Kaniner-bör få slippa buren
Jag vill här slå ett slag för att vi djurvänner måste tänka om och befria kaninen!
Jag anser att kaniner bör få samma status som hundar och katter, och dem har vi inte i bur, och detta borde vara självklart för kaniner också.
För vem skulle vilja sitta inspärrad hela livet? Inte jag ialfall!
Har haft kanin och han var fri i hela vår lägenhet plus att han kom ut på koppelpromenader i naturen dagligen. Jag använde en sele och ett 10 m rep.
Önskar att burtänkaden kommer att dö ut till förmån för djurets välbefinnande och hälsa!!!

Tror inte detta är möjligt för alla eftersom kaniner gärna biter i allt som kommer i deras väg ^^
Och hur gör man om man har en utekanin?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Säger som #2. Och vaddå, det är inte naturligt för en kanin att leva fritt inomhus. Då måste du ju släppa ut din kanin utomhus för att den ska bli helt "burfri".
håller med #3, och om man då han kaninen ute utan bur lär den inte leva så länge.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#1 Då ser man till att ta bort allt som kaninen biter på. Det finns speciella plaströr där man kan ha sladdarna i. Spruta ättika på -det avskyr många kaniner. Eller så skaffar man kanin när man har de rätta förutsättningarna att ge den ett så bra liv som möjligt.
#2 Bygger en väldigt stor rastgård.Med buskar,gräs,grenar osv och tar går med kaninen på dagliga koppelpromenader såklart!
Här är det djurets väl som går först. Är man djurvän så spärrar man inte in ett djur i bur!

#5 En väldigt stor rastgård är fortfarande en bur och det är inte fri tillgång till hela världen. Det tar stopp någonstans. ^^
#5; Det är ju en bur.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#5 - då sitter den ändå i en "bur", en riktigt stor bur, som någon gång tar slut.. det är ju samma sak.

Så trist det är med överfanatiska människor som bara är ute efter att hacka på andra…
Sköt du din kanin så sköter vi våra.

Och tänk om man inte har resurser att bygga denna "riktigt stora rastgård"? Då ska man inte få äga en kanin, om den bor i en 100x50 utebur och får komma ut varje dag?
Snacka om diskriminerande.
#9; Håller med.
Och vem har sagt att en bur ska vara liten? Och att akninen inte får komma ut? Och för det andra är en bur bra då kaninen kan få ha det som sin egen plats och känna trygghet. Självklart ska den inte sitta instängd hela dagarna.
Tänk lite mera och tänk logiskt innan du slänger ur dig saker.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#3 Skämtar du? Är det INTE naturligt för en kanin att leva fritt inomhus? Men att leva i en bur, det är naturligt?!
Självklart så är det bättre för en kanin att få skutta, springa och gå fritt än att vara inlåst. Ganska logiskt. Och det finns de som låter sina kaniner leva precis så.
Jag har aldrig sagt att kaninerna ska springa fritt utomhus dock.

Men det är fortfarande INTE FRITT att vara inomhus, det är inte ens deras naturliga miljö. Skämtar du?

håller med tisdus! :S

#14 Tack Senna. :)

Hade förväntat mig sådana reaktioner. Men överfanatiskt? Nej, det är det inte! Det är ett ganska normalt tänkande om man vill sin kanin väl.
Spärrar man in sina katter? Trodde inte det. Varför är det fortfarande ok att spärra in kaniner. Ni kan inte inbilla er att DE, kaninerna själva, skulle välja att leva så.
Och ja, det är stor skillnad med en liten bur och en stor rastgård. Det är bara att tänka hur man själv skulle vilja leva.
Men att kalla sig djuvän och samtidigt anse att kaniner ska vara i bur då ,har man fel. Då är man INTE djurvän. Kaniner vill leva så fritt som möjligt precis som alla andra djur.
Är det en sådan främmande tanke för er? Att ett djur inte vill sitta inlåst?
Har man inte möjlighet att erbjuda det bästa för det djur man vill ha-då låter man bli. Det kallas för ansvar och empati.
Kaniner är inga dockor som man kan ta ut när man vill leka lite-de är kännande djur.
Det finns många som har hundar i "bur", det kallas hundgårdar.
Det är väl egentligen varken naturligt för en kanin att sitta i bur eller springa lös inomhus..
Min kanin bor inne på mitt rum och är lös nästan jämt men jag tar ju självklart inte ut han på promenader varje dag, just nu blir det inget sånt alls, för då skulle han dö av temperaturförändringen! Hallå..
Buren är ju kanonbra, kaninen har sin egna trygga plats. Är ju fint att man kan stänga in den också medans man t.ex. dammsuger (precis som jag gör med hundarna) så dom inte ska vara ivägen.
Kaninen är dessutom avlad för sällskap och har bott i bur i många många generationer..
Det är självklart att en kanin ska motioneras och tas om hand på bästa möjliga sätt. Det tycker väl alla som har kaniner!

