Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 552 ggr
pernillaoscarsson
0

Plywood eller osb?

Jag håller på att bygga en till pallkragebur och behöver nu både botten och tak. Till min förra så har jag plywood och är väl nöjd med det. Men priset är lite högt. Såg att osb är myyckeg billigare. Frågan är bara ifall det är hållbart?

NelliMohrle
0

Målar du det ordentligt så att inget vatten kan tränga in är det hållbart. Det är dock lite svårare att arbeta med då det är ganska hårt.

Älskar kaniner Kär

zatanica
0

Jag personligen hade inte valt osb, visst kan man måla det, men det är svårt att få det bra så att det håller lika länge som exempelvis plywood.

du har inte tänkt på att använda vanliga bräder? Lite mera bök men borde kunna vara billigare. Var ett par år sedan jag byggde burar så har inte så stor koll på vad virke kostar nu.

Humi
0

Kom ihåg att färg kostar. Beroende på vad du kör för färg, så kommer du antingen över eller lite under priset för en plyfa. 

Personligen hade jag kört en formplyfa som golv, kostar mycket men tål allt. 

Taket kan du köra med osb + papp då det inte blir blött på insidan. Det som händer vi fuktighet är att det blir lite frasigt, men så länge du inte har tänk att kaninen ska leka spiderbunny så är det lungt.