Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1131 ggr
crystalguurl
0

Era erfarenheter av Torv

Har tänkt och skaffa Torv till mina långöron. Har ni någon erfarenhet av det? :) Vad tycker ni? Har hört att det har bra uppsugnings förmåga men ser man skillnad på kissig torv och ren? :)

[Nikita14]
0

Jag har torv, och är supernöjd!    Bra uppsugningsförmåga, luktfritt och ser "naturligt" ut, och  flugor och ohyra gillar inte torv.

emms
0

Jag hade torv ett tag till mina ute. Funkade jättebra, luktar inget, inga flugor och håller de torrt och fint. Mina gick på låda men det blir mörkare när det är blött.

Bodde hemma då också och föräldrarna föredrog när inte hela tomten var fylld av vitt synligt spån ;) Fastnade inte heller i mina långhåriga kaniner.

Emma

Niniz
0

Plus= lätt att kompenstera, blir tort, luktfritt, naturligt.

Minus= dammigt,  smutsigt, våra kaniner har liksom andats in torvet och speciellt om en kanin har längre/fluffigare päls=KATASTROF

Lösingen för oss= torv underst, och ett lager halm överst som "hindrar" torvet från att damma :)

#2 Undrar om vi använde olika sorters torv kanske? våra kaniner med lite lejonman fick hemsk päls av bara torv :P

emms
1

#3 Ja måste vi haft. Hade en med fushpäls (dagens cashemerevädur) och en teddyblandis och funkade kanonbra hos dom. Båda hade vuxenpäls, hade dom haft bebispäls hade det nog fastnat mer. Jag hade bara någon vanlig torv från plantagen eller så har jag för mig. :)

Emma

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hade torv till mina angoror när de bodde ute, dem älskade torven! Speciellt när man la in ny torv, då var det mycket grävande och rullande som gällde och större bitar skulle tuggas sönder och "städas" bort. Hade aldrig problem med deras pälsar, de tvätta sig rena riktigt bra efter "lekstunden" och de fick inte tovor av det. Använde stalltorv från RS.

Suger upp jättebra och luktar minimalt (tills man börjar rota runt i det och ska städa) och håller flugor borta, lätt att kompostera. Blir mörkare där de kissar och blir som en "kaka" som är lätt att plocka bort. .

När jag hade torv i toalådan till min angora innan hade jag ett galler på torven för att han inte skulle dra runt det så mycket eller gräva det ur lådan och då var det jättelätt att städa då pluttarna hamna på gallret och det var lätt att tömma varje dag och kisskakan kunde man städa bort vid behov.

Negativa är att det gärna dammar, speciellt om det torkat lite och har man balarna ute under vintern kan de frysa och bli svåra att få ut torv ur. Jag bruka ha en sprejflaska med vatten och spreja lite ovanpå för att hålla det lite fuktigt och minska torven. Blir även lite mörkt i burarna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

crystalguurl
0

Tack för alla svar :) Och vad söta bilder #5 :3

[Nikita14]
0

#3  Vad för sorts torv hade du?  Jag tycker inte torven dammar särskilt mkt, och när jag hade långhåriga kaniner så fastnade det inte i pälsen.

Jag köper Granngårdens torvströ, eller denna: http://www.hippson.se/shop/hastfoder/fo-der/torvstro.htm

En gång råkade jag köpa nåt jäkla mög i en helblå förpackning (minns inte märket) från en bonde, och den torven både dammade nåt extremt, och luktade mögel.

belladoris
0

Jag har torv i min Hage (2×3 meter stor på mark) och är mycket nöjd! Det håller fukten från marken borta och är mjukt för små kanintassar att gå på:) Min kanin har ju dessutom kritvita tassar - som tack vare torven håller sig just kritvita. Det blir inte lerigt och inte dammigt. Superbra! Har det dock inte i boet då jag tycker att halm är mjukare (mina kaniner har aldrig kissat där de sover så uppsugningsförmåga är inte nödvändigt i detta fall).