#16 - ingen, absolut ingen av oss har sagt att en kanin ska sitta inne dag ut och dag in i en 100x50 bur, vi släpper ut våra kaniner, de får springa. Många av oss har stora hagar där kaninerna spenderar hela dagen, sedan på natten få de komma in och sitta i sin bur, för att sedan andra dagen komma ut till den stora hagen igen!
Vi har inte heller påståt att kaniner är dockor, vi bryr oss mycket om våra små ullbollar, och hur vi sköter dem, och väljer att låta dem bo är vår ensak! tycker du att kaniner ska få vara fria, släpp du då ut dina kaniner i det fria.

Tisdus; och HUR ser du att en bur är en naturlig miljö?? Förklara dig gärna.

Spärrar man in sina katter? svar: Det finns folk som har INNEKATTER. såna som kanske bor MITT I CENTRUM, inte VÅGAR släppa ut sin katt för att bilförarna kanske kör som idioter.
Och ja, det är stor skillnad med en liten bur och en stor rastgård. Det är bara att tänka hur man själv skulle vilja leva. Svar: Det finns lägenheter och det finns villor. Vad vill man helst bo i? Oftast villor. Men har alla råd? NEJ. Har alla råd / plats för en gigantisk rastgård? NEJ.
Men att kalla sig djuvän och samtidigt anse att kaniner slka vara i bur då har man fel. Då är man INTE djurvän. Djur vill leva så fritt som möjligt precis som alla andra djur. Svar: Okej, då släpper vi ut våra kaniner och låter dem bli ihjälskrämda av katter och hundar, är man en djurvän då?! Man är en djurvän om man bryr sig om sitt djur och gör allt vad man kan för den, men alla KAN inte ha en gigantisk rastgård, men alla KAN ge kärlek!
Är det en sådan främmande tanke för er? Att ett djur inte vill sitta inlåst? Nej, det är därför det finns sele och koppel, tid efter skolan och jobbet.
Har man inte möjlighet att erbjuda det bästa för det djur man vill ha-då låter man bli. Det kallas för ansvar och empati. Då måste man sakna kärlek också, eller hur? Sitter kaninen i en bur, då måste man ju hata sin kanin, eller hur?

Borde det inte vara bättre att ha sin kanin utomhus i rasthage än att ha den inne inomhus. Även om rasthagen skulle vara mindre (nu menar jag inte miniatyr). Tror de skulle trivas bättre med det… hm
Sen tror jag det är många som inte skulle få ha sina kaniner inne även om de velat. Tror inte heller föräldrarna uppskattar om man gör kaninhage i hela trädgården så de går och gräver och förstör föräldrarnas rabatter etc..
Tur för din kanin att den har det så lyxigt:D
Jag skulle inte kunna ha min kanin mer än i mitt rum för det får jag inte. Mitt rum är uppdelat i 2. Theos bur står alltid öppen, förrutom om jag inte är hemma. Han skulle aldrig kunna vara lös i tex en lägenhet, hur jag än har försökt så ska han bestämt kissa på tyg.. Fast när jag flyttar får jag väl fixa något rum som är hans:)

Min kanin får springa fritt inomhus hela dagarna, men förstår att inte alla har möjligheten att ha det så. Och då jag låser in min kanin i sin bur på natten, är det för hennes eget bästa. För att hon inte ska kunna skada sig då vi inte är uppe och kan se det osv.
Förstår hur du tänker och håller med TILL VISS DEL, men man måste också tänka på vad som är möjligt och inte. Man får lita på att dem som har kaniner tar hand om dem på bästa sätt och låter sina kaniner få mycket Motion och inte låter dem sitta i buren hela dagarna.
En kanin skulle inte klara att leva fritt utomhus. Den är van vid att nån kommer och matar den och skyddar den från andra djur. Den skulle inte leva länge om den bodde fritt. och Kaninen vet inte hur det är heller att leva fritt.

#19 Jag har INTE sagt att det är naturligt med bur. Jag har bara sagt att det INTE är naturligt att vara fri i en lägenhet. Naturligt = fri i det vilda, dvs lös utan någon som helst mänsklig kontakt. Jag håller fullt med #17 i att buren är kaninens egen trygga plats, där de slipper oroa sig över fiender.

lill_jarven: fåniga argument. Det är lika illa att sätta hundar i rastgårdar hela dagrna (en hund ska vara med sin familj) som att ha en kanin i bur. Och det ÄR NATURLIGARE för en kanin att vara lös än inlåst-flera miljoner år av frihet är nog tecken nog.
Kaniner mår ypperligt av att vara fria i inomhus, som katter. Var hos en bekant igår som har en kanin och en marsvin som är lösa i lägenheten. Det är en fröjd att se. De springer,undersöker, leker och kaninen gjorde ordentliga hopp. Och jo, kaninen kommer ut varje dag, året runt, så länge det inte är för kallt.
Det kallar jag för ett riktigt kaninliv! Den kaninen hade tur som kom till ansvarsfulla människor som inte låter sin egoism gå före det som är bra och riktigt.
Kaninen jag hade levde hela sitt liv utan bur. Han hoppade upp i soffan varje kväll för gos. Det var härligt. Han hade ett hus, i en hörna av sorummet där han kunde gå in när han ville vara ifred. På sommaren sprang han ut på balkongen mycket, även på natten.
Jag tycker det kändes bra att se honom skutta runt, en bur skulle varit otänkbart, naturligtvis.

