Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 10786 ggr
Nebulosa
8

Stora burbygge-tråden!

Här tänkte jag att alla som bygger eller funderar på att bygga bur till sina kanin/er kan samla sina tankar, tips?, förslag osv (som rör kaninbursbygge såklart 😃) och gärna bilder!

T.ex Vilken färg? man ska använda, om man har kommit på en smart planlösning m.m.

Jag börjar med en fråga: Vad tycker ni kaninfolk är bäst, inbyggd bodel, eller en lös? Vad är smidigast?

**Tass-kommentarer är helt okej!** 😂

~Rabbits for Life~

djurtok
1

Ska nog gå ut och bygga en en facks bur ;) Jag gillar bäst fast bodel när de är ute och 'fri' när de är inne :)

För evigt med Gaia

Cilia.Teddytöserna
0

Jag håller på att bygga en 3-fackare i lekstugan 😃

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Nebulosa
2

#1 #2 Visa bilder! 😂

~Rabbits for Life~

Ninwe
16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev precis klar med min nya! Den är 3meter lång, 2meter bred och 1meter hög! I den bor Minna och Mille. Vi har målat den med linolja. Den lilla luckan som sitter på en kortsidan är precis i höjd med fönstret på vinterburen, så på vintern kommer vi ställa den buren vid denna nya, ta bort fönstret och sätta dit en ramp. Så denna är som en året runt bur typ! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Cilia.Teddytöserna
1

#3 kan ta en när jag kommer hem :)

Sunes
0

Jag skulle vilja ha lite tips? å idéer på innebur/ar ! Vill ju en massa niner men vet fasen vart dom ska få plats :/ så tips? å idéer på de tas gärna emot !

Cilia.Teddytöserna
0

#6 det är många som bygger fack burar av graderåber,bokhyllor mm. Blir ju snyggt och tar inte så mycket plats🙂

Sunes
0

Ja ja har ju sett det.. Men huuur? Ja själv är ju helt osnickrig :( hahaa snacka om att ha tummen mitt i :P

Cilia.Teddytöserna
0

#8 man tar en t.ex bokhylla med kanter på sidorna, sen är det bara att kolla så att träet tåler vatten (eller ja kiss) om inte så kan man sätta fast en plast matta  boten och sen spån över. Sen bygger man bara dörrar på varje hyllplan (tänk på så att måten blir lagliga) så har man en enkel men snygg bur. Jag har ingen direkt erfarenhet av att bygga sådana burar men det är inte så mycket klydd, kolla runt här på KIF så hittar du säker någon som har gjort det så kan du bara fråga hon han/hon gjorde buren 😇

VildaVittra
2

Det jag knåpar på just nu (precis sågat mig i tummen, så tyck synd om mig).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Framifrån.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nebulosa
0

#4 Snyggt! Bra mått också 👍

#10 **Tycker synd om dig** Snygg bur, och coolt med ett riktigt stuprör ☝️🙂

~Rabbits for Life~

VildaVittra
0

#12 Faktiskt så är själva stupröret två hundmatsburkar som jag satt ihop och tagit ur botten i. Men hängrännan och mellandelen är antika, fördelen med att bo i ett gammalt torp är att tidigare boende lämnat en massa bra att ha saker i den numera rasade ladan som jag ibland knölar mig in i på skattjakt.

Nebulosa
0

Nu blir jag ju avundsjuk, vill också ha nåt gammalt förråd med massa bra att ha grejor ju! Själv hade jag aldrig kommit på det där med hundmatsburkarna 😂

~Rabbits for Life~

VildaVittra
0

#14 Hundmatsburkar/konservburkar är bra till mycket. Tar man ut bottnarna och sedan klipper upp sidan på burken samt hamrar ut dom, kan man använda dom som takplåtsbitar att lägga omlott. 

Dock rostar utsidan på dom (inuti har de en beläggning, så de bör målas.

Jag älskar att återvinns, märks det?😛

Nebulosa
0

#15 Hmmm, kanske ska prova konservburkar när/om jag bygger kaninbur!
Nejnej det märks iiiiintee alls 😉

~Rabbits for Life~

Nebulosa
0

Putt!

~Rabbits for Life~

djurtok
1

Som fortsättning på #1 Jag är sjuk idag men imorgon hoppas jag jag kan börja såga ^^

För evigt med Gaia

VildaVittra
4

Stängslet är nästan klart, måste bara fynda ett par granar till. Håller på att lägga betongplattor och kullersten där bergknallen inte sticker upp.

Dors1
5

Detta är min bebis bur :)

Den blev inte som jag tänkte från början, men blev helt klart mycket bättre ;)

StillaSinnet
0

Jag är precis klar med min bur. Ni kan följa bygget HÄR

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Nebulosa
0

#19 Vadå? gillar du att återvinna? Det tycker jag inte märks? 😉😃Riktigt snyggt!

