Varför blir det inga ungar??
Hej! Jag har tre st belgiska jättar som går i ett stort hägn tillsammans och har gjort så sen i höstas. Vi fick en kull men tyvärr var de döda när jag upptäckte dom. Har hört att första kullen sällan överlever så jag blev inte så förvånad, även om det var väldigt tråkigt! Jag tänkte att de iaf funkar och de kan få ungar så det är väl bara att vänta. Sen dess har ingenting mer hänt. Jag har inte sett någon PARNING alls och några tecken på boende finns inte. Varför blev det såhär och vad ska jag göra för att få igång dom igen??? Tacksam för svar =)
Går hanen med honan konstant alltså?
Hur gamla är kaninerna?. hur snart inpå att ni skaffade dom kom kullen? (jag tänker kan det vara en tjuvparning sen innan ni fick dom, dvs att er hane kanske är steril eller bara för ung).
Om dom är nog gamla osv kan det bara vara så att dom haft "vinteruppehåll" vissa kaniner har det.
l'm back
Ja de bor konstant med varandra. Det är en hane med två honor och de deras hägn är inne i en gammal ladugård där två boxar slagits ut så det är ganska stort. Ingen av honorna hade gått med nån hane innan och de är runt året allihop. Kullen kom i februari.
Är honan brunstig?
#2 och hanen är inte konstant på honorna? Det är första gången jag läst att det har funkat på bara två honor.
Har det varit bråk sen Februari? Kaniner kan ju "kastrera" hanar som dom är arg på. Annars skulle jag gissa att dom helt enkelt inte brunstat sen dess, det är ju ändå inte så lång tid sen dom blev "gamla nog" och det inte varit så kallt.
l'm back
Börja med att ta isär hanen från honorna innan någon av dom dödar/stympar varandra.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Ta bort hanen från honorna! Risken är bland annat att de kan bli dubbelparade (= bära på två kullar samtidigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför bor de ens tillsammans, om jag får fråga?
Jag hörde så sent som i helgen om en slaktuppfödare (mååånga sådana par som jag förstod det som) som har par hona-hane som går tillsammans livet ut. Varje hona får ca 3 kullar/år. Inget jag skulle rekommendera dock, risk att det blir könsstympning för hanen (vilket kan vara en anledning att inga ungar kommer, testat vända på hanen och kika?) om honan blir på dåligt humör, utöver risken för upprepad dräktighet för honan.
Kan bara meddela att om de hade visat aggression mot varandra så hade de inte fått gå ihop. Jag är inte korkad. Hannen har inga sår och är inte könsstympad, de slår inte ihjäl varandra eller dylikt som vissa redan tycks bestämt att anledningen är. De går ihop JUST för att det inte blivit ungar. Nej de får inte kull efter kull efter kull, utan de kommer att tas isär när det händer något! Problemet är att de inte tycks vara intresserade alls utan har blivit bästa vänner. De sitter och tvättar varandra, sover brevid varandra och så vidare.
#9 Han kanske inte har men för att förebygga så bör du sära på hanen från honorna!
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#9 Kaninerna kan ju bråka då man inte ser på (så gjorde våra honor innan vi särade på dom).
Nu har jag inte testat detta men kanske ska du skilja dom åt ett tag tills du vet att honorna brunstar helt enkelt.
l'm back
Han blir nog mer intresserad om du särar på dem och låter dem träffas vid senare tillfälle :)