Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1046 ggr
[Miiikaela]
0

Hur hålla rent i hagarna? Tips tack!

Jag har två stora hagar till mina kaniner som dom har fri tillgång till 24/7. Problemet är att dom går inte på toalett (har försökt så många ggr men funkar inte) och dom bajsar då överallt verkligen. Tex så är det bajs då över hela ytorna i hagarna. Det gör det väldigt smutsigt att gå på och när det regnar eller som nu när snön har smält, så blir det så blött och lerigt. Känns så hemskt när kaninerna hoppar runt i det där ocv blir alldeles smutsiga, blöta och kalla om tassarna. Hur ska jag göra? Hur gör ni?

taylor__lambert
0

Flytta på hagen om det går? Är vad jag har gjort innan, funkade väldigt bra men då fanns det en väldigt stor tomt så jag kunde flytta runt ganska många gånger innan jag kom tillbaka till deras första plats och började om, vid regn perioder hade jag presenning över hela hagen så det inte skulle bli så blött och smutsigt och försökte göra samma sak under vintern.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Miiikaela]
0

Hagarna är höga, stora och nergrävda i marken en bit. Alltså går det inte att flytta på dom.

Myrra
0

Du kan använda en räfsa och skyffel att ta bort bajset med.

taylor__lambert
0

Tänkte att man kan ju dammsuga men det går nog inte så bra! så man kan ju ta det motsatta hållet :) Man kan skaffa en sån där som blåser bort löv/grus/smuts/skräp som staten använder nu när snön är borta.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[AnimalLover1]
0

Sopa plutt för plutt med en spade och skopa, sedan häll i en skottkärra? :)

[Nikita14]
1

Vad är det för underlag?  Gräs?

Mina kaniner har också tillgång till Hage 24/7, och går inte på låda, men jag har numera torv som underlag i hagen.   Det är lätt att kratta/sopa upp pluttar, och det blir inte lerigt alls.

[Miiikaela]
0

Har krattat och försökt skyffla upp det men det blir lika mycket igen och blir så lerigt och äckligt av allt.

Rmk02
0

Jag räfsar varje dag och slänger i en kompostpåse, om du vill att dina kaniner ska kunna vara ute varje dag 24/7, så måste man nog tåla lite smuts.

[Miiikaela]
0

#6 Precis det är gräs egentligen men dom har käkat upp allt och eftersom dom bajsar ner så mycket har det bara blivit som jord nästan som blir som lera när det e blött. Tack för tipset om torv, ska kollas upp.

[Nikita14]
0

#9  Ja, så var det i mina kaniners Hage också.  Gräs från början, men de åt upp allt gräs, och det blev bajsigt och lerigt och allmänt skitigt och otrevligt 😕

Men det funkar jättebra med torv!   Typ torvströ, som man har till hästar.  Finns att köpa på Granngården bla, i balar för ca 99 kr st.  En bal räcker länge!

emms
0

Sand funkar också bra som underlag! Blir inte lerigt vattnet rinner bara igenom :) Lätt att kratta med.

Emma