Men asså herregud :S Snälla.. Det är ju hemskt att låta en kanin bo i en liten bur hela sitt liv men det är lika hemskt att släppa ut den i det fria o låta den bli uppäten/jagad/skrämd av katter , hundar o andra djur! Därför måste man ha ett mellan ting, dvs. att låta kanin komma ut dagligen o låta den springa m.m så att den ändå får vara kanin.

håller helt med huldisen om det hon skrev i #23.
stellina, var snäll läs det som står i #23 för dig själv några gånger. tänk sedan efter: är man en djurvän om man släpper ut en tam kanin ut i det vilda, för att man tror man gör något bra? nej, för sanningen är den att kaninen kommer svälta ihjäl, ev. bli dödad!
Man tror att man har gjort något bra då, men tvärtom, du har just dömt en liten kanin till döden!

"Kaniner mår ypperligt av att vara fria i inomhus, som katter" Man spärrade ju inte in katter, sa du ju.
Du kan inte jämföra en kanin med en katt! En katt hittar (nästan) ALLTID tillbaka hem. En katt KAN ta vara på sig själv och hitta mat och föda. En katt KAN komma undan faror. En katt klarar av TEMERATURSKILNADER!
En kanin hittar inte lika bra, En kanin kan inte ta vara på sig själv, Den kan inte hitta mat och föda (som är nyttig och bra för det), Den kan int ekomma undan faror på samma sätt och den klarar INTE av temperaturskilnader!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#23, #27, #29, Håller fullständigt med!

#25 Det är jättebra tankar och dina åsikter är de rätta.. Dock tycker jag att man kanske borde skriva detta på ett mildare sätt.
"ansvarsfulla människor som inte låter sin egoism gå före" Det svider hårt att läsa, de flesta gör nog allt vad de kan för att sina kaniner ska ha det bra. Det gör jag i alla fall.
Tyvärr, som jag skrev innan, har nog inte alla möjligheten pga föräldrar eller brist på pengar…

Jag har ALDRIG sagt att en kanin ska släppas lös utomhus!!!
Läs ordentlig INNAN ni kritiserar. Ok,jag ska ta om det för dem som inte förstått.
Jag anser att kaniner ska få vara fria inomhus. Och komma ut på koppelpromenader (med lång lina) dagligen.
Alltså; de ska slippa buren!!!! Inget annat har jag sagt. Och det är väl ett minikrav för att ha en kanin.
Kärlek ja, men vad hjälper det om man sitter i bur?

"Jag anser att kaniner ska få vara fria inomhus. Och komma ut på koppelpromenader (med lång lina) dagligen."
Okej, så nu ska vi ta in våra utekaniner?

#32 - alla kanske inte har möjlighet att ha sin kanin inne! någon allergisk i familjen?!!
#25; NEJ det funkar inte att ta ut en kanin varje dag året om. Det är FÖR STORA skilnader på temperatuern! Det blir iskall när den kommer ut för att sedan få en värmechock när den går ut igen! Kaninen får päls efter väder och temperatur! Antingen vinterpäls om den bor ute eller har kvar sommar pälsen på vintern om den bor inne!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

_Jag anser att kaniner ska få vara fria inomhus. Och komma ut på koppelpromenader (med lång lina) dagligen.
_Tror de flesta som har innekanin låter den springa lös inomhus, kanske inte dygnet runt men iallafall några timmar om dagen. Koppelpromenader går ju bara då det är ungefär lika varmt ute som inne om man inte vill att sin kanin ska frysa ihjäl.
Inte så att jag är emot det som du skriver. Det skulle funka jättebra om det kunde va så som du tycker att det ska vara. Men det funkar ju inte tyvärr.

