Lite frågor om min första kull!
Hej! Jag fick för första gången en kaninkull igår och jag har två frågor: 1. Hur många gånger bör man kolla till dom per dag max? 2. Jag vet att man inte ska röra i dem för mycket, men kan jag ta upp dom och kolla till dem riktigt så dem alla ser okej ut?
1. Finns ingen maxgräns,
2. Ja det kan du göra.
M.V.H Snuttefia
1. 1 gång per dag räcker!
2. Ta ur dem från boet tycker jag inte du ska göra fören dom åtminstone är 1 vecka gamla. Dels så ser du om dom är pigga och krya genom att endast titta på dem och dels så håller ungarna värmen genom att ligga tätt och det finns ingen anledning att lyfta upp en sån liten unge. Du ser om ungarna rör sig :)
Jag tycker det är bäst att låta dem vara ifred så mycket som möjligt den första tiden. När jag har haft ungar har jag oftast bara tagit upp dem någon gång under den första veckan för att se så att allting ser bra ut, men annars kollar jag bara 1-2 gånger om dagen i boet.
Tråden rensad. Håll er till tråden och håll god ton!
//Admin
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Kan vara bra att kolla en ordentlig gång så ingen ligger död och gömd då den kan logga och ruttna så alla dör;)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Jag har tagit en snabb titt morgon och kväll, så de ser ok ut samt att ingen dött. Inget mer!