Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1755 ggr
jejoh78
0

(X) Hjälp! Död kaninunge BILD

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse hittade jag den här döda ungen utanför huset i uteburen. Har den krypit ut och frysit ihjäl tror ni? Tittade till de andra ungarna och de verkar trötta och ser lite smala ut. :-(Tror ni mamman har slutat ge dem mat? Ska jag ta in dem och stödmata? De blir 5 dagar inatt

thea_thea
1

Hantera inlägget och sätt ett (X) och BILD i rubriken! Inte alla som vill se en död kaninunge… Är den lik dina ungar?

jejoh78
1

Då ber jag om ursäkt för det. Jag blev skärrad och tänkte inte så. Det kanske är förståeligt i en sådan situation?! Jag ver heller inte hur man ändrar i rubriken så tyvärr får man nog stå ut med det. Jag ber om råd och vill inte ha kritik just nu när jag är väldigt ledsen och orolig! Jag tycker att de andra ungarna är smalare. Den döda ungen kanske är lite uppsvälld? Jag ser inga bilmärken så det verkar ju inte som om mamman har bitit ihjäl den? Men varför har den krypit ur boet? Var den hungrig tro?

Klarizz
0

När mamman har diat kan den ha följt med henne ut ur boet :(

Therese
0

Håll musen över inlägget och klicka på "hantera" så kan du ändra det :)

jejoh78
0

Usch vad sorgligt! :-( Tack Therese men jag använder min smartphone…

Therese
0

Är ledsen för din skull :(

Men du kan du bara peta lätt på ditt inlägg, gå först längst ner på sidan och öppna upp i full version :)

[Smålandsbrud]
0

Fy vad ledsamt att mista en unge

jejoh78
0

Tack! Kan inte sluta gråta! Vad tror ni andra om varför den dött? De andra ungarna verkar slöa…Kan det vara så att de inte har fått mat tror ni?

jejoh78
0

Tack för hjälpen!! :-)

Therese
0

Glad att jag kunde hjälpa till, alltid bra att kunna :)

Kan inte mamman stöta ut den som är svagast i kullen? Kan inte mycket om kaniner men jag vet att andra djur stöter bort den som ändå inte skulle klara sig. Hoppas allt går bra med de andra❤️

jejoh78
0

Är det ingen som kan ge något råd om hur jag ska göra?

[sstorm]
2

Sånt som händer ibland. Låt mamman få lugn och ro och pilla inte för mycket så går det säkert bra ska du se!

kanin och häst
0

Så synd! :( Själv hade jag en ihjälfrusen unge för ett tag sen. Antar att den följt med ut ur boet när den diat, kanske det som den där Lillen också gjort? :)

Ett liv utan djur är inte värt att leva

jejoh78
0

Tack. Jag ska lämna mamman ifred idag. Imorgon tittar jag bara till dem för att se så att det inte är någon mer unge som har dött. Tänkte sätta upp något slags vindskydd idag också.

[Sockertoppens_kaniner]
0

Sånt händer och det får man räkna med. Inte ovanligt att ungar följer med sin mamma ut ur boet och då fryser ihjäl. Tror inte att det är någon fara med resterande ungar. :)

IdaL
0

Helt normalt att ungar faller bort, det är sådant som händer i kaninvärlden. Ungarna är väldigt känsliga i den åldern, tror inte heller de är ngt fel på resterande ungar.

Är du orolig att mamman har dåligt med mjölk kan du ge henne lite dill, de ökar mjölkproduktionen.

jejoh78
0

#15 och #16 Tack för era svar! Känner mig lugnare nu. :-) Är det förresten normalt att det sitter som små bloddroppar längst ut på spenarna? Såg det idag när mamman ställde sig upp mot gallret. Det kanske tyder på att ungarna diat nyligen?