Sätta samman två kaniner som bråkar
Hej! Jag har sedan oktober haft min hane nu 10mån, som också blev kastrerad i november. I januari skaffade jag ytterligare en kanin. En hona också hon på tio månader. Jag började med att ha dem i burar jämte varandra, och att de fick turas om att vara ute och hoppa. När jag sedan satte ihop dom reagerade min hane väldigt dumt. Han gick på henne, och bet bort pälstussar. Hon å andra sidan visade sig underlägsen men intresserad redan från start. Jag har sedan haft ihop dem på neutrala ställen, såsom i en stallbox där igen vart innan (jag bor i lägenhet). Då går det ok, han kan jaga henne någon sekund, men utan aggressivitet eller vad man ska säga. Nu försökte jag igår igen sätta samman dem hemma. Och han gick med en gång på henne. Jag börjar tappa hoppet om att kunna lösa detta. Hvad kan jag göra? Det är ju hemma som är problemet, och jag vill inte utsätta henne för stress om det inte kommer bli bättre.
Jag kan också tillägga att hon inte är det minsta grinig, utan igenom gallret är väldigt nyfiken och intresserad av honom. Dock är hon av förklarliga skäl rädd för honom när de är ute samtidigt. Han är en på alla andra sätt väldigt trevlig och social kanin
Vart sätter du ihop dem hemma? Har du provat badrummet ellerev badkaret?
Jag har dem båda i vardagsrummet köket och hallen som är öppet/sitter ihop. Har funderat på badrummet men det är väldigt litet så det är väl inte optimalt. Har också tänkt på sovrummet, men han ser nog det lika mycket som sitt revir, men det är svårare att hålla koll på dom där inne. Jag har tagit dem ut i mina föräldrars stall, och där går det som sagt bättre. Det går bara inte att applicera här hemma :(
Låt dom bo där då..
Du kan ju sätta ihop dem i badrummet först och flytta dem när de kommer överens. Mina har bott i badrummet i en vecka eller så men ska ge dem mer yta och sen flytta dem till ett sovrum. I början var de aggressiva när den andra kaninen kom för nära den andres revir men nu kan jag ha dem där inne utan problem. Fungerar de bra ihop på neutral yta får du liksom låta dem bo där ett tag. Tänk på att de ska komma överens själva om vem som bestämmer först, och sen är det bra om du kan ge dem mer yta. Jag har badrummet bredvid bägges revir så för mig är det bara att ge dem mer och mer plats och då känner de inte att de behöver försvara sitt revir längre. Annars kan du när du flyttat kaninerna städa ur det gamla rummet där kaninen ser reviret som sitt. För att bli av med gamla lukter och så. Det är ju tänkt att kaninen inte ska se det som sitt längre
Jag ska testa att sätta ihop dom i badrummet, om jag får plats med burarna, eller menar du att ha dem helt lösa utan sina respektive burar?. Annars får jag försöka ha dem ute i stallboxen tills de kommer överens helt då och storstäda i vardagsrummet. Så om jag kanske låter dem vara i sovrummet till en början efter det då. Tack för bra tips?! Jag ska testa på detta och hålla tummarna för att det går vägen :)
Jag har mina utan bur :) har två toalådor för katt med hö i. De har varsin men sitter oftast och trycker i samma. Det är väldigt trångt i mitt badrum med så därav inga burar där inne :) kan ju vara bra att ha dem nära så du har koll på dem. Mina har bråkat på morgon och kväll när de är mer aktiva annars har de sovit ihop hela dagen. Jag själv sover i rummet bredvid då jag hör och vaknar om det händer något. Nu har de gått ihop i en vecka utan bråk :)
#6 Burarna är ju deras revir så då kommer det nog inte vara någon skillnad om du tar med dom. Ta bara in kaninerna först och se, om stället är nytt för båda är det ingen som behöver skydda sitt revir och det bör gå bättre. 🙂
Jag hade samma problem som dig, mina funkade dock bra ute i Hage men inte alls i buren. Sedan en gång när jag var iväg och mamma hade kaninerna i en stallbox avdelad med kompostgaller i 2 veckor så hade honan hoppat över till hanen och efter de var dom kompisar och gick bra att ha ihop även i buren :)
Emma
Nej det är ju sant med burarna:) Jag skaffar kattlådor, och fixar ordning badrummet så kör jag på nu i påsk när det är långledigt och jag kan hålla bra koll på dem. Och under tiden kör jac storstäd i vardagsrummet. Tusen tack för era råd! Jag återkopplar om hur det går när jag sätter igång :)