Smal kaninunge
En utav mina kaninungar är väldigt smal och liten. Den är 2 veckor men ser ut som en nyfödd kaninunge fast med lite päls. Har försökt stödmata den några gånger per dag men den ökar inte i vikt :( Ska jag köpa någon ersättning och ge den? Tacksam för svar
Vad har du stödmatat den med då om du inte har använt mjölkersättning av något slag?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 Jag har gett mat från mamman
Tycker det låter som en mupp:/
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
mat från mamman så som hennes bröstmjölk eller försökt mata den med mammans mat?…
tycker detta låter väldigt konstigt oavsett vilket måste jag säga.. är det kanske så att du mest bara är nyfiken på vad man gör eller är det så att du önskar att du stödmatat men kanske inte har det.. och att ungarna kanske är några dagar gamla och inte två veckor redan?`
Var ärlig, det kommer du längre på och kan hjälpa dina kaninungar bättre istället för att riskera livet på dem i försök att låta duktig här..
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#4 Jag har gjort så att den får mat FRÅN mamman då jag tänkt att det är bättre en att få ersättning men eftersom det inte blir mycket bättre kanske jag borde ge de ändå :/ Och ungarna är 2 veckor. Jag försöker inte låta duktig på något sätt tror mer att du har missförstått. Det ända jag ville ha var rådgivning på vad jag kan göra i sånna här situvationer och inte kritik.
Hade en kull förra sommaren, 3 tjocka och en smal, liten, naken. Vi lät honom dia från mamman några gånger och han växte till sig. Fjun blev till päls vid en månads ålder. (men inget hår vid ögonen)
Han klarade sig och mår bra idag, mycket mysigare en dom andra i kullen ;)
Jag tycker att du ska fortsätta med stödmatningen och se. Jag vill gärna höra hur det går, lycka till ❤️
Aktiv på kanin.ifokus.se
#6 Tack så mycket för hjälpen! Nu gjorde du verkligen så att jag fick nya hopp om kaninungen, verkligen tack!
#4 förstår inte din kommentar över huvud taget! Tycker du är oförskämd mot Ts utan att ha fakta på bordet. Min kull är 8/9 dagar nu och har en som är efter precis som din är och jag har börjat låta den äta en extra gång på mamman (för att hon tillåter det). Så låter din hona ungen att äta så fortsätt som du gör och håll tummarna. :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#8 tack för stödet
Hoppas det går bra för den lille:) uppdatera Järna hur det går sen!
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Vi hade en kull 2013, på tre ungar, en var stor, en var lite mindre, och en var väldigt liten! Den lille blev aldrig lika stor som sina syskon, men han mådde bra. Pappan till ungarna var liten till växten (vägde 800-1000 g) så tror det kan bero på det också.
Lycka till, hoppas det går bra för lillen!
Har för mig att kaninungar väljer en spene efter 1-2 veckor som dom sedan håller sig till. Kan vara så att den fått en spene som har dåligt med mjölk i sig. Fortsätt stödmata och om den fortfarande inte lägger på sig skulle jag köpa extra mjölk (ersättning) att ge. 🙂
Emma
Lycka till!