Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9360 ggr
Trebit
0

Kanin som dricker/kissar mycket

Min kanin (kastrerad hane, dvärgrasblandning, 1,9kg, ca 1,5år) har nu bott hos oss i 2,5 månad, frigående inomhus med öppen bur. För 2 veckor sen valde jag att komplettera med en stor vattenskål utanför buren utöver den flaskan som finns i buren. Efter det har han (enligt mig) börjat dricka onormalt mycket, förutom de ca 2 dl som jag märker att han dricker ur flaskan så behöver jag också fylla på den stora skålen flera gånger om dagen. Jag byter såklart vatten så snart jag ser att det är smutsigt så det är svårt att veta exakt hur mycket som går åt där, men det har hänt att han druckit hela skålen medan jag varit borta. Jag skulle uppskatta att jag fyller skålen med 3-4 dl varje gång.
Det märks också på hur mycket han kissar.
Vi har en toalåda med måtten ca 30x45cm och i slutet av dagen är alltid hälften av pelletsen (toa-lätt) nerkissade. Jag har börjat tömma och skrubba den både två gånger om dagen nu för att han ska slippa sitta i så mycket skit. Tidigare blev endast ett av hörnen blött i ett område av någon decimeter. Jag upplever också att det har en fränare lukt nu, men det kan ju bero på att mängden är så pass mycket större.

Så hur mycket ska en kanin dricka på ett dygn?
Innan vi skaffade skålen drack han ungefär 1,5-2,5 dl om dagen.

Han är lika pigg som innan och äter med bra aptit, men jag har märkt att han slickar mer på saker nu. Han har alltid varit en sån som slickar på allt (enligt tidigare ägare) men jag tycker att det har trappats upp. Kan han ha brist på nåt i kroppen? Näringsmässigt borde han inte ha några brister, han får 25 g pellets om dagen (Cuni Complete) utöver sitt hö och vatten, men kan det vara en infektion som inte syns?
Vi var hos vet för snart 1 månad sen för hälsokoll och för att han hade nyst en del (troligen pga dammig halm) och då var han frisk som en nötkärna enligt dem.
Kan det vara så att det har blivit varmare ute och att han därför dricker mer?
Kanske kunde jag ta bort skålen ett tag så jag kan mäta precis hur mycket han dricker och se om det ändras med bara flaskan att dricka ur.

Ber om ursäkt för långt inlägg! Är det någon som har några tankar om det här?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

fsigge
0

Min kanin drack upp två stycken 200ml skålar/dag alltså 500ml. Hon åt bara Hö så hon fick ju inte vatten från någon annan stans direkt så det tyckte jag inte var konstigt att hon drack så mycket.

Frida

Trebit
1

Hm, jag vill minnas att vi drog ner lite på pelletsmängden ungefär samtidigt som vi började med skålen, kanske finns nåt samband där också. Han verkligen vräker i sig hö så han kanske behöver allt vatten han får i sig? Tyckte mest att den plötsliga ökningen var så stor. Är ju lite ny på kaniner och då är det svårt att veta vad som visar på att något är fel.

Tumblr - ☆ - Instagram

aliiciaj
0

Kan vara Urinvägsinfektion, då dricker dem mer och kissar mer. De kan också börja kissa på konstiga ställen för att de inte kan hålla tätt, har det hänt din kanin? Är det Urinvägsinfektion bör du åka till en veterinär och ta ett urinprov. Om en kanin går för länge med det kan det utvecklas till njurbäckeninflammation. När han kissar ofta får han brist på både vatten och mineraler så därför dricker han mer och försöker nog få i sig mineraler genom att slicka på saker.. Fodret bör täcka upp mineralbehovet i vanliga fall, så någon mineralsten ska du inte ge nu utan det viktiga är att hitta orsaken till det som orsaker dessa symptom.

Trebit
0

Urinvägsinfektion! Det hade jag inte ens tänkt på! Jag har själv haft njurbäckeninflammation som höll på att gå över i blodförgiftning, så det vet jag hur gärna man vill undvika. Han har inte kissat något utanför buren, men under nätterna har han varit lite dålig att gå på lådan, och ibland kommer han rusande genom rummet för att sedan sätta sig och kissa, så det blir nog lite akut för honom ibland. Ska ringa vet och höra vad de säger. Tack för ditt svar!

Tumblr - ☆ - Instagram