Min första kanin som vi hade inne spenderade sin största tid inne i sin bur..TROTS att den alltid stod öppen och hon kunde springa fritt i hela huset.
Som huldisen säger så klarar sig kaniner INTE själva. Dom vet inte hur det är att leva fritt osv. Bara för att man har en kanin i en bur behöver det ju inte betyda att den inte får komma ut ur buren! Naturligt lever väl vildkaniner i hålor i marken(?). Dom är bytesdjur och är därför ofta inte så förtjusta i öppna ytor. Så jag tror knappast att en kanin lider av att bo i en ordäntlig bur när den får komma ut mkt.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Det är skrämmande att man på ett forum inte kan komma med andra åsikter än de invanda utan att det ska uppstå ett ramaskri.
Jag står för mina åsikter, och ser att en del håller med, och detta är en bra för det innebär att fler kaniner får leva lite friare.
Jag gillar inte burar och kommer aldrig att kompromissa med den åsikten. Dessutom så vet jag att det går bra att ha kaniner lösa inomhus-faktum är att jag känner flera som har det.
Några jag känner började med det (bland annat jag) och många tog efter.Nu kan de inte förstå att de hade sina kaninerna inburade.
Dessutom ger det verkligen en kick att se sin kanin springa och leka och hoppa. Och man kan hitta på massor av kul för den ute.
Kartonger soom man bygger små landskap av. Kottar, grenar och löv.
Min kanin älskade sin boll tex som han puttade runt runt i hela lägenheten.
Ute så gick vi gärna till skogen. Den långa linan gav honom ganska mycket frihet. Det var ett fasligt skuttande och undersökande.
Har man sett en kanin leva livet på det sättet-ja då förstår man vad mycket energi och livslust de har.
Tycker det är sorgligt med kaniner i bur. De tuggar och är mer stilla. Självklart, det finns inte mycket till plats i en bur.
Sakta men säkert kommer detta med djur i bur bli ett minne blott-tur är det, iallfall för djuren, men också för oss människor, som får mer glädje av dem!

Lans; ok, för vilken gång i ordingen. Jag har aldrig förespråkat att man ska släppa lös kaninen UTE. Jag säger att den ska slippa buren inne.Och komma ut på KOPPELPROMENADER.
Sandra; jo, det fungerar utmärkt, om man vill. Och innekaniner kan visst komma ut-så länge det inte för kallt. Från april till okt brukar det fungera utmärkt, men tom en mild vinterdag med skinande sol går det bra. Min kanin mådde utmärkt av sina dagliga "promenader".

Som sagt förut: Bara för att en kanin bor i en bur betyder det INTE att den sitter där hela jäkla dagen. Nu får du ursäkta om jag svär, men jag börjar bli förbannad! Och det betyder INTE att buren är i det minsta laget! Bifogar en bild på MIN bur som jag är JÄKLIGT stolt över, där hon lever gott + att vi är ute varenda dag i skogen och springer. Och tro mig, jag har sett måååååånga glädjeskutt. Du har trampat på mångas tår när du har gjort den här disskussionen, bland annat mina! Du får det låta som att "vi med bur" hatar våra kaniner, låter dem sitta i dem heeela dagarna med lite hö och vatten. Det slår dig inte att vi också tar ut kaninerna, tränar, skuttar i skogen och tävlar med dem. Och gissa vad! Kaninerna gillar det! De är lyckliga! Otroligt va?
Och den där bilden är fotad i maj när den var precis uppbyggd. Numera har hon bollar, tunnel och grenar som sysselsättning också.
#40 Wow, vilken fin bur!
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

#40 - håller med!

Ja, för ENDEL går det att ha det som du beskriver. För jag har min kanin lös iallafall minst 12 timmar om dygnet. Men inte för alla. Du behöver inte argumentera mer mot mig, för jag håller med dig. Men jag förstår också att inte alla kan ha det så (till exempel dem med utekaniner). Aja, ska inte lägga mig i här mer nu. Kommer bara bli arg tillslut. :) Tycker bara inte att du ska skriva att man är egoistisk för att man har sin kanin i en bur. För som #37 skriver så jag tror jag inte att en kanin lider av att bo i en bur när den får komma ut mycket.

#41, #42 :) Tack så mkt! Värd varenda öre jag la ut. :)
#40; Tack :) För du står upp för oss och vilka starka ord. Håller med fullständigt!
Kan tillägga att mina kaniner bor i en väldigt stor box! Och får ofta komma ut i koppel! (går inte nu eftersom det är stulet pga en fest.)
Och på sommrarna bor de i jätte stora hagar! Buarar är inte alltid SMÅ!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tisdus; ja, du har varit lättprovocerad ändå från mitt första inlägg,trots att jag skrev min åsikt, vilket är bruktligt att man FÅR göra på ett öppet forum. Annars får du starta ett nytt som heter BURKANINER.
Alla tänker inte som du, du får gärna svära dig blå om du vill, jag tycker ändå att det är fel att ha sin kanin i bur.
OCH DET FÅR JAG VÄL HA RÄTT TILL, PRECIS SOM DU TYCKER ATT KANINER SKA SITTA I BUR?!
Du har en översittares sätt. En åsikt, alltså DIN, är det som ska råda, och det är ett tråkigt sätt att närma sig sina medmänniskor.
Jag har framfört min åsikt och du har blivit förbannad. DET är ditt problem, om du känner dig träffad. Ömma tår? Ja, det är också dock problem om du känner dig träffad. Du kanske vet att jag har rätt egentligen.
För hur kan man inte tycka det? Att kaniner ska få slippa buren?
Tycker man att buren är en bra plats för sitt djur så säger det ganska mycket om den personen.
DU gör ju som DU vill med din kanin, eller hur?!
Andra, riktiga djurvänner, gör på ett annat sätt och de gapar och skriker INTE för att människor har OLIKA åsikter.
Jag glädjer mig åt alla ni som klart har markerat att era kaniner är fria inomhus den mesta av tiden. Roligt! Bra!
#46; Det är klart du får ha åsikter men du behöver inte se ner och trampa på våra tår för det! Bara för vi inte ser på saken på samma sätt som du gör!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tisdus; det var inte mycket till plats för din kanin. Att den är snygg spelar nog inte kaninen någon roll-han vill ha utrymme!!!
Skulle kaninen få leva helt naturligt så skulle vi inte domesticerat dom från första början, då hade kaninerna fått ett helt naturligt liv. Men nu är det så att vi har domesticerat dom, o det går helt enkelt inte att få ett totalt "normalt" liv för kaninen, eftersom på något sätt måste vi kontrollera dom, vi kan knappast släppa alla kaniner lösa utomhus, då springer dom överallt. Och du säger att det inte är naturligt o kaninen skulle själv inte välja att sitta i bur, tror du kaninen själv skulle välja överhuvutaget att bli någons husdjur framför att få leva fritt ? Nu har vi kaninerna som husdjur, o de allra flesta djurägarna ser till att ge sina kaniner det bästa livet de kan få, med stora rasthagar osv. Tycker du man ska låta hamstrar, ormar o vandrande pinnar få springa lösa också?