#20 Fin ! Innebur eller? :)

#21 Den är såååå himla fin tycker jag! Ärligt talat vill jag ha en likadan, så jag hoppas att det är okej att ha din bur som inspiration när/om jag bygger en bur! 😂

~Rabbits for Life~

StillaSinnet
6

#22 Tack! Jag har själv hämtat massor av inspiration från kanin iFokus medlemmar, så jag kan inte ta åt mig äran av alla lösningar. Bara att knycka idéer som du tycker passar 🙂

Jag har fodrat komposthagen med tyg eftersom det är enklare att vika ihop det då och inga ståltrådar rivs eller sticks när man bär som det blir när man klipper och fodrar med fyrkantsnät. Tyget ser han igenom men vill han se över så skuttar han in i sin bur ❤️

Det jag är extra nöjd med är storleken, robust konstruktion och de stora luckorna. Frode tycker golvluckan och hålet in till sitt bolåda är nästan lika bra som sitthyllorna har han sagt

Nebulosa
0

Som sagt, är helt fascinerad! :D Vilken tur, för jag tycker det finns många smarta lösningar osv. på buren ;)

Men jag har några frågor,

hur har du gjort taket och vad för material har du använt? :)

Och hur har du fått kanten att sitta på plats? (Alltså den som förhindrar ströet från att rasa ur)

~Rabbits for Life~

StillaSinnet
0

#24 i "min" tråd som jag länkade till kan du följa bygget och just sådana diskussioner. jaghar hämtat mycket från Mita75 som har lagt upp bra bilder och visar just hur man med en ribba på insidan kan göra brädan utbytbar.

Taket är pappad paywood

StillaSinnet
1

Jag kan tillägga med tanke på återvinning att det enda nya vi har köpt till vår bur är stommen, nätet och takpappen. Gångjärn, playwood och brädor hade vi redan här hemma sedan tidigare. Det plockade vi från gamla byggen som revs här hemma.

Beebii
0

Ninwe: jättefin bur, gillar enkelheten i buren samt allt kuligt du stoppat i! ;-) Vilda Vittra: undrar om inte dörrarna borde öppnas från sidan eller nedåt? Blir det inte trubbel till vintern m snön och att hålla upp varje gång du ska in i buren?! :-) Artlink: kanonfint! Smarta lösningar, kommer sno idén med nät på gallret då mina små (hermelin och dvv) klämmer sig ut mellan hålen i kompostgaller! Och spetsgardiner har jag massor! ;-) Sitter sällan vid datorn men någon dag ska jag lägga upp en egen tråd om bygget av vår kaninbur 4/8-fackare! Har tittat runt och lånat lösningar här och var och snart är den klar för våra niner att flytta in! Vi håller samtidigt på att göra en ny säkrare kaninhage åt dom! Som sagt bilder och mer info kommer senare, under tiden kollar jag era idéer! :-D

VildaVittra
0

#27 Av byggnadstekniska skäl kunde jag inte sätta gångjärnen i sidan och skulle jag sätta dom neråt skulle luckan vara i vägen när jag städar (fel på ryggen och måste sitta ner och städa sånt där). 

Än så länge håller sig luckan med 1800-talsgångjärnen, uppe av egen maskin, tydligen är de lite tröga efter mer än ett sekel. Men ska sätta haspar upptill, så jag han fästa luckan uppfälld.

Dors1
0

#22 , jajamen!:)

Nebulosa
0

Kom på att jag glömda skriva i #0 att självklart får man lägga upp bilder på sina egna burar! 👍🙂

~Rabbits for Life~

[00emi07]
0

kul att se allas burar

Quenzi
0

Blev färdig med en bur igår faktiskt. x) Den blev kanske inte jättebra då, men byggde den helt och hållet av sånt vi hade hemma, och dessutom fick jag såga ut allting för hand -.- Tror inte jag lägger upp bild, för den blev rätt ful ._.

PJUM

Nebulosa
0

#32 Jo gör det! Det är ju jättesmart att bara använda grejer som finns hemma! Pleaaaaase?

~Rabbits for Life~

fsigge
0

Jag puttar upp denna tråden än om den är gammal! :-)

Frida

Love Lejonhuvadekaniner
0

Bra den är ju användbar;D!#34 Jag och min pappa ska bygga en fyrfackare bara snön har smält bort som kom igår:/ jag vill ju ha sommar XD! Men jag fick bilder från en här på kanin iFokus som ör super fin. Jag har tänkt att ha måtten: 150x80x60 cm (Längd,djup,höjd) Sen ska själva stommen vara vit och panelen ska vara röd:) Jag har även tänkt att bygga en större Hage som man kan ha dem i på dagen. Det ska alltså vara tak och botten så ingen kommer in eller ut. Jag tycker det är roligt att ha burar/hagar man kan sitta inne hos dem. Min pappa ville inte hjälpa mig först för vi ska bygga om köket. För han ville inte bygga burar flera helger. Men så dum som han var kom han på att man kunde bygg över en helg:D Jag har även tänkt att bygga en bur där jag ska ha en hona med ungar, Måtten: 200x100x100 cm. Jag kan lägga upp bilder när vi börjat bygga;)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

belladoris
3

Mitt hemmabygge. Ca 2x3 meter, 1.60 hög. Inte nybyggd dock, men bara som inspiration till er byggare. Var ett superkul projekt att fixa i ordning den:) Tipsar verkligen om att ha plasttak över hagen, håller borta regnet/snön så att man slipper våta och leriga små kanintassar;)