Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1142 ggr
wolfgirl82
0

Schampo till kanin

Jag vet att man inte ska bada kaniner men denna gång måste det göras.

Anledningen är för att jag fick i tisdags hem två kaniner som har fått helt fel kost tidigare. Båda över väldigt överviktiga efter fått en stor full skål pellets var varje dag.

Lakrits som är den som är i behov av ett litet bad har enligt förra ägaren varit väldigt dålig i magen länge och ja hon luktar inte gott. Dessutom är hon blandning mellan lejon och dvv så behöver både klippa och bada rumpan på henne för hon kan inte göra rent sig själv.

Båda är nu satta på strikt hö diet och deras avföring har blivit mkt bättre bara på dessa dagar de har bott här hos mig.

Men som sagt Lakrits behöver verkligen få bli ren om rumpan. Finns det nått schampo som är milt och snällt nog att använda till en kanin eller annat tips? som kan lösa upp smutsen för jag tror tyvärr inte att enbart ljummet vatten räcker.

Tack på förhand!

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

fsigge
0

Schampoo ör nog inte bra att använda. Kaniner är känsliga och kan bli torr. Lös upp det med coops xtras egna balsam. Det använder jag själv när jag tvättar håret istället för schampo.

Frida

Smultrondraken70
0

Lactacyd från Apoteket är det schampoo jag vet som är riktigt milt. Kan användas till nyfödda barn.

emms
0

Grönsåpa 🙂 har de flesta hemma också!

Emma