Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 485 ggr
lovemysack
1

Söker utställningskanin.

Tänker kolla lite smått ifall jag skulle hitta en ny liten/stor kompis att börja ställa. Just nu håller jag bara på med kaninhoppnigen men jag skulle gärna vilja prova på något nytt nu efter dessa sju år med hoppning både hemma och i klubben.

Jag vet inte Vilken ras? jag vill börja med, men det jag vet är att jag vill ha en hane med lite ovanlig färg inom den rasen.  Jag har just nu en tysk J-S (dock med härstamningsbevis) Men jag tycker dom är mysiga… Men som sagt jag vill verkligen ha lite förslag. 🙂 

Kaninen måste ha stamtavla och jaa… jag är öppen för förslag med både raser och olika färger.  Motivera gärna vad du tycker är bra med rasen och varför.

Det jag inte söker: Raser: Hermelin, Lejonhuvad, Dvärghare. Färger: Svart, Madagaskar, Vit, Viltgrå, Viltgul…

Hoppas ni hör av er, både med era egna kaniner & uppfödningar, samt andras!

-Moa

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Maleficum
0

Vill du ha en ras som har många olika färg och/eller teckningsvarianter eller går det bra med en ras där alla har samma färg (antar du inte vill ha det sistnämnda eftersom du skrev att du ville ha en ovanlig färg inom rasen)? Vill du ha en "lätt" eller lite "svårare" ras? Hade du tänkt att kanske börja avla? I så fall vill du ha en vanlig eller mer ovanlig (svårare att få tag på avelsdjur) ras?

Själv är jag såld på angora (man kan ju göra så mycket med ullen också och de har helmysigt temperament).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

lovemysack
0

#1 alltså det spelar absolut ingen roll om rasen har flera olika färger eller några enstaka. Bara det inte är färgerna jag nämnde att jag inte ville ha. Jag tänker inte börja avla så som jag gör med hoppkaninerna, men jag tänkte ha en hane (till att börja med) för att ställa och sen låna ut till någon kull. Det vore väl kanske kul om man hade en ganska ovanlig ras :) Åå jag tycker dom är för fluffiga ;) men så bedårande ändå.!

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Maleficum
1

De raser jag skulle kunna tänka mig att ha förutom angora är av medelstora raser Rhinsk scheck, tycker de har så häftig teckning samma med Japaner. Har alltid gillat färgen på Sallander. Skulle jag börja med lantraser skulle det nog bli Svensk päls, dem går ju även att ställa ut. Av stora raser skulle jag välja New zealand, dem ser ut som små teddybjörnar. Av jättarna skulle jag vilja ha viltblå eller vit blåögd Belgisk jätte eller Tysk jättescheck. Är inte själv så förtjust i dvärgraserna eller de små raserna. Av avikande hårstruktur skulle jag kunna tänka mig Rex för den mysiga pälsen eller Satin fast nog främst Satinangora eftersom det är angora ;) men färgen får sån härlig lyster på dem. Men det är svårt att välja för det finns ju så många att välja på :)

Kikar du under raser på http://kaninfarg.se/ så kan du se antalet utställda 2009-2013 så kan du få ett hum om hur ovanlig rasen är. Kanske helt enkelt välja en svensk ras?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu