Skaffa kaninkompis eller inte?
Hej på er, alla härliga kaninmänniskor!
För ett halvår sedan dog min kära kanin Labans kompis. Nu har jag börjat fundera på om det vore en bra idé att skaffa en till kanin för hans skull. Han är en utekanin men jag försöker sitta i buren varje dag. Han är social och nyfiken men inte kelig. Han fungerade mycket bra ihop med min förra kanin, men de blev introducerade när hon var en unge. Fungerar det att få ihop två vuxna kaniner? Jag vill helst inte köpa en unge, eftersom möjligheten finns att jag om kanske fem år flyttar hemifrån, och jag vill inte lämna över ansvaret till mina föräldrar eller behöva sälja.
Är det en bra idé att köpa en till kanin, eller är det okej att låta honom vara ensamkanin? Om jag ska skaffa en till kanin, vad ska jag tänka på?
Tack så mycket på förhand!
Jag har bara satt ihop vuxna kaniner.
Hona som är minst 3½-4 månader vid ihopsläpp är det bästa, helst kastrerad också om du kan det 🙂
Varför inte ta med kaninerna om du flyttar hemifrån?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack! Eftersom du har erfarenhet, är det något som är extra viktigt att tänka på?
Det gör man ju gärna, men jag vet inte hur min första egna bostad kommer vara. Vill inte stå där och inte ha plats för dem.
Jag hade definitivt skaffat en ny kompis till honom :-)
Det finns massvis med äldre honor som behöver ett nytt hem, bra många fler än kaninungar, så det ska nog inte vara några problem att hitta en passande.
Introducera dem för varandra på neutral yta (om det går dvs, annars städa ur ordentligt och möblera om hos hanen) och ha lite is i magen. Det brukar oftast inte vara några problem att få ihop en kastrerad hane och en hona. 🙂
Det är inte många som vet vad man gör/bor om fem år, så jag hade inte avstått att ge honom en ny kompis för det.
#2 Bra med yta, flera gömställen, släppas ihop på neutral plats. Flera mat&drickplatser 🙂 Så har jag gjort när jag satt ihop kaniner 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.