Emot Stockholm 25 April!
Ny tråd! Pga det blev tjafs i förra. I denna tråd så kommer jag lägga upp bilder när jag är på väg upp till Stockholm och är på väg hem till Göteborg igen. Har två stycken transportburar, Den rosa är Bambins och den blå är Lajbans :) Har även köpt vanliga ryktväskor till häst på Hööks, Som jag förvarar bland annat deras selar och vatten och mat i på väg upp till Stockholm.
Bild 1
Här så ser ni transport burarna, Även väskorna :)
Bild 2
Här så ser ni vad det finns i bägge av väskorna som jag ska ha med mig upp till Stockholm :)
Vill inte ha några onödiga kommentarer på denna nya tråd. Som t.ex att jag inte vet min egna kanins bästa. Kaninerna kommer ha tillgång till både friskt vatten och bra hö.
Hoppas att det går bra! Önskar dig lycka till;)
#1 Tack så mycket :)
Lycka till! Jättefina burar och väskor. Burar har jag men blir själv lite sugen på väskorna:))
#3 Tack :) Väskorna är vanliga ryktväskor ifrån Hööks kostade bara 99 kr styck :)
Fint med matchande väskor och burar! Själv har jag alltid åkt med så mycket djur så jag har helt enkelt fått packa ner allt i bulk i min egna väska (inte mycket plats kvar för kläder) när jag har rest med dem (speciellt när jag åkte tåg). Mycket enklare om man kunnat haft personliga väskor så det blir mindre grävande efter rätt saker när man kommer fram! =D
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Lycka till! :D Vart kan man köpa transportburarna, dom var riktigt snygga ;3
#5 Det tycker jag också :)
#6 Dem kan man beställa ifrån teddytassen.se :)
Vad borde jag mer tänka på när jag är på väg upp till stocholm och hämtar Lajban?
#8 För det först kan du ju rasta Bambi i sele på påvägen så hon får sträcka lite på sig, om ni tar någon fikapaus kan ni låta båda transportburarna vara ute så dom får friskluft. :)
#9 Tack för tipset det kommer jag verkligen göra :)
Ta med lite extra godsaker till kaninerna. En del kaniner äter lite dåligt när de åker bil, och då kan det vara bra att ha nåt extra gott att erbjuda.
#11 Kommer ha med mig ett stort salladshuvud till dem :)
#12 vad bra, sallad innehåller ju vätska också:) vi brukar ha med knäckebröd också ( som de aldrig får annars) och gurka, då det innehåller vatten. En av våra äter ingenting när bilen rullar, men lite godsaker brukar gå ner när vi stannar.
Man kanske kan ha med Critical Care på vägen ifall nån av dom inte vill äta? :) Så kan man ju även ta med mycket hö i transportburen (:
#14 bra tips?. Man kan ta med ljummet vatten i termos att blanda med:)
Mina brukar vara vana med gräs och sånt så fort det börjar kika upp så försöker alltid plocka gräs och örter innan jag åker och lägga in och även om vi rastar vid ett bra ställe (nära skog tex) brukar jag plocka mer om de ätit upp. Ibland har vi tagit ut och ställt transporterna i skugga där vi suttit medan vi ätit men ofta är det lite väl fullpackat för att det ska vara smidigt att ta ut och in dem (har transporterna fastsurrade så de inte välter vid skarpa svängar eller liknande). Har handduk eller filt att hänga för fönstret eller ena delen av buren ifall solen skiner på (föredrar att hänga en bit ifrån buren så det kan fortsätta vara bra cirkulation). Är det riktigt varmt har jag ibland haft frysklamp jag lagt under en handduk i ena halvan av buren. Och såklart aldrig lämna dem utan uppsikt i bilen speciellt inte om det är varmt väder.
Sen brukar jag se till att dem fått röra på sig ordentligt innan och efter resan (däremot rastar jag dem aldrig under vägen då det oftare gett mer stress de gånger jag försökte).
Åker ungefär samma längd på sträcka du ska resa flera gånger om året och gjort det med både kaniner och andra djur i många år (15 år med kaniner och mer med andra djur) och aldrig haft större problem. Vi brukar rasta 1-3 gånger under resan (oftast 3 gånger) men det beror lite på vem jag åker med (med sovande barn blir det mer sällan och med kissnödiga/hungriga medpassagerare mer ofta :P)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#16 Det är ju bra :D
Ni kan gå in på Lajbans uppfödare hemsida och kolla efter Lajban :) Här är länken
Är på väg nu :)
Är på väg nu