Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2652 ggr
Svartsynt
1

Hur har era kaniner förändrats efter kastrering?

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag om era kaniner på något sätt har ändrat beteende efter kastrering och i så fall hur? Och hur lång tid tog det innan ni började märka förändringen?

Smultrondraken70
1

Har två som båda är kastrerade, hane och hona. Jag tycker inte att någon av dem förändrades speciellt mycket, och bara till det bättre! -Båda luktar mindre (bor inne) -blivit jätteduktiga på att gå på låda, innan var hanen lite si och så med det. -honan har blivit snällare och trevligare i humöret, var hemskt morrig och vaktig i reviret innan, och det har blivit mycket bättre. Hon kan dock fortfarande morra och boxas om man rotar för mycket i hennes saker med inte så att det är nåt problem:) - Hanen har alltid varit trevlig, och där är det ingen skillnad, lite lugnare kanske, klättrar inte ur hagen längre och dansar inte parningsdanser runt oss längre;) Ingen av dem har gått upp i vikt, båda är fortfarande slanka i kroppen. På det hela taget, bara förändringar till det bättre:)

Smultrondraken70
0

Glömde en fråga: förändringen tog väl ett par månader innan den märktes;)

Svartsynt
0

#1 Tack för svaret! Det låter ju jättebra! :) Jag kastrerade min hane för två veckor sedan och har redan märkt att han slutat kissa utanför toalettlådan. Men jag hade även hoppats att han skulle bli lite lugnare för han är extremt aktiv och ställer till med bus hela tiden, men har inte märkt någon skillnad på den punkten. Men det kanske tar några veckor till innan det märks någon skillnad? Det är ju inte säkert att han blir lugnare och mysigare heller, han kanske helt enkelt är en liten galning, haha! 🙂

Smultrondraken70
0

Tar nog några veckor till om han nu tänker lugna ner sig;) kastreringen förändrar ju inte personligheten i grunden:) som jag förstått det så försvinner i huvudsak ofta hormonrelaterade beteenden som att märka revir, vakta och liknande. Hur gammal är han? Många lugnar ner sig efter ett- årsåldern också

Svartsynt
0

#4 Han är åtta och en halv månad, så fortfarande en ungkanin förstås. Du kan ha rätt i att han lugnar ner sig när han blir äldre. 🙂 Jag har ingenting emot att han är aktiv, men blir lite orolig att han ska skada sig allvarligt bara när han försöker hoppa upp på möbler här hemma och ramlar ner eller biter och gräver i saker så att han har brutit av flera klor osv. Så jag vågar inte direkt lämna honom utan uppsikt, vilket är synd för annars hade han kunnat få vara lös mer här hemma. Det hade förstås också varit trevligt om han ville sitta stilla och mysa och bli klappad en stund, men det går bara i några sekunder nu sedan är det full fart på honom igen, haha.

Smultrondraken70
0

Låter som en riktigt energisk liten pojk:)) Vår hane blev ju lite lugnare, tidigare klättrade han på allt! Hoppade upp överallt etc. Man fick vakta varje sekund. Nu nöjer han sig mer med att vara på marken. Fast det kan ju ha med åldern att göra också han blir ett i april. Lugnar inte din grabb ner sig med kastreringen så gör han det troligen när han blir äldre. Han är ju värsta tonåringen nu också!

[Melbun]
1

Min hane låter nästan som din och han har efter sin kastrering inte lugnat ner sig särskilt mycket x) sover lite mer och längre på dagarna men annars är det full fart som gäller. Allt ska tuggas och hoppas på ;)

eddiebun
1

Han har blivit lugnare och trevligare, keligare och mer social (och lite tjockare, men inte på någon ohälsosamt sätt). Slutat bajsa/kissa överallt och slutat nafsa på mina och min sambos fötter, haha.

NelliMohrle
0

Har en kastrerad hane på snart 4 år. Kommer inte ihåg hur han var innan då vi kastrerade honom så fort som möjligt så han kunde bo ihop med sin syster men han är väldigt lat och beskyddande av sig. Ska alltid skydda sin syster när man vill komma och klappa. Men han är väldigt lugn annars och oftast lätt att hantera.

Älskar kaniner Kär

[Deshasix]
0

Min hane blev lugnare, mer tålmodig och lite fetare hehe, han var innan väääldigt aktiv och super busig, tyckte förändringen gick fort :)