Avliva en kanin :/
Kanske får avliva min kanin hona Bambi sen om hon nu har bettfel i baktänderna :/ Ska kolla det med min pappa sen ..
Har du varit hos vet med det? Vet du vad felet beror på?
Har du fått röntgat eller haft någon som kollat kindtänderna?
Att slipa till en kindtand som är ojämn kan rätta till felet.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Nej? Men en undersökning på blåsjärnan ligger på 760 och sen narkosen ligger på 3500-4000 kr och det är för mycket för mig och min familj att betala tyvärr :(
Wat?
När min kanin skulle sövas, spola tårkanalen, slipa en ojämn tand och ta 3 röntgenplåtar kostade hela kalaset 800kr på Alingsås djurklinik.
Varför tror du att det e bettfel med kindtänderna?
För hon rasslar sina tänder
Kolla upp hos veterinär först, de bhöver inte söva för att kolla kindtänderna, ev lugnande
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej
Vår hane rasslar och knastrar med sina kindtänder när man gosar med honom:) han har inga bettfel. Har förstått att det är kaninens sätt att "spinna". Det är inte sånt "mys" rassel du hör?
Har aldrig hört att rasslande i tänderna är tecken på bettfel. Så jag tror inte det är någon fara. Min kanin rasslar också med tänderna ibland och jag var hos veterinären senast igår och fick konstaterat att det inte var bettfel.
Har hört de människor som haft "kurrande/morrande" för de tycker de är mysigt. Annars kanske tänderna är för långa?
Välj en annan veterinär. Dedär priserna låter helt sjuka.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Och det kostar ungefär lika mycket att avliva ett djur som att göra en vanlig undersökning? 🤔
Det är väl bättre att kolla så att hon inte är sjuk först innan du tar några förhastade beslut om avlivning.
Emma
Skaffar man djur då ska man också ha råd att ge dessa den veterinärvård de behöver.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ta kontakt med veterinären omedelbart.
#11 Avlivar man hemma är det gratis :)
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#14 Ja men det finns vissa regler på hur man ska avliva hemma även om det inte är till slakt 🙂
Emma
#15 Dom reglerna är rätt slappa och avlivning kan göras enkelt med en klubba/slagträ/järnrör och kniv.
Men nu så hjälpte pappa mig och kolla hennes baktänder igår och det var inget bettfel på dem.. Men vi har märkt att det kliar i hennes tänder så hon får både hö och pellets och slipsten för det ska klia mindre :)
#16 Slappa och slappa vet jag inte. Gör man det fel plågas djuret. Och vet inte hur stora kunskaperna är om avblodning direkt, när dom ska avblodas och hur dom ska avblodas. Vad som är laglig bedövning och inte.
Emma
#17 Hur kollade ni baktänderna själv? 🙂 Och vad menar du med att det kliar i hennes tänder?
Emma
#18 Nu tycker jag vi lämnar det från den här tråden, vill du diskutera slakt/avlivning - be my guest, men vi kan ta det i en annan tråd.
#20 Herregud. Ta de lugnt va. Sluta hetsa upp dig på precis allt. :)
Emma
#21 Ursäkta? Jag är fullständigt lugn och samlad.
Jag sa bara att vi kan ta OT i en annan tråd, istället för att sabba TS' tråd mer genom att diskutera avlivning/slakt hemma. Vad är det som är svårt att förstå?
#22 Man kanske kan försöka vara lite trevlig också? Du låter ofta väldigt bitsk och kort i dina kommentarer.
Och jag sa bara att man ska tänka på att det inte bara är att avliva hur som helst när #14 säger att det är gratis att avliva hemma. Det är sedan du som kommer och skriver att reglerna är slappa och att det är enkelt vilket jag inte håller med om och då skriver det. Så vem som förstör tråden om avlivning vet ja inte, du får skriva din åsikt men inte jag? 🤔😮
Sorry TS för snack om avlivning 😃 skönt att din kanin är frisk!
Emma
#23 Jag har inte i en enda kommentar varit otrevlig eller bitsk mot dig. Bara för att jag inte använder smileys varje gång jag skriver betyder inte det att jag hyser agg mot någon.
Och som jag sagt ett par gånger nu: Nu lämnar vi detta utanför den här tråden. Har du fortfarande problem med mig så finns det en PM funktion som funkar utmärkt.
17# skönt att höra att den e frisk . Men tänderna bör kollas av veterinär för säkerhets skull. Höt gör att dom slipar tänderna . Väldigt facinerande. Lycka till med kaninen din .☺☺☺.
#17 Du kan inte se det själv hemma.
#26 Men lägg ner! Jag sköter om mina kaniner. Ni behöver inte komma och säga att jag inte kan göra saker själv hemma föratt kolla t.ex mina kaninerns tänder. Är så ***** trött på detta här nu att ni sitter och skriver att jag inte tar hand om mina kaniner m.m och att jag inte ska göra si och så med dem. Jag är kaninkunnig jag känner mina kaniner!! Förstå!!
Ge kaninen grenar också :D
#17 hur såg du kindtänderna hemma, skulle vara intressant att höra! :)
Ett liv utan djur är inte värt att leva
#27 Jag skulle också vilja veta hur du gjorde för att se kindtänderna. Skulle ju spara en hel del på att slippa åka till veterinären för att kolla kindtänderna.
Säger som #29 och #30. Skulle vara intressant att veta.
#27 Vad är det för otrevlig attityd? Herregud, jag har inte varit otrevlig mot dig! Jag skrev bara att man inte kan se kindtänderna själv hemma, det är sanningen.
Framtänderna och så kan man kontrollera själv men inte just kindtänderna. Och jag har aldrig påstått att du inte tar hand om dina kaniner heller. Så tagga ner.
32# n7 får du lugna ner dig . Försök va trevlig i stället. Hon gör allt för sin kanin de gör vi alla.☺.
#33 Jag är lugn. Det är hon som var otrevlig mot mig inte tvärtom. Bara för att man inte har smileys är man inte otrevlig. Accepterar inte sån otrevlighet när man försökt hjälpa.
Och jag har itne sagt att hon inte gör allt för sin kanin heller. Men kindtänderna kan ingen se själv hemma om man inte har de verktyg som veterinärerna har.
Du är otrevlig du måste tåla att man säger ifrån.☺
#35 Jag var inte otrevlig. Man behöver inte vara otrevlig, gapa och sk "säga ifrån" till något som inte behövs bara för att någon säger något som personen inte håller med om. Och nu skrev jag till TS inte till dig kring hennes attityd. Så vill hon fortsätta diskussionen så är det upp till henne. Jag tål när någon sk "säger ifrån" men om det är befogat inte om det är för något som inte ens behövs säga ifrån och dessutom inte påstå massa saker man aldrig sagt. Jag fortsätter inte denna diskussion med dig utan med TS eftersom det är mellan henne och mig.
De spelar ingen roll man ska va snäll.☺
#37 Jag är snäll och varit hela tiden. Varför försvarar du TS när det är TS som varit otrevlig osv men klagar på mig som inte gjort något? Inte logiskt.
Tydligen fler som håller med mig.
Man kan inte bete sig hur som helst.
Nej de är du inte .
#39 Tänker som sagt itne fortsätta diskussionen med dig eftersom du ändå tolkar saker man skriver hejvilt som du själv tycker, så inte lönt. Vill du ha diskussion: Vasegod och PMa. Men skriv inte ut lögner här, bara löjligt.
Diskussionen här i tråden är avslutad från min sida.
Trevlig helg på dig.
Du är inte snäll
#27 Undrar bara. Vad var själva "syftet" med denna tråden? Ville du ha hjälp med något eller ville du bara tala om för hela världen att du kanske ska avliva en kanin?
Vänliga hälsningar Ellen 

#41 Men sluta! Lyssnar du inte? Bara för att man inte använder smilisar betyder det inte att man är elak!