Rabarber och tomat? (Giftigt?)
Hej hej! Kan kaniner äta rabarber? Vet att bladen är giftiga är det desamma med själva rabarbern? Sen undra jag också om de kan äta hemma odlade tomater? :-)
Det är väl knappt så att människor ens ska äta rå rabarber så jag tror inte det är jättenyttigt för kaniner heller.
Jag har gett mina tomater men de har inte varit så förtjusta i det.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Rabarber e giftigt för kaniner
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Rabarber är inte giftigt, men är olämpligt för kaniner att äta pga att den innehåller mycket oxalsyra. Oxalsyran kan irritera slemhinnan i munnen och matstrupen och ge diarré. Det är också en stor belastning på kaninens njurar om kaninen får i sig stora mängder oxalsyra.
Vi har ett stort stånd rabarber i vårt kaninhägn. Vanligtvis låter kaninerna den vara, men häromåret hade jag en hona som mumsade i sig nästan alltihopa under sommaren. Inget hände med henne, varken magproblem eller andra symptom. Nuförtiden finns det rabarbersorter med mindre halt av oxalsyra. Rimligtvis borde dessa vara snällare mot matsmältningssystemet.
Men sammanfattningsvis - rabarber är inget man bör fodra med, men om kaninen skulle råka i sig lite så behöver det inte vara jättefarligt.
När det gäller tomater så är det gröna giftigt, dvs blad och stjälkar. De röda tomatfrukterna är inte giftiga för kaninen, men oftast är det inte något de vill äta. Tomater är dessutom ganska sura (har lågt ph-värde).