Bygga utehage med löst hus i?
Hej, funderar på att bygga en utehage till vår kanin som kommer hem om några veckor. Tänker mig en Hage, troligen rektangulär och sen att man har ett löst hus i för att lättare kunna ta och städa det ordentligt. Inget sånt löst som man köper i tunt trä utan ett "riktigt" hus med golv o tak, en ingång o lite plats inne. Det är en dvärgvädur som ska bo där så behövs inte jättestort men vill inte att han ska bli trångbodd.
Tar tacksamt emot tips? o allra helst bilder om någon har en bra lösning att dela med sig av :-)
Hälsningar Ulrika
Jag hade ett hus som både jag och kaninerna tyckte var jättebra.
Mitt första tips? är att bygga ett hus som inte står direkt på marken, gräset blir gult och fult efter bara några dagar utan solljus.
Huset jag hade kunde dom sitta på 2 etapper, under och i. Inuti fanns det hö och under fungerade bra som regn och vindskydd. Min stod mot en regel så sista 5 cm längst in på huset var avkapat längst ner så den stod liksom på regeln. Då kom den hela vägen in till nätet på buren/hagen som den fanns i. Skickar med en bild.
Emma
Kan även tillägga att jag tycker att tak på hagen (iaf en bit) är att föredra! Buren på bilden ovan användes som Hage under sommaren och sen hade vi den på andra hållet i en bod eller i uterummet under de andra tiderna på året (alltså ingen snö eller vind). Hade även material på en av de 2 dörrarna så att det bidrog till skugga och vind/regnskydd 😃
Emma