Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1070 ggr
NelliMohrle
0

Annorlunda beteende

Hej!

Min ena hona har plötsligt bytt beteende. Hon blir livrädd när man ska lyfta upp henne och gnyr i famnen. När hon är på marken är hon helt som vanligt och det går bra att kela med henne. Någon som vet vad detta kan bero på?

Älskar kaniner Kär

Idakarrlsson
0

Hur gammal är din kanin? :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

hannaj98
0

Jag kan inte så mycket om kaniner men hon kanske har ont någon stans? Min katt blev sån när hon fick artros för det gjorde ont på henne om jag lyfte henne på samma sätt som jag brukade.

NelliMohrle
0

#1 Hon fyller 4 i maj.

#2 Jag har funderat på det men tycker det verkar konstigt att hon är så normal annars. Visar inget tecken på att ha ont någon stans.

Älskar kaniner Kär

Facie
0

Det är trots allt ett litet liv, något kan ha hänt som du inte reagera på eller som du inte sett som gjort henne rädd.

Dock brukar de inte gny vid rädsla väl? Kanske har hon ont. Bajsar/kissar hon som hon skall?

Pretty wise //

NelliMohrle
0

#4 Vad jag har sett både äter bajsar och kissar hon som vanligt. Det är svårt att veta då jag verkligen inte hittar något fel på henne vad som gäller beteendet. Att hon har ont har jag funderat på men borde hon inte visa det på andra sätt än bara när jag håller henne? 

Ska snart gå ut och kika till henne igen innan jag åker till träningen och får se om jag kan hitta något särskilt.

Älskar kaniner Kär

eddiebun
0

Hon kanske är stressad. Lämna henne i lugn och ro ett tag och se om det går över :)

NelliMohrle
0

Hon får inte lika mycket panik längre när man kommer men gnyr/piper fortfarande då och då när man lyfter henne. Kan det bara vara en tillfällig fas?

#6 Måste lyfta henne till hagen då jag inte vill att hon ska sitta inne i den lilla buren hela dagen utan att hon ska kunna skutta av sig.

Älskar kaniner Kär

[Melbun]
0

Var tvungen att lyfta min kanin efter hon var kastrerad för att mata med CC. Även om jag var försiktig och hon inte reagerade då så pep hon till när jag senare lyfte henne när hon var frisk. Nu gör hon så nästan varje gång att hon piper/gnyr. Har känt igenom henne och hon reagerar inte alls. Äter,dricker, bajsar och glädjeskuttar precis som vanligt så det känns också orimligt att hon har ont. Händer i princip bara när man precis lyfter henne från marken annars är hon snäll och go. Känns liksom konstigt då hon innan kastrering blivit mycket snällare även om hon fortfarande ogillade att bli lyft. Jag har försökt lyfta henne lite annorlunda emot vad jag brukade, lyfter henne också på olika ställen och då piper hon inte alltid så det kanske har varit något hon reagerat på?

NelliMohrle
0

#8 Ja kanske? Låter som om du har precis samma problem som mig. Får väl bara försöka vänja henne vid att bli lyft igen även om jag inte vet varför det kom så plötsligt, bara sådär, men bara att hoppas att det går över :)

Älskar kaniner Kär