Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8142 ggr
Mollypierce
0

Hur ofta ska man klippa klorna?

Som rubriken lyder, hur ofta ska man klippa klorna?

Peak303
0

Jag klipper efter behov. Då vissa gräver och kortar därför ner sina klor medan andra inte är lika gräviga av sig :P

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[lottas-kaniner]
0

Beror på hur snabbt klorna växer.  Men ungefär var tredje månad, men som sagt växer klorna snabbt, så får man klippa oftare.

Idakarrlsson
0

Som ovan sagt, man får hålla koll på hur klorna växer och hur aktiva kaninerna är dvs hur mkt det är ute och springer och tex gräver. Här har du en artikel som det står mer om kloklippning. http://kanin.ifokus.se/articles/4d717021b9cb46221d07fb3b-att-klippa-klorna

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[Melbun]
0

Jag har hört var 6e vecka så jag brukar göra en notering i kalendern men brukar oftast behöva klippa lite innan 6 veckor. Jag brukar klippa när man börjar höra klorna i golvet när kaninen springer :) de blir aldrig så långa att man ser dem sticka ut från pälsen. Den ena kaninen har ljusa klor vilket underlättar men den andra har tyvärr gått från ljusa till mörka nu och har bara 1 ljus fot kvar xD

Kaninernasbästa
0

Brukar själv glömma ibland, men jag försöker kolla varje/varannan vecka och se om någon klo är lite längre och hur länge det är kvar till "den stora kloklippar dagen".

Mollypierce
0

Taack för alla svar :)

Namiko
0

Minst varannan vecka skulle jag säga. Långa klor ökar risken för trycksår. Själv försöker jag klippa 1-2 gånger i veckan även om jag inte behöver ta mycket åt gången då. Har kaninen mörka klor kan man ta en ficklampa (jag använder ficklampan på mobilen) och lysa mot klon så ser man lätt pulpan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Love Lejonhuvadekaniner
0

#7 växer din kaniners klor så fort:/? Mina kaniner har knappt långa klor efter 2 månader me jag kollar dem varje vecka:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Namiko
0

#8 Klipper jag 1-2 gånger i veckan behöver jag bara ta den yttersta spetsen, väntar jag 6-8 veckor är det närmare 5mm som ska bort och jag vill ha så korta klor som möjligt på kaninerna så jag vill inte vänta så länge. Jag har innekaniner och klorna nöts knappt på golvet så det går att klippa ofta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jaha tack för att du förklara nör man är lite seg:)#9

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

smellcaramell
1

jag brukar hellre klippa lite och ofta, dels för att pulpan aldrig ska ha någon chans att bli för lång och dels för att det är bra träning för kaninen, speciellt om man har en lite sprattligare kanin så kan man klippa en tass åt gången så slipper man pilla med alla fyra tassar på en gång :)

[Anonim]
0

Aldrig klippt klorna på min hona. Hon är 3 år. Och har perfekt längd på dom så antar att hon håller efter själv. Den andra kaninen klipper jag kanske 1 gång i månaden.

Fridaaaa
0

Vid behov. Jag klipper mina kaniners klor var 4-6 vecka. De slipar ner klorna mycket ute :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
0

Var tredje vecka. Då är honans rätt långa, och hanens har bara vuxit pyttelite, men tar båda samtidigt för att inte glömma.

crystalguurl
0

Brukar ta varje månad, tar inte alla men om någon är lång tar jag och klipper :)

ljungensjenka
0

Var 3-5 vecka klipper jag på mina innekaniner, man hör när klorna börjar låta mot golvet ;)

Niniz
0

Tycker det är väldigt olika…. vissa kaniners klor växer supersnabbt, andra vanligt eller långsamt… om kaninerna har möjlighet till att gräva sliter även det ner klorna en del ju :) Så… vid behov? man kollar ju klorna lite då och då :)

[selmatelma1]
0

Se upp för snea klor då har de gått för lång tid i mellan . Jag klipper då jag ser el kollar klorna .