Åsikter om dvärgvädur
Hej! Den enda kaninras jag har haft har varit dvärgvädur. De har alltid varit en lugn ras och har stått min nära om hjärtat. Nu har jag börjat att kolla runt på andra raser och märkt/tänkt på att det kan vara öronen som gör dvärgvädurar lugna. Jag tänker då att öronen hänger onaturligt och är i vägen och gör att kaninen blir mer lugn. Vad har ni för erfarenheter eller åsikter?
Frida
Öronen har inget med om de är lugna eller inte 🙂
Har en dvärgvädur nu och en dvärgvädur rex, och rexen är det väldig fart på och ha även dvärgväduren med. Haft några lugna också men flera med fart i.
Mina lejon/lejonkorsningar har överlag varit mer lugna 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nä, skulle inte säga att det är öronen som gör det.🙂
Jag är ingen vädursmänniska, men de flesta individer dvv jag träffat har varit gudasnälla, men som sagt har jag svårt för hängöron😛
Dvv är ju en ras som är avlad för att vara lugn och lätthanterlig, liksom frasse, lejonhuvad & angora. Så att majoriteten är mycket lugna och lätthanterliga är inte konstigt.
Sedan finns det ju energibomber också😛
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Har en hane med liggande öron som är hur go som helst, men han är inte lugn inte! :P
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Öronen har nog ingen inverkan på temperamentet som förmodligen är ett resultat av de individer raserna avlats på. Öronen tar dock bort ett viktigt kommunikationsmedel så det finns inget positivt för kaninen med hängande öron utan kan tvärtom bli ett problem.
Hör inte kaninerna sämre med hängande öron? Det känns som om det kan göra dom mindre stressade, att de hör mindre alltså. Var det inte så TS menade? :)
Mina kaniners insta: shiroandtotoro <3
Jag har ingen direkt åsikt om dvv, är mer ett fan av uppåtöron. Men man kan tänka såhär att vädurar både ser och hör sämre av sina öron, är det verkligen schysst att avla på dem, med tanke på stressen av att inte kunna se och höra så bra som dem borde?
Inget påhopp mo folk som har dvv men det är ändå värt en tanke :)
Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare
Medarbetare på Kaninhoppning ifokus
Varför skulle de se sämre med hängande öron?
Mina ser som de ska och hör som de ska. Beter sig inte annorlunda än de med uppåtöron.
#8 för att kan tänka mig att öronen täcker för synfält bakåt.
Frida
#9 Men då borde de ju bete sig annorlunda? Eller anpassat det på annat sätt?
Jag tror att kaniner med massa päls framför ögonen borde se sämre i så fall?
#7 ja i naturen skulle de inte bli långlivade, men eftersom de är framavlade för att leva under" skyddade förhållanden" så blir ju inte öronen ett problem på samma sätt. Jag är förövrigt rätt säker på att bråken mellan mina dvv beror på problem med kommunikationen, sen om det beror på öronen, det vet jag inte.
#11 har för mig att kaniner kommunicerar med öronen, eller sitter det i hjärnan? Jag är lite osäker du och man skulle kunna ha en holländare och dvärgvädur tillsammans för det kan bli "missförstånd" mellan dem?
Frida
I mina par har det alltid varit och är nu en med uppåtöron och en med hängöron utom ett par som var bara hängöron.
Här "bråkar" jag med en med uppåtöron och en med hängöron.
Jag upplever ingen skillnad i kommunikation beroende på öronställningen, inte på alla de kaniner jag haft i alla fall utan varit individer.
Men ja de kommuniserar även med öronen. Men jag tror att de lärt sig kommunicera bra med t.ex kroppen istället :)
#12 mycket av kommunikationen sker med öronen, antar att dvv kompenserar det på andra sätt, till exempel med kroppsspråk.
Jag har inte märkt någon skillnad med min dvv, han hör när han vill och ser när han vill. Ropar jag på honom så skiter han i mig fullständigt men öppnar jag kylskåpet hör han tydligen väldigt bra 😉
Upplevde dock att när jag hade en hona med päls för ögonen så blev hon mer ovetande om omgivningen och "lugnare", klippte henne i pannan och hon blev helt annorlunda när hon kunde se normalt igen.
Kaniner visar även mycket kroppsspråk genom kroppen. Det är inte bara öronen, ser man en arg kanin så syns det väldigt tydligt då dom ställer sig upp mer på frambenen och skjuter ut bröstet och även hängöronen vinklas bakåt. En nyfiken kanin ställer sig på frambenen och sträcker fram nosen för att undersöka, vinklar även öronen framåt. En lugn kanin ligger platt mot marken med halvslutna ögon och knaprar lite. Har inga problem alls att läsa kaniner med hängande öron jämfört med uppåt och ser inte varför andra kaniner skulle ha det. Det är inte enbart öronen som visar hur kaninen mår. Vi människor förlitar väl oss inte enbart på en kroppsdel när vi läser av någon annans kroppsspråk, vi ser helheten, inte så att vi inte kan läsa av någons kroppsspråk om man tar bort 2 armar eller liknande. Då skulle det bli jäkligt mycket missförstånd under sommaren när alla bär solglasögon tillexempel 😉
Emma
#12 Det behöver inte bli problem.
Jag hade förut en grupp kaniner bestående av tre kaniner med uppåtöron (holländare, och två blandisar) och en dvv. Upplevde att de tre med uppåtöron inte var så snälla mot hängörat, så hon fick flytta ihop med en annan dvv istället. Det funkade hur bra som helst! Båda dvvtjejerna är väldigt snälla och lugna mot varandra. Nu har de fått en ny burkompis med uppåtöron, och de har blivit en liten grupp som sover ihop och putsar varandra alla tre 🙂