"Andra, riktiga djurvänner, gör på ett annat sätt och de gapar och skriker INTE för att människor har OLIKA åsikter."
Alltså, du var då den jävligaste… Så nu är jag ingen riktig djurvän? Nähä, inte det. Klart som fan man tar åt sig, eftersom 99% av alla kaninägare har en bur som kaninen bor i! Och bara för att jag har bur betyder det INTE att jag INTE vill att kaninen ska ha det bra! Vet du vad min dröm är? Min dröm är att flytta ifrån det här jääkla radhuset, till en villa. Då skulle jag kunna bygga en stor bur. En gigantisk jäkla bur. Men som du uttrycker din åsikt, du uttrycker den "lite" fel. För du pekar samtidigt ut alla som har bur till någon sorts elak, egoistisk människa som inte bryr sig om sin kanin!
Jag ska bara säga det här, om du är en "riktig" djurvän, då skulle inte jag vilja bli kallad djurvän. För isåfall är det en förolämpning mot mig. Nu tänker inte jag svara mer på den här, och gå ut och umgås med min kanin. Tänker inte lägga ner mer tid på det här fjanteriet.
Du har en åsikt, jag har en åsikt, vi alla har åsikter. Och angående det som står nedan, släpp ut din kanin i det fria då! Annars är de inte riktigt "befriade".
"Jag vill här slå ett slag för att vi djurvänner måste tänka om och befria kaninen!"
Tack för mig!
#48; Den där buren ÄR stor och kaninen HAR utrymme.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#47 sett ner på….vem sjutton har fått spott och spe här? Jag la in ett inlägg om vad jag tycker om burar, och reaktionen var väl knappast vänlig, speciellt inte från Tisdus, och självklart så svarar jag med samma mynt.
Tisdus verkar ha räknat med att jag skulle byta åsikter för att HON känner sig illa till mods över att jag inte gillar burar. För det är sant, jag asvkyr burar. Har alltid gjort. och anser att man inte kan tänka på sin egen bekvämlighet när man skaffar djur, utan på just DET djuret man vill ha. Kan man inte uppfylla alla krav för att djuret ska ha det så bra som möjligt låter man bli att skaffa husdjur.

håller helt med tisdus. kunde inte ha sagt det bättre!

#52 - hade det varit ett krav att kaninen ska vara fri hade det stått i lagen, men gör det de? NEJ! där står det att kaninen ska ha en bur som är på mer än 100x50x50cm.
#52; Jag börjar också bli iriterad.
Burar är ett väldigt känsligt ämne för även mig! Jag hatar små burar. Men STORA burar är väldigt bra för kaniner! Kaninen får komma ut varje dag också självklart! Man behöver inte ha en bur där kaninen sitter hela tiden! Den kan stå öppen jämt!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#39 Jag har inte sagt att du förespråkar det heller. Ja, det är klart att kaninerna får komma ut på koppelpromenader,,,det tror jag dom flesta låter sina kaniner göra. (iaf så länge det går. mina kaniner får hålla sig inne okt-maj)
Håller naturligtvis med dig om att kaniner bör få slippa bo i bur. Hade jag fortfarande fått ha mina kaniner inne (har en mor som inte är speciellt djurvänlig) så hade jag haft dom lösa (ja, inte alla i samma rum då…då skulle det blivit ganska många kaniner). Har inte tänkt ha någon bur till mina kaniner när jag flyttat till en egen lägenhet. Så jag håller helt med dig om att kaniner bör behandlas som hundar och katter och tycker också att burtänkandet bör försvinna.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

