Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3571 ggr
chade
0

Tuggar sönder allt..

Hej, nu är det så att min lilla pojke som är ungefär ett halvår gammal har börjat tugga på verkligen allt :S Han tuggar sönder tyger (tex. kläder, täcken). Han tuggar sönder plastpåsen som jag har i min papperskorg :(
Min lillasyster har även en liten tygstol hon fick när hon var liten, i den så är det skumgummi som han är riktigt intresserad av att tugga på :S
han äter inte upp något av det, det ligger alltid massa tygbitar osv där han dragit fram med sina tänder.. 

Han får grenar som han gnager på ibland och sånt för att slipa ner tänderna, så jag vet inte riktigt varför han gör som han gör :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

chade
0

putt..

emms
0

Tonåring skulle jag tro. Ge massa pinnar istället, dem ska ha fri tillgång på att gnaga på pinnar. Vissa vill gnaga mer än andra. Och du bör inte göra så att han kan bita på tyger osv, det blir trådar och om han råkar få i sig någon liten bit kan han få problem med magen. :) Fleece går dock bra då det inte bildar trådar och klumpar och så :P Om han är frigående så kanske du kan ringa in sängen och sånt med galler? Eller göra en Hage åt kaninen :)

Du kan också lära den "Nej!" putta bort den och säg Nej bestämt. :P Fast kanske är svårt att lära honom när han är i tonåren ;)

Lycka till! :D

Emma

chade
0

så, pinnar istället för grenar?
Nu är det så att jag inte har världens tjockaste grenar, dom är på snudden till pinnar faktiskt..

Jag gör mitt bästa för att han inte ska tugga på allt, även om jag säger nej och puttar till honom så fortsätter han i alla fall så han vill inte alls lyssna :P 

Mitt rum är inte det största, så om jag skulle göra en Hage eller ringa in min säng så skulle det inte finnas plast för mig där inne o:
men han har sin bur som han får skutta in och ut från som han vill, förutom på nätterna då jag inte kan hålla koll på honom >.<

jag hoppas att det han håller på med bara är något tillfälligt.

och tack! o:  

jag får försöka lösa det här på något vis >.<

emms
0

Både pinnar och grenar går bra att ge ;) Fast minna gillar dem tunna bättre :D

Kan du inte göra en Hage en liten bit utanför hans bur då? :) Så får han lite större i alla fall :) Man vill ju inte bura in dem helt ;D Jag hade samma problem som dig. Fast min bet på lister och sånt istället :P Men eftet ett tah gick det över. :)

Emma

chade
0

Som jag sa är mitt rum jätte litet :P
Om jag skulle sätta en liten Hage bara utanför hans bur skulle jag behöva klättra över den varje gång jag skulle till min säng :P

Men ja, jag får väl bara försöka gör det bästa av situationen och ordna något, och hoppas på att det går över snart :P

KaninenWilma
0

#4 ska man ge grenar/pinnar på vinter? från vad isf ?

emms
0

#6 Från träd ;D Bara att skaka av snön, och kanske låta dem torka lite. Jag skakar bara av snön :) Men man ska inte ge från björk :P Deras toppar är giftiga på vintern och så. Det är nog för att inga djur ska äta upp knopparna :)

Emma

KaninenWilma
0

#7 okejj:) så ska jag ge från mitt äpple trä ! :)

Eidesdotter
0

Min kanin hade en period på ett par år då han var galen i tyger!Förvånad Tillslut fick han en massa stuvbitar och trasor att ha som sina egna. De byggde han med och grävde i och bet i också förstås. Efter en tid tröttnade han på det och jag tog bort dem. Jag skulle inte rekommendera det idag, med tanke på risken för att trådar ska fastna i magen/tarmarna. Men om man använder fleece istället går det nog bra.

Annars är mitt tips? att utöver massor av kvistar och grenar som redan nämnts, ge honom olika saker att gnaga på. Olika material, olika former, som omväxling. Se bara till att det är säkert att tugga på förstås!

Ex.: gnagträ och kanintuggleksaker i trä ifrån djurbutikerna, majs- eller sjögräsmattor, korgar (olackade och omålade), toarullar (om han inte äter för mkt av dem), fyll en trälåda med halm eller liknande och låt honom krafsa runt i, ge honom kartonghus (samma som med toarullarna, bara om han inte käkar upp alltihop!).

I övrigt kan aktivering i största allmänhet hjälpa. Om han har mkt att göra och tänka på blir det mindre tid över att äta upp ditt rum!Glad

Whatsupdoc?
0

Min Charlie har tuggat på en av fjärrkontrollerna & knapparna är nästa borta, och jag ger honom pinnar & tugga på ändå. Vad mer kan jag ge han & tugga på? Och kan man be om nya knappar eller måste man be om en ny fjärrkontroll :p

Trebit
0

Smartast är nog att plocka bort fjärrkontrollen, lägga den i en låda eller högt upp när ni inte använder den, så har vi gjort. Tror inte att man kan be om reservdelar till fjärrkontroller så ni får nog skaffa en ny om ni vill ha den hel.
Det känns förmodligen jätteroligt för kaninen att tugga på knapparna så även om den får annat att tugga på kommer den nog inte sluta med kontrollen förrän ni tar bort den.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Whatsupdoc?
0

Okej, tack för tipset :)