
Fastän det där hände så fortsatte dom att avla på syskonen. Jag, min syster och vår mamma pratade med släktingen och sa att en tvåårig hona inte mådde bra utav att för det första få så många kullar och för det andra med hennes bror! Vet ni vad hon sa? Jo: ”Kaniner mår bra utav att få ungar och det är naturligt för dom. I friheten skulle dom ju få ännu fler kullar, det sliter inte på dom”, och så blev hon sur typ.
Kaninmamman som var två år såg ut att vara minst 5 år och var jättetrött. Dom informerade inte ens i annonserna eller till de nyblivna ägarna att det var inavel. (Observera att dom sålde precis alla ungarna dom födde upp, dom behöll inte en enda.)
Denna stackars kaninhona blev inte särskilt gammal men ändå mamma till 10 kullar som dessutom var inavlade och med riktigt många ungar i.
Usch säger jag bara!
Nu lever inte deras kaniner mer. Dom vill ha kaniner igen och har frågat oss om vi ska ha någon kull. (Vi har haft två kullar till skillnad från dom.) Deras barn är äldre och dom har lite mer förstånd nu. Vi har ett krav. Dom får skaffa kanin av oss OM dom INTE avlar på dom. Punkt slut.
Hon är dessutom vuxen och har haft kaniner och kullar sedan barn! Jösses vad jag blir upprörd av sådant här! Var bara tvungen att skriva av mig det här och har så mycket att berätta så det blev lite rörigt, hoppas ni förstår i alla fall! Någon mer som har varit med om något liknande?
Vänliga hälsningar Ellen 

Oj fungerade inte att göra styckeindelning.. Hoppas det är okej att läsa iaf. 👍
Vänliga hälsningar Ellen 

:(
Men sådär kan man ju inte göra stakars hona..
Fy fan!
Fy stackars hona!
Fy va hemskt! Vissa människor borde inte få ha djur!
Jag hade inte låtit dem köpa/få kanin av dig. Säg bara till dem att du inte gillsr deras sätt att behandla djur. Du stödjer varken inavel eller "massavel". Synd bara att ni inte anmälde detta då det pågick. Kaninen måste varit riktigt utsliten.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Stackars kaninerna
Håller verkligen med #7!
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Men usch då, jag blir på riktigt gråtfärdig!😕
Vill dock inflika med att inavel inte är så farligt på kaniner som man kan tro!
Många linjeavlar (samma sak som inavel fast noga planerat) för att kolla så att det inte finns några defekter i stammen samt för att förstärka bra gener.
Det inavel/linjeavel gör är egentligen bara att förstärka generna, vilket kan visa om kaninen t.ex bär på bettfel. Eller om kaninen har en superbra stam så kan man para den med en son/dotter för att stärka de generna, vilket ju är bra! :)
Jag själv ska börja med linjeavel då rasen jag föder upp är väldigt drabbad utav bettfel och jag vill kolla så att iaf mina avelsdjur är rena.
Däremot så vill jag inte rekommendera att inavla om man inte har ordentligt med koll på vad det innebär! Och att para t.ex far och dotter för att man inte har någon annan hane/hona är inte okej.
Om man nu kollar på hur dem gjorde så tycker jag att allt var helt fel.. även fast inavel/linjeavel inte är farligt eller egentligen dåligt så förstärkte ju dem nu något som de antagligen inte hade en aning om vad det var, varken om det var bra eller dåligt.. nej, riktigt dålig stil det där! Och stackars stackars hona som det fått slita så mycket på..😕
Och att säga att det är normalt för en kanin att ha så många kullar bara för att det är så i det vilda är ju helt galet! Dessa kaniner är ju inte vilda!😟
Ifall någon orkade läsa min kommentar så säger jag bara att ja, jag behövde nog också skriva av mig🤐😃
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
#7 Jo, jag har sagt att jag inte tycker det är okej att behandla kaniner på det sättet och att inavel är något som man verkligen ska undvika, men nu finns ju inte deras kaniner längre, som sagt. Förutom hur dom tar kullar så har dom kaninerna på ett väldigt bra sätt, anser jag, och nu har även dottern blivit intresserad av kaniner. Dom har sagt att dom endast vill ha en kaninunge den här gången och att de inte kommer ta några kullar. Så vi ska fundera lite. För som sagt, sålänge dom inte tar kullar så har dom kaninerna på ett bra sätt. Det känns som att dom fått lite mer vett än vad de hade förut så vi får väll se… 👍
Vänliga hälsningar Ellen 