tisdus; japp, läskigt med en annan åsikt än den vanliga, va?
taci; var har jag skrivit att kaniner ska springa lösa utomhus, var????
Varför int eläsa ordentligt INNAN man utalar sig.
Japp, vi har gjort kaninen till ett husdjur, naturligtvis ofrivilligt för kaninen, därför har vi ett extra stort ansvar att göra det allra bästa för djuren vi ändå hyser i fångenskap. Och ett av dem är att skippa buren!!!!
Se bara vilken skillnad det har blivit på djurhållningen i djurparker. varför? Jo, för folk reagerat, sagt ifrån, folk vill inte se djur på små ytor. Folk vill inte se djur få psykiska problem som kommer med små utrymmen som att de tex utför upprepande monotona rörelser.
Som tur är så har folk agerat för djuren och inte bara hållit på en sak för att dte alltid varit så-och nu kan vi se på förändringar, ej tillräckliga, men iallfall förändringar för djur tex i djurparker.
Personligen så tycker jag naturligtvis att det är fel att hysa djur i parker, ev som på Kolmården, men då bara i syfte att rädda utrotningshotande djur.
Djur i fångenskap är alltid fel-därför ska vi göra det bästa för dem om så nu är fallet.
Kaninen jag hade räddade jag från en miserabelt liv. Instängd i en liten bur, ensam, utomhus. Han blev som tokig när han fick springa fritt i min lägenhet för första gången.Han fick glädjefnatt och blev en älskad familjemedlem.
Kan lägga till att när jag flyttar hemmifrån kommer jag INTE ha burar. Men bor kaninerna ute är det ett stort måste. Då får man väll göra så gott man kan!
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Det är bra att ni diskuterar men snälla lugna ner er lite..
Annars blir detta bara en tråd i mängden av de som blir låsta.
Ni pratar mycket om vad den ena och andra personen sagt. Andvänd citat i så fall så det inte blir taget ut luften:) missförstånd sker så lätt över internet.
#57, ingen här har förespråkat SMÅ burar! Jag undrar bara hur du kan anse att det är mer naturligt för kaninen att få springa fritt Inomhus, men helt fel att ha den i en utebur med rasthage där den får springa i den friska luften ? Det är inhängnat båda två. Hur du än vrider o vänder på det kommer kaninen alltid vara instängd även om du har den inomhus utan bur.
#60; Exakt ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#60 - precis!
#60 Just precis!
Haha alla hakar på #60 :P Men du skrev perfekt ;)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

"ingen här har förespråkat SMÅ burar!"
Har någon sagt att ni gör det, citera det i så fall:)
Du ahr inte tänk på att alla inte har möjlighet att ha kaninen lös inomhus? Man kanske har fler kaniner av olika kön eller som inte gillar varandra. Kanske nån är alergisk eller man har andra djur. Alla gör väll så gott de kan. Och fösöker ha så stora burar som möjligt. Alla kan inte ha den lös.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

väldigt många jag håller med, men måste faktiskt hålla med clariiz om det hon skrev i #66!
Jag har utekaniner, har inte möjlighet att ha dem inne. Är jag dålig kaninägare för det? förtjänar jag inte att äga kaniner för bara för att jag inte har den möjligheten?!

Men snälla CITERA!
Jag har också utekaniner. Kan inte ha dem inne. När mina var små bodde de inne. Men eftersom jag har hundar och katter och inte gärna vill att dom ska bli mat fick dom bara skutta på mitt rum. Nu bor dom ju i en box. Man gör så gott man kan! alla kanske inta har råd till en enorm bur eller tomt/liknande för att ha en jätte bur! Bara för amn inte har det får man inte ha kaniner då?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Kaniner är ju inga vilda djur,, de har gjorts tama av människor.. ingen tamkanin tycker speciellt mycket om att vara helt fri.. den vill ha en trygghet, en bur, med ett trångt litet bo inut i buren som den kan kura uppp sig i när det är kallt.
du kanske har förväxlat den tama kaninen med de vilda kaninerna eller hararna! ?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Det är helt naturligt för tamkaninen att bo i en bur!
stellina du skrev om din kompis som hade en kanin och ett marsvin tillsammans. Om du nu är en sååå perfekt djurvän borde inte du säga till henne att man måsta ha minst 2 marsvin tilsammans enligt djurskyddslagen!?
#65, med tanke på att det i #57, gick pås om att djurparker hade djuren på för små ytor. Förstod inte varför det inlägget skulle bli 357 rader långt, om det inte vore därför. Sedan att personen som hade räddat en kanin från en jätteliten bur, inte verkar förstå att vi som inte tycker det är fel att ha bur också hatar Små burar.
Sedan tycker jag det är himla märkligt att du fortsätter säga till folk att citera, det är väl inte något man Måste göra ? Säg inte till mig Hur jag ska skriva, jag kanske helt enkelt inte gillar att citera stup i kvarten, utan skriver ett svar ändå, utifrån vad den andra innan mig skrivit.

