Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 874 ggr
Trebit
10

Frustration över hundägare!

Jag kom just från veterinären med min Benjie (bara en rutinkoll och kloklipp, helt frisk!) och jag blir så sjukt frustrerad över hundägare som inte respekterar de skilda väntrummen för hundar och katter/kaniner som finns!
När jag var på väg ut med Benjie till kassan för att betala för besöket så står en man med en Border Collie alldeles mellan utgången och katternas och kaninernas väntrum så jag stannar en bit bort och tar ögonkontakt och ber honom vänligt att flytta på hunden för min kanin är väldigt hundrädd. Denne hundägare tycker då att det är rätt tillfälle att stå kvar med hunden och dra till med "Men hon här är jättesnäll! Har aldrig jagat kaniner!" 

Jag skiter fullständigt i hur snäll din hund är, min kanin kommer ändå vara livrädd för den. Han får han panik, stampar och gömmer sig när jag kommer hem från min släkting som har hund, så pass att jag måste duscha och byta kläder innan jag går igenom rummen han är lös i. Det här handlar inte om att DIN hund är snäll eller inte, det handlar om att MIN kanin är rädd. Ett veterinärbesök är stressande nog för Benjie utan att det ska komma puckade hundägare som tror att de vet bättre hur min kanin kommer reagera.

Detta sa jag ju då inte, utan jag upprepade att jag ville att han skulle flytta på sin hund och väntade tills han till slut fattade vinken. Men inte fan tog han bort hunden till deras väntrum, utan ställer sig mitt i rummet med hunden istället. Kvinnan i receptionen föreslår att han ska ta med hunden till väntrummet, men han "ska bara vänta en kort stund" så han tycker inte det är nödvändigt.

Inte NÖDVÄNDIGT. Inte nödvändigt för dig och din hund, kanske? Dock finns det något som heter "att visa hänsyn" och det är något alla borde göra. De skilda väntrummen finns av en anledning.

Vid det här laget var jag så frustrerad att jag ställde ner Benjies bur i RÄTT väntrum och betalade för besöket och sen gick vi. Snubben med hunden stod kvar mitt i rummet och tyckte inte det var nåt konstigt med det.

Heads up, hundägare! Ber jag dig flytta på din hund får du fan ta och göra det, inte börja tjafsa om att din hund "är ju så snäll???".

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

Lyx med skilda väntrum,  här är det samma vänrum för alla.

Men respektlös av honom när det finns andra ställen för honom att stå på! :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trebit
0

Det var en av anledningarna till att jag valde just den djurkliniken, den ligger nära, har kaninkunniga veterinärer och det finns skilda väntrum. Tyckte det var så jäkla bra, om nu alla kunde respektera den lyxen så att det faktiskt funkar.
Blir så trött på hur dåligt respekterade kaniner och kaninägare blir på många ställen, och det finns så sjukt mycket missinformation ang. kaniner.

Tumblr - ☆ - Instagram

Fridaaaa
0

#2 Ja borde finnas fler såna kliniker.
Men ja jag är med trött på respektlösa djurägare :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cleia80
0

Usch respektlösa hundägare finns det mängder av tyvärr.. Det drabbar även oss hundägare som faktiskt har respekt för andra och deras djur. Hoppas din kanin inte blev alltför påverkad. <3

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

[Melbun]
0

Alltid är det någon som ska veta bättre x) Har man inte bokat tid får man dela väntrum här annars har exo en egen avdelning. Typ som när jag skulle gå på bussen med min kanin i en transportlåda som är täckt så man ser inte ens vad för djur det är i så är det en tant som trycker sig före och ska på först, tittar på min låda å säger "Du rör inte mig med den där". Blir så trött på folk iblandGapskrattar

[neptunens]
0

Det här kan jag skriva under på, anytime.
Jag var hos Veterinären i onsdags för att kastrera min lilltölp, satt och väntade på min tur i delen för smådjur/katter när det kommer en familj med en liten skällig toypudel som absolut inte kunde sitta hos hundarna eftersom den/de var såå rädd för en rottis (som låg och sov). De tyckte istället att det var en superbra idé att sitta hos smådjuren och dessutom uppmuntra den äckliga lilla hunden så fort den skällde/lipade.  🤓

Kaninernasbästa
0

Förstår, så grymt irriterande

William86
0

Det är fullständigt sjukt att man inte kan respektera andra.

Cindy S
2

Knäpp gubbe. Vad hade han förväntat sig, att du skulle resonera med kaninen? Det är en sak att vara okunnig, en annan sak att välja att förbli det.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Peak303
0

Usch ja.. Har en kanin som bokstavligen talat får panik utav att ens höra en hund skälla. 

Jobbigaste hund situationen jag varit med om var nog när jag var på en utställning på ett naturbruksgymnasium (okej att det fanns en massa andra djur där också). Men helt plötsligt ser jag några folk försöka "bussa" upp sina hundar för att lukta på kaninerna som sitter i burarna.. Förlåt men vad är det för fel på folk..? 😕

Lite vett borde man väl ha? :s

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Är hundägare själv men även ägare till smådjur och har ett exempel som får mig lika förbannad varje gång jag tänker på det. 

Var till veterinären (i detta fall en liiiten privat djurklinik) med marsvin eller kanin (kommer faktiskt inte ihåg just nu vem jag var med och det var många år sedan nu… ursäktar mig med att jag haft massor med kaniner och även många marsvin….). 