#10 Håller helt med dig! Visst, inavel är inte så farligt i de allra första omgångarna, men sen kan det ju dyka upp såsom missbildningar och liknande. Därför som jag tyckte att det var idiotiskt att dom inte ens skrev något i annonserna eller informerade ägarna om det. Jag menar, tänk i fall dom hade tänkt att använda dom i avel… Man har ju för sjutton ett ansvar när man tar kull och har ett djur överhuvudtaget! Synd att dom inte fattat det förrän nu… 🎧
Vänliga hälsningar Ellen 

Usch säger jag bara! Hemskt !
#12 Fast missbildningar dyker som jag förstått inte upp om det inte redan finns i stammen i form utav någon typ av defekt, kan nog dock som du säger dyka upp om kaninen blir väldigt inavlad! Fast det ska nog vara först närmare 20 - 30 generationer. Och sen så sägs det att om man parar en inavlad kanin med en helt obesläktad kanin så går inavelsgraden ner till 0%, så det är ju heller inget som är jättesvårt att avla bort :)
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
Som sagt ovan. Vissa människor ska inte ha djur. Jag har lite svårt att förstå hur folk tänker. Har dem inget vett i huvudet? Blir jag så sjukt förbannad av sånt här. Usch!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#14 Okej, har inte så mycket kunskap om just konsekvenserna av inavel, men har väll hört om de grovaste konsekvenserna. 😊
Vänliga hälsningar Ellen 

#15 Eller hur! Håller definitivt med!
Vänliga hälsningar Ellen 

Vet åtminstone en uppfödare som linjeavlat sedan 1997 och inga defekter än, lär heller aldrig bli några om inte ett djur "utifrån" bär nåt skit. Defekter har ju ett ursprung och de springer inte ur jorden om linjerna är fria från defekter. Hårt inavel (linjeavel= Avel av kusiner eller avlägsnare släkt, inavel närmare släkt än kusiner) ger inavelsdepression så småningom, men det innebär bara att det föds färre ungar i kullarna. Kontrollerad Avel där man parar både närmare och avlägsnare släktingar där man noga kontrollerat stamdjuren är faktiskt bättre än konstant utavel, till slut kommer utavlade kaniner med dolda defekter paras och ungarna blir drabbade.
Jag tycker inte att du ska sälja kanin till dessa människor avsett vad, det låter verkligen inte som en sund djurhållning. Det är lika lätt att ljuga som det är att köpa ett paket tuggummi på affären.
Hemskt att det finns folk som håller på såhär!
Skulle aldrig sälja till en så vidrig människa/familj. Om du nu måste sälja kanin till dessa, säg att du säljer den vid ålder för kastrering och att de får stå för den pengen, eller att de får ha den på foder och att du kan ta den när du än vill och ställa höga krav.
#19 det kan även vara bra att skriva kontrakt om man har kaninen på foder:) annars kan det bli missförstånd elr liknande ;)
R.I.P. Anton 💔
Jag förstår inte hur du, ts, ens kan tänka tanken att låta denna familjen köpa kanin av dig. Du visar ju därmed att du anser dem vara goda kaninägare - och det är ju inte precis vad resten av ditt inlägg beskriver. Jag skulle aldrig någonsin sälja djur till människor som jag visste hade så dålig ansvarskänsla för djuren. Att massavla kaniner på en och samma hona så som du beskriver att denna familj gjorde, visar tydligt vilka värderingar de har kring djur. Usch för sådant, och jag skulle ALDRIG sälja djur till sådana människor!
#21 Jag har nu beslutat att inte låta dom få köpa kanin av oss.
Vänliga hälsningar Ellen