Varför ska tråden låsas ? Vi diskuterar o utbyter åsikter ? F*n vad trött jag bli på att alla trådar det diskuteras i, o inte bara innehåll en åsikt låses.
#74, varför tog du bort ditt inlägg ?

#74 - "era ÅÅÅH PERFEKTA DJURVÄNNER" - vem var det riktat till?
för som jag ser det är det stellina som påstår sig vara perfekt djurvän och att vi andra som inte gör som hon gör är dåliga djurvänner. :S

#76 - undrar samma! :S

Jag tog bort för jag ångrar det jag skrev.. Jag vill verkligen inte att trådar blir låsta men när folk tar saker ur luften, det är ingen diskussion:(
#79, vem har tagit nånting ur luften ? Möjligtvis när man påstår att nån annan inte är djurvän, Det är att ta saker ur luften. Men var det nåt annat du tänkte på ?

Har hon sagt att hon är en perfekt djurvän? I så fall kan ni vänligen citera det till mig:)
Detta var bara en av de sakerna som var tagna ur luften.
Har inte läst igenom hela utan bara själva inlägget (dvs. inte komentarerna) Så rätta mig om jag har fel eller så (:
Mina kaniner mår inte dåligt av att bo i bur. Dem är glada, friska och ja, lever livet. Varje dag kommer dem ut i hagar, på sele promenad eller spring lösa på tomten. När jag har kaninerna lösa på tomten springer dem inte iväg, varför inte? Jo, för att dem TRIVS i sin miljö! Det är här dem har sina kompisar, får mat och kel varje dag.
Sen har jag en innekanin, Chevy heter hon. Jag brukar låta henne springa runt i rummet varje dag, men hon bor i bur iallafall. Hon mår inte heller dåligt av det utan brukar då passa på att koppla av och sova en stund.
Mina kaniner mår inte dåligt av att bo i bur, och ingen som inte sett dem IRL och hur dem mår kan säga att dem inte gillar det. Jag har flera kaniner som ÄLSKAR deras burar, varför skulle jag då ta dem ifrån dem?

#81 - "Men att kalla sig djuvän och samtidigt anse att kaniner ska vara i bur då ,har man fel. Då är man INTE djurvän."
där har du ditt citat, lolaisdenied
#81, det är ingenting hon sagt, är nog mer hennes inställning o attityd som får en att tänka lite i dom banorna ^^
#82; Helt rätt :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#83 Nej det är inte citatet jag är ute efter. Där skrev hon icke att hon är perfekt djurvän. Inte heller att man är dålig kaninägare. Det är en helt annan sak, tycker jag i alla fall..:)
#84 Javisst blir det lätt så men man måste hålla sig till de exakta ord som blivit sagda:)

#86 - hennes attityd får det att låta som om hon tror hon är det, och till det behövs inga citat, inte för mig iaf!
#87; Håller med
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#87Men om man har någon åsikt och verkligen står för den så uppfattar andra oftast en viss attityd. Men trots det får man hålla sig till de orden som är sagda, annars blir der så lätt fel=/
Förstår du hur jag menar?:)
#89; Detta är bara ett exempel.
Tex om jag skulle hata dig säger vi. Då behöver jag inte skriva exakt Jag hatar dig för att du ska förstå det. Det räcker mad att jag snäser av och skriver elaka saker åt dig. Pratar skit osv. Då förstår du endå.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

#90 - bra exempel.

Jag säger som Myriis. Jag har sju kaniner. De bor tillsammans i en bur, 150*70 cm stor. Det är en hona och hennes fyra veckor gamla ungar. De trivs väldigt bra.
Jag har en Hage till min kanin där hon får skutta omkring. Vi går ut i sele varje dag. Jag släpper henne helt LÖS, så hon får springa fri. Hon springer gärna omkring på ängen, luktar på saker, skuttar och gör glädjehopp.
Hon går aldrig ifrån mig & låter mig fånga henne direkt. Varför? För att hon trivs i sin miljö. Om hon hade mått dåligt av att vara i bur, och inte trivts, så hade hon gått ifrån mig & sprungit undan när jag försökt fånga henne. Hon trivs. Och hon bor i bur.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

#90 De flesta här inte höll lika god ton som stellina, tycker jag i alla fall..
Jag skulle väl förstått men jag hade inte sagt eller agerat efter vad jag trott. Alla får ha sin åsikt, sen hur man lägger fram den det är en annan sak:)
(ursäkta att jag alltid använder kommatecken)

