Vad kan det bli för färger?
Hej Jag ska ta en kull på min hona, jag har läst på länge och har plats ifall att kaninungar inte blir sålda. Syftet med kullen är att jag ska spara två ungar, så vänligen inga otrevliga kommentarer. Nu till min fråga, jag har läst på om färger och hur det nedärvs men tycker att det är ganska krångligt, därför så undrar jag om det är möjligt att få fram gul- eller brunaktiga ungar, så som t.ex havana, gul, viltgul, bourgogne, kanel, beige,japantecknat eller liknande och hur jag då skulle para. Honan är Svart wienertecknad med melerade ögon och bakåt har hon följande: Mor: vit bö Mormor: vit bö Morfar: svart/gul japantecknad (med blåa ögon) Mormors mor: okänd Morfars mor: okänd Mormors far: bourgogne wienertecknad Morfars far: okänd Far: svart wienertecknad Farmor:svart wienertecknad Farfar: svart wienertecknad Sen undrar jag också vad det skulle kunna bli om jag parar med madagaskar eller gulbrokat. Tack på förhand!
Som jag kan se enligt de du skrivit så svart wienertecknad och vit blåögd.
Vet du vad det var för andra färger i kullen honan kom i?
Funderar på hur vida honan kan ha fått gulanlag eller inte. Med tanke på att du ville veta ang madagaskar och viltgul(?, finns ingen färg som enbart heter gul) brokad
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Då är det alltså enbart 50% (om jag tänker rätt) chans att din hona har fått genen "Bb". Så om det kan bli madagaskar/viltgul beror på om din hona lyckats ärva den genen från sin mamma eller inte.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt