Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 793 ggr
SofieShe
0

Hjälp med sprattlig kanin

Jag har en kanin som avskyr att bli upplyft. När jag köpte henne så övade jag på att bära henne, idag har jag accepterat att hon helt enkelt inte vill. Det största problemet just nu är att jag inte kan klippa klorna. Jag har testat allt! Jag har lyckats klippa framtassarna när hon låg på golvet, men så fort man rör baktassarna springer hon undan. Det går inte att lägga henne på rygg eller lyfta henne. Min pojkvän provade att vira in henne i en filt medan jag höll handen för ögonen på henne, han kunde inte ens få upp henne i famnen innan hon sprattlat sig ur. Nu funderar jag på att ta henne till veterinären, fast jag vill ju kunna klara av detta själv. Sedan undrar jag hur de kommer klara av att lyfta henne när hon sprattlar så mycket. Är så frustrerad, har börjat blöda av att hon rivit mig, har även börjat gråta en gång när jag trodde hon skulle bryta ryggraden av att hon sprattlade så mycket. Vad ska jag göra? Vill inte utsätta henne för den här stressen, men börjar bli desperat. Jag försöker bara göra mitt bästa så håll gärna en god ton, inget hat mot hur jag hanterat henne tack.

Paxxie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör du mer exakt när du lyfter henne och hur håller du henne sedan?

Det bästa är ju givetvis om hon är lugn redan innan du lyfter henne. Kan du klappa henne när hon är på marken utan några problem, eller tycker hon det är jobbigt också? Eller är hon lugn innan du lyfter henne men sprattlar massor ändå?

Det jag brukar göra när jag hanterar lite vildare kaniner är att jag först och främst sätter mig på ett knä, så jag är lite mer i deras höjd. Sedan så klappar jag en stund från huvudet och över ryggen, just för att de ska vänja sig med att jag rör dem över kroppen. Ifall de springer iväg under den tiden tror jag det är bäst att helt enkelt fortsätta öva på att klappa en stund innan man lyfter.
Därefter sätter jag ena handen under bröstkorgen (det brukar vara ungefär då kaninen försöker ta sig undan, så det är viktigt att hålla ett stadigt grepp med andra handen över ryggen)
För själva lyften så lyfter jag först under bröstkorgen. Så fort kaninen är någon centimeter upp i lyften tar jag andra handen under baken och lyfter den mot min bröstkorg, så att kaninen nästan "ligger" på min arm lutad mot min bröstkorg. Ju snabbare du kan få kaninen in i den positionen, desto lättare är det. Jag upplever att det är sällan kaniner sprattlar när de väl ligger så, men om de gör det är det lätt att lugna ner dem.

Det viktigaste är helt enkelt att hålla ett väldigt stadigt grepp hela tiden och försöka att inte släppa när kaninen sprattlar, även om det är lättare sagt än gjort. 

Har tyvärr ingen bild på exakt hur jag lyfter, men jag bifogar på en bild hur jag håller dem när de väl är upplyfta.

SofieShe
0

#1 Har aldrig lyckats lyfta upp henne till min famn, hon sprattlar så fruktansvärt mycket så hon kommer ur mitt grepp. Jag sitter alltid ner och klappar henne innan jag försöker, så att hon är helt lugn. Kan lyfta upp framdelen av kroppen så att hon står på bakbenen, längre än så har jag inte lyckats. Det enda sättet jag lyckats lyfta henne var att hålla en hand för ögonen på henne och sedan lyfta med den andra. Det sättet använde jag endast när jag skulle försöka lägga henne i mitt knä, eller snabbt lyfta ner henne från min säng, som hon inte vågade hoppa ner ifrån. jätte tacksam för ditt svar! Väldigt bra tips?, men tyvärr så är det inget som jag inte har testat av det du skrev.

Paxxie
0

Ah, då förstår jag. Vad jobbigt det måste vara att hon är så knepig. :/ Det kanske vore en ide att besöka veterinären eller någon annan kaninkunnig, bara för att se om de kan ge några tips? eller bolla lite ideer?

Om du inte redan provat det så kan du ju testa att sitta på golvet och försöka locka upp henne i knäet på något vis, sedan reser du dig bara upp när hon redan är i famnen. Det kanske känns mindre läskigt för henne än att bli upplyft på vanligt vis.

smellcaramell
0

Jag har märkt att kaniner lätt märker om man är osäker och sprattlar då för att de "vet" att de kan komma undan det obehagliga. (kaniner gillar i regel inte att bli burna). Om man själv är säker förstår kaninen oftast det och blir inte lika stressad. Sedan är det bra att öva på att "bära" lite i taget. Att liksom närma sig delen då hela kaninen är upplyft långsamt. Men fram tills dess att kaninen är lite lugnare skulle jag ändå försöka åka till veterinär för att få klorna klippta. Med tiden kommer även du lyckas. :)

Smultrondraken70
0

Har exakt samma problem med en av våra (hona). Hon har alltid hatat när man lyfter, hur vi än gör det. Har också provat allt, inget funkar bra. Förstår hur du känner det, det är så himla jobbigt när de är svåra att hantera. Jag har känt mig som en helt värdelös kaninägare emellanåt. Det är ett elände att klippa klorna, men vill inte åka till vet då hon blir extremt stressad av det också. Det enda sätt vi hittat när vi klipper klorna är att  jag tar fast henne med en hand under bröstet och en under rumpan (snabbt måste det gå), och sedan vänder jag henne och sätter henne i mitt knä (obs hon sitter på rumpan-inte ligger) och håller fast henne med en hand över bröstet och en i bakbenen/rumpan - och snabbt en handduksflik över ögonen-ser man inget är det ju svårt att veta vart man ska fly. Får man snabbt ett bra grepp blir det omöjligt att sprattla sig loss för henne. Sedan klipper dottern klorna, och sedan får hon något gott som belöning). Vi håller på samma sätt då vi fått tvångsmata, till exempel efter kastrering. Har en hane också, och han är hur lätt som helst att lyfta, men dom är helt olika personligheter. Kan lägga in en bild på hur vi håller när vi klipper klor om du vill.