Sitter hursomhelst utanför och väntar på att få komma in till veterinären och en person kommer ut och låter då sin rottweiler komma toknära, så nära att jag var tvungen (utan att känna till hur den hunden är överhuvudtaget) att själv fysisk putta bort hunden från min transportbur. Den kom jättenära så jag puttade bort den, helt enkelt genom att trycka bort ansiktet med min hand (hunden flyttade då motvilligt lite på sig)… lyckligtvis blev hunden inte arg eller så… men fan va arg jag var😡. Respektlöst som tusan, enorm hund med nosen nästan i min transportbur (tryckte nosen mot gallerdörren på buren) och ägaren gjorde inte ett piss. 

Har även x-antal exempel på hur respektlösa hundägare kan vara mot andra hundägare också… herregud hur folk kan hålla på… Har en osäker liten hund och det är ju tyvärr inte direkt ovanligt att stora hundar (eller små för den delen också) tillåts komma fram till honom och sedan när hunden är jättenära min osäkra lilla kille, så kommer frågan "får de hälsa?"… öh… nej, det är liksom därför jag gick omvägen och höll honom i kort koppel och försökte komma förbi… eh… suck… 

Min hund är osäker och kan visa detta genom utfall mot andra hundar, gillar speciellt inte stora svarta hundar. Har jobbat flera år med att få honom att gå förbi andra hundar lugnt och sansat och det går bra… men om andra hundägare (dvs. puckon i detta fall) låter sina hundar komma nära min fast jag gör allt för att undvika detta… så kan han i pressade situationer fortfarande reagera. Han hatar att okända hundar kommer nära honom, vill inte bli överraskad utan vill i så fall bestämma själv om han vill (vågar) hälsa… Han ser till råga på allt dåligt så det kan verkligen bli en obehaglig överraskning för honom om en hund plötsligt är jättenära honom. Vet inte hur många gånger jag hört orden "min hund är jättesnäll"… ok, kul för dig då… men varför tänker aldrig någon av dessa "puckon" på att min hund (må se liten och söt ut) men han är fan inte snäll om din hund tränger in honom i en situation han inte är bekväm med, då förvandlas min söta lilla nakna kille till ett "rabiessmittat monster"…  

En gång så var det två extremt små chihuahuaor (hur skriver man när det gäller flera hundar av rasen Chihuahua?🤔) som släpptes fram. I detta fall var jag inte rädd att min hunds utfall skulle provocera fram ett utfall (från den hund som kom fram) vilket jag normalt är rädd för (eftersom min nakna hund inte har skyddande päls och därför skulle löpa större risk än den mötande hunden att skadas allvarligt). Nu var plötsligt min lilla kille den större hunden och dessa små sprang orädda ända fram till honom, eller hade gjort det om inte jag ställt  mig i vägen och hållit de borta… tills matte och husse sakta men säkert behagade komma fram… de gick ganska långt bakom sina lösspringande hundar. De ropade en bra bit bort "de är snälla"… och jag undrade ännu en gång, hur vissa människor tänker… Min hund (hade bara en vid det tillfället, Chinese Crested hane på ca 5,5-6 kilo) är minst dubbelt så stor som deras småttingar och de har ingen aning om min hunds psyke och låter ändå hundarna springa fram… tur att jag var där och skyddade deras små mot min "stora best"… 

Mvh/Chinesecrestedlover

Trebit
0

Skönt att jag får dela min frustration i detta ämne med andra!
Jag är rätt ny som kaninägare och djurägare i allmänhet och det har inte förrän nu slagit mig hur mycket okunskap och brist på respekt det finns både när det gäller hantering av kaniner och andra husdjur. (Förutom i motionsspåret där jag bor där folk släpper sina hundar lösa trots att det var 20:e meter står skyltar att de måste hållas kopplade. "Men hen är ju så snäll…" Inte en valid point i den diskussionen!)
Blir helt till mig varje gång jag märker hur ofta kaniner nedgraderas till andra gradens husdjur ("de är ju inte som katter och hundar" - Nej de är kaniner), att människor många gånger inte ser dem som mer än förvuxna hamstrar som mest är till för små flickor att leka med. (Att kaniner anses som fåniga tjejiga djur är en diskussion vi kan ha en annan dag… det är också nåt som gör mig förbannad)
Allt detta får mig att vilka starta en revolution för att sprida kunskap och respekt för kaniner, men jag antar att det redan är många som redan gör det, en liten bit i taget. Framförallt så många fantastiska personer här på iFokus! Tack för att ni finns!

Tumblr - ☆ - Instagram

Smultrondraken70
2

#12 bra skrivet!! Jag kände mig i början av mitt kaninägande tvingad att säga på jobbet att jag köpt kaninerna till barnen! för det är ju hur helt otroligt hur patetisk jag som är vuxen blir i folks ögon, bara för att jag tycker att kaniner är underbara intelligenta husdjur! Det blir ju inte bättre av att dom är delvis frigående, mina kollegor tycker inte jag är riktigt klok, för kaniner ska ju sitta i bur? Jo det är sant, jag har fått höra det! Men sätt din fula hund eller katt i bur då, din bitch:( då tittar tittar personen på mig som om jag var psykopat;). Nä, jag älskar kaniner och tänker ha dom till och med när jag inte har några hemmaboende barn att skylla på:))