Detta har verkligen tagit skruv. Jag blir hela tiden fel citerad och det är märkligt att detta blivit så infekterat.
Läs mit första inlägg, det var vänligt och bara en åsikt. Att många, nästan alla mer elle rmindre blir förbannade kanske tyder på annat, dåligt samvete inte vet jag! Jag har heller inte pratat om små burar, UTAN BURAR; BURAR, BURAR.
Nu borde alla förstå vad jag menar. Jag gilla rinte burar, jag anser att kaniner INTE ska bo i bur, varför detta ramaskri för det, denna respektlösa ton, pga en annan åsikt?
Jag har klar, till slut, svarat på samma sätt som jag blivit tiiltalad från början, och det hårt och otrevligt. Jag märker att ni är ett gäng som håller med varandra, och inte reflekterar alls vad jag skrivit, utan bara gått till attack.
Otrevligt att det ska vara en sådan här ton på ett öppet forum, ett forum som bör rymma fler åsikter en enda!
Har ni aldrig mött folk som säger annat än det invanda? Det som alltid har varit.
Att jag ska bli förloämpad för att jag har en annan åsikt som tydligen inte stämmer med mängden, iallfall inte just denna grupp, är underligt och visar vilken sorts forum ni vill ha; någon sätte rnormen och alla andra är ja sägare. Så fungerar inte en demokrati.
Jag har sagt att jag inte gillar burar och jag anser att kaniner ska slippa burar-är detta verkligen så hemskt att jag mer eller mindre blir lynchad?
Att säga att kaniner mår bra ac sina burar, att de så att säga är deras verklighet är fel. Kaniner är en del av naturen, av evolotionen, och förvildas och överlever ganska bra ute i det vilda har det visat sig.
Kaniner som härstämmar från harar har funnits i miljoner år-och kaninen har i sin historia mycket, mycket längre tid än livet i bur.
Jag anser att burhållning alltid är fel. Det är ett fängelse. Och eftersom jag fått sådant fult mottagande för EN ÅSIKT så tolkar jag det som att många tar åt sig för att man innerst inne tycker att det är fel att bura in en "kompis".
Ja, jag tycker burhållning är fel. Man burar inte in levande kännande varelser och sedan ursäktar sig själv med "de är vana vid det"….dunheter. Att mna är van vid något innebär inte per automatik att det är BRA. Alla levande varelser väljer, om de få frihet. Så är det , det är naturens lag och det kan man inte ändra trots att många här verkar tro att lite kel skulle gottgöra ett liv i bur.
Visst, en del kommer ut några timmar per dag 8några mer) men jag vill påstå att det fortfarande är fel med BUR!!!
Och det finns väldigt många som börjar se det onaturliga med att spärra i djur-inte bara kaniner utan djur i allmänhet-detta är sunt och bra!
Inte vill vi alla dessa burdjur på våra samveten, bara för att VI är vana vid det? En vana kan vara dålig och är ingen lag.
Människan har mycket på sitt samvete när det gäller vad vi har gjort och fortfarande har gjort mot djur. Vi har ursäktat det påolika sätt-en del ursäkter, som de (alltså djuren) är vana vid det är som att säga att människor som hålls frihetsberövade utan orsak aldrig bör slippa ut-för de är ju vana vid att vara inlåsta!
Ni får gärna fortsätta att ha era kaniner i burar-jag kommer dock aldrig att acceptera sådan djurhållning själv-och tack och lov så ändras attityden sakt men säkert.
Men framförallt, är det verkligen möjligt att ni är så småsinta att en annan åsikt än er egen inte får komma till tals. jag ryser när jag tänker på hur ni måste vara mot människor ni möter och ett vänligt inlägg, på kaninens sida, är så provocerande, att ni i grupp dessutom måste betee er så illa?
Ingen , eller få, har velat ha en sansad diskussion, utan attack efter attack har kommit, och värst av allt påståenden har kastats ut som jag aldrig sagt-dåligt.
Usch. vad hemskt det måste vara att vara så ARG som människa.
Jag lyckönskar er alla som låter era kaniner slippa buren, ni har hjärtat på rätt ställe, ni har empati och kännsla för djurets väl.
Och mina bekanta som har sina kaniner fria-de har lyckliga kaniner, som aldrig behöver minska sina hopp för burgaller, och det måste vara att föredra-alltid.
Jag kan bara hoppas att mänskligheten blir lite godare-att människor blir en aning snällare-men hoppet är inte stort-det ser man tydligt här-när en åsikt attackeras.
Djurvän är man när man sätter DJURETS FRIHET OCH LYCKA FRÄMST.
Vad är lycka för djur. Mycket liknande det som gäller för människor. Frihet.Omväxkling. Kärlek. Trygghet. Att få ha "kul".
Men ingen levande varelse blir någonsin lycklig av att sitta inlåst-små utsläpp räcker inte.
BUR-NEJ TACK.

"Djurvän är man när man sätter DJURETS FRIHET OCH LYCKA FRÄMST."
Och det gör man genom att ha en sån naturlig bur (stor och naturlig inredning) som möjligt.
Stellina , jag respekterar dina åsikter. Jag menar, visst , du får tycka att det är dåligt med burar - Fine.
Håller med om att vissa här blir upprörda, men ja, jag tycker att enligt dina inlägg verkar det lite som att vi som har kaniner i bur inte är djurvänner eller så. Och det tycker iaf jag är fel, om du förstår vad jag menar ?
Jag tycker att stellina fått fram sin åsikt nu, så jag låser tråden, iaf tills vidare.
KIF Crew