Hur mycket ska jag ge?
Min kanin Lillan är ganska tjock. Vi trodde ju att hon var dräktig så vi ökade på med maten. Men nu är hon ju inte dräktig. Men hon är väldigt tjock. Så hur mycket pellets ska hon få?
En halv DL brukar räcka. Och ge inte gnagar blandning bara , det är som godis för din kanin.

som huldisen säger, fast om hon fått väldigt mkt mat nu, se till att minska succesivt :)

Själv ger jag min kanin pellets med lite majskorn , och bara lite gnagarblandning.. Men eftersom min kanin är spinkig så ska du nog kanske inte göra som jag gör´??

Tack för alla svaren!!:D Hon ska få mycket motion:)

Idag gav jag henne en halv DL.
6: de va ju bra! :)

#7 jopp.
8: (L)

:)

Vid lunch har hon typ ätiti upp allt. Och då brukar jag ge henne lite för då är hon jätte hungrig och då tycker jag så synd om henne. Men då får hon inte så mycket.

Pellets är bara ett tillskott, en kanin klarar sig super på enbart hö & vatten. Du behöver bara ge ½ dl pellets per dag, hon ska inte äta sig mätt på pellets utan hon ska äta hö istället.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Har jag fel när jag säger att man inte ska ge sin hona mer mat när hon är dräktig? Det är väl först när hon fått ungar som hon behöver mer mat?

#13 Men hon har inte fått ungar.

#14 Nej, men ni gav ju henne mer mat när hon var dräktig, och jag har hört att man inte ska det. Honan ska endast ha mer mat när ungarna har fötts.
Jag ökade Candys mat när hon var dräktig, men eftersom att hon aldrig ätit särskilt mkt så brukar hon alltid ha fri tillgång (: Hon äter ungefär ½ dl per dag (pellets då, sen äter hon självklart grönsaker m.m oxå)

#15 Okej.
#12 Okej då vet jag:)

Min kanin byggde ganska mycket muskler, men hon känns fortfarande lite spinkig så jag ökade hennes mat till ca 1 dl per dag (från ½ dl om dagen). Tänkte mest på att uppfödaren var ju utställningsuppf. då rör ju inte kaninen på sig lika mycket som en tävlingskanin gör, och att Peach behöver mer energi för att orka med att hoppa, tävla och bygga muskler.

Om honan är spinkig/tanig eller om den inte riktigt vill äta så kan man ge fri tillgång eller öka maten. En "vanlig" hona som äter bra ska inte ges mer mat förrän ungarna är födda. Har jag hört iaf.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Det är SJÄLVKLART att en hona ska ha mera mat när hon är dräktig. Alla djur som ska ha ungar behöver äta mer, även vi människor. Det är inte för inte man säger att man äter för två när kvinnor är gravida. Skulle man fortsätta äta lika som man gjorde innan skulle bara ens egen kropp få den energi och näringen den behöver, men nu är det plötsligt ex 6 ungar till som behöver näring, självklart behöver det ätast mer då, annars blir ungarna undernärda och små och veka.
Men sen måste man också vara mycket obeservant på att honan inte blir fet. Det är stor skillnad från att ha stor bebismage till att ha stor bebismage och dessutom bli fet. En kanin med fetma får oftast problem att få ungar, samma som med människor. Men känner man inte heller sin hona tycker jag inte heller att man ska ta en kull på henne.

Men nu är hon ju inte dräktig.

Läste bara i ett svar på en av artiklarna här att "Honan ska inte ha mer mat än vanligt förrän hon fött ungarna! Först då ska man öka matmängden."

#22, självklart, men allmänt vett säger det motsatta ;)
#21, jag svarade de ovanför som sa att man inte skulle äga fodermängden :)

#23 ockej:)
#4.. bara du inte tar i för hårt :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#25 okej:P

Hon har faktiskt blivit lite smalare:)