Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 8028 ggr
memmis
0

mask i magen av kaninerna

jag har hört att man kan få mask i magen av kaninerna, eller att dom har äggen i pälsen.

för nu är det andra gången jag får mask i magen, och ofta när jag kelar med kaninerna får jag in päls i munnen. och när jag gick in och läste på en sida stog det att det är fluglarver dom har i pälsen, så nu är jag jätte orolig att det är fluglarver jag har fått.

någon som vet något om detta?

är jätte rädd :S

Zvintos
0

Kaniner brukar inte ha maskägg i pälsen, utan den brukar vara antingen i deras avföring eller runt deras analöppning.

Fluglarver tror jag inte att du fått.
Tror inte att äggen skulle överleva magsyran.
Sedan brukar fluglarver trivas i sår eller där det finns död vädnad (eller döda djur).
Friska djur brukar inte ha några direkta problem med just fluglarver.

Men är du orolig, så ring en läkare.

DEMNJA
0

Det är nog mer troligt att du smittats på skolan eller liknande.

Mask är ju väldigt smittsamt. Har det gått lång tid mellan gångerna? Har du upprepat behandlingen efter några veckor? (har för mig att det är efter 2 veckor eller liknande man ska göra det)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

memmis
0

#2 men jag är inte i skolan just nu, och det är min mamma som tagit hand om kaninerna den senaste tiden pga mitt mående. och i måndags gick jag ut och kelade med henne en stund och fick in hår i munnen och idag fick jag mask igen.

det för kanske för några månader sen. och jag har upprepat behandligen. och det jobbigaste är att jag får panik bara jag tänker på det, och vill bara försvinna,

emms
0

Kaninerna smittar förresten inte människor :P

Emma

memmis
0

#4 jag har läst att dom kan få det i pälsen eftersom det finns i luften. men dom själva kan inte få det.

emms
0

#5 Okej :)

Du har inte ätit bär eller något annat man kan få det av ute i naturen? :P

Emma

NaimaG
0

Jag skulle kunna tänka mig att de kan få det i pälsen eftersom det även finns i deras avföring och en kanin kan sitta samt ligga i sin egen avföring så det kan mycket väl spridas på det sättet.

Emelie
0

#7 Det är nog inte ens samma sorts mask.

Det vi människor oftas får är springmask, och de äggen kan finnas i stort sett överallt. På marken, i grus, jord, damm osv. Äter du en osköljd grönsak eller frukt kan du ha blivit smittad på det sättet.

Jag fick ofta mask i magen när jag var yngre, och inte tvättade händerna innan måltider.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

NaimaG
0

#8 Ja jag har då aldrig någonsin haft mask i mitt liv. Men en männsika kan mycket väl även få binnikemask och spolmask och spolmask brukar vara vanligt bland djur. Man kan nog inte riktigt veta såvida man inte vet vilken sorts mask man har.

TS Fluglarver vet jag de kaniner som dött av ifall de fått i sig det men att en människa skulle få fluglarver är inte vanligt.

Emelie
0

#9 Nej det är sant. Men det är ovanligt bland människor att få spol och binnikemask. Det vanligaste är springmask som var och varannan unge haft en eller flera gånger i livet Tungan ute

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

NaimaG
0

#10 Förutom jag. Tungan ute

memmis
0

jag hade ju mask ofta när jag var yngre, så kanske jag får lättare mask. fast inget jag är glad över :s

Denna kommentar har tagits bort.
Rafflan
0

Jag har aldrig haft mask och har alltid hållit på och pussa på mina små djur och gosat dem alla våra djur och hästar. Så att man skulle få mask via pälsen känns ganska ovanligt, troligen vanligare via mat ;)

Men du bör defenitivt uppsöka läkare

NaimaG
0

#12 Vilken sorts medicin tar du för det?

memmis
0

#15 nu vet inte jag exakt vad den heter, men den finns receptfritt på apoteket,

Emelie
0

#16 Veromox va? Det finns maskmedicin i både flytande form och som tuggtablett.

memmis
0

#17 ne, vanquien heter den :)

NaimaG
0

Vermox är effektivast.

Brumelisa
0

Kaninen kan inte ge dig mask. Jag har sett att på apoteket brukar de ha små foldrar, gratis, där du kan läsa och få mer info. Annars kan du ringa sjukvårdsupplysningen.

emms
0

Som sagt, kaniner och människor kan inte smitta varandra. Samma mask men inte samma på ett annat sätt ;D

Emma

[vildablid]
0

Den mask du har läst om som kaniner kan smitta dig med är nog isåfall ägg ifrån springmasken (antar att det är den sortens mask du fått). Äggen kan klara sig i månader på ytor, mattor..och i pälsen på djur! Om du haft mikroskåpiska ägg på fingrarna och klappat kaninerna så kan det finnas där.

Jag tror dock inte att det är ditt umgänge med kaninerna som gör att du smittas om, samma dag du tar medicinen ska ALLT du varit i kontakt med i hemmet skuras rejält! Alla kuddar, täcken, överkast m.m ska tvättas på hög värme, alla ytor ska våttorkas etc. Dammsug inte, det kan sprida äggen.

Alla kläder du har ska in i tvättmaskinen direkt utan att hamna i tvättkorgen först. Vidtar man dessa åtgärder med stor noggrannhet så kommer du nog bli av med masken efter dina kurer =)

PS: inälvsparasiter trivs bättre om du äter mycket sockerrik mat, undvik det mellan kurerna. Mkt vitlök, rödbetor och blåbär är också bra mot dessa.

annaforsgren
0

Mina första kaniner dog av fluglarver då de la ägg i deras rumpa (de var ofta lösa i magen för vi skötte de inte så bra tyvärr) Larverna började då äta av kaninen innifrån och det slutade väldigt olyckligt. flugor lägger ägg när det är varmt och fuktigt ute så jag tror absolut inte att du har fluglarver i magen.

Kliar det i rumpan så är det troligen springmask.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

zemlathebunny
0

Min kanin hade som små brun vita ägg-liknande saker i svansen idag sen försvann söta allt och sen kom det tillbaks litegrann😯 vad kan det vara?

Maleficum
0

De allra flesta maskar är artspecifika och smittar inte mellan arter (därför det är bra att variera djurarter på bete, tex kor och hästar för att minska parasittrycket). Även om kaniner också kan få springmask är det en helt annan art än springmasken vi människor får och vi kan inte smitta dem och dem kan inte smitta oss.

Däremot finns det ju vissa andra bakterier och parasiter och virus och fåtalet maskar som kan smitta mellan människor och djur (zoonoser) men vad jag vet är det bara harpest som just kaniner kan få som kan smitta till människor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

farvendal
0

Ja, det kan finnas maskägg i kaninernas päls som gör att du kan bli "infekterad" på nytt. Maskägg kan ligga och mysa ett tag i textiler och damm och även i pälsen på dina djur (eftersom du gosar med dem). Däremot kan du inte bli smittad av kaninens mask som denne har i sig. Men av din egen art som hamnat i dennes päls - ja.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se