Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 608 ggr
Jills
0

Lite orolig - slö kanin

Jag är lite orolig för min kanin Skorpan. Den senaste veckan har han varit lite slö och sitter mest i buren. Han äter och dricker normalt. Han har alltid luckan öppen till buren men väljer ofta att vara kvar i buren. Ibland har jag tagit upp honom och då skuttar han en liten stund och lägger sig sen på mattan eller hoppar in i buren.

Det låter kanske inte konstigt men han brukar vara piggare än så här. Han är lite dålig i magen från och till också.

För bara två veckor sedan var han mer pigg och gjorde glädjeskutt på mattan osv. Han är 4 år. Kan det vara så att han helt enkelt blir gammal? Fast 4 känns ju inte så gammalt. Kan det vara för att han fäller? Han är innekanin, jag tycker han fäller hela tiden men det kanske är mer nu med tanke på årstiden.

Som sagt, jag är lite orolig bara. Men jag tänker att så länge han äter och dricker som vanligt kanske jag inte behöver oroa mig?

emms
0

Om han fäller så kan det vara på grund av det. Många blir slöare då. Men håll koll på honom så det inte är något annat. Att han äter och dricker är ett bra tecken! 

Är han dålig i magen så tycker jag du ska ta bort allt utom hö och vatten så han får komma igång igen med bra bakterier och få allt att funka, kan ha skett en liten rubbning av något slag.

Hur känns magen? Kollat tänder och känt igenom honom så han inte verkar ha ont någonstans? :)

Emma

crystalguurl
0

Säger som #1 , du kanske kan boka tid hos Vetrinär? :)

Jills
0

Tack för svaren! Jag har kollat igenom både mage och tänder och det verkar inte vara några problem där. Nu är han ute och skuttar igen, det verkar gå upp och ner.