Gjorde vetrinären rätt..?
Jag var hos vetrinären för några dagar sen med Abel för att han emellanåt låter konstigt när han andas och även är lite snorig, hon lyssnade på hans andning, sa att han antagligen har pasteurella multocida och vi vart hemskickade med antibiotika, på den står det "till Abel för behandling av luftvägsinfektion" Inga tester eller någonting, ska de verkligen gå till så..? Det finns ju andra eventuella orsaker till hans problem..
Det är inte ovanligt att man börjar behandla det mest troliga, så sker det inom den mänskliga vården också (vi skickar ju inte patienter med ambulans för att röntgas när dom kommer in med huvudvärk, man tänker ju oftast att det är typ migrän). Annars kanske du skulle startat en tråd med hur mycket det kostat med alla onödiga prover sedan när provsvaren kom tillbaka och visade just på det veterinären trodde från första början. 😉Försäkringsbolagen har ju dessutom börjat klaga på att veterinärer tar en massa onödiga prover som djurägarna sedan vill ha ut på försäkringen. Det är ju något som börjat drabba oss alla, snart kommer det inte vara värt att teckna någon försäkring alls.
Så om jag var du så skulle jag hålla koll på kaninen, har den inte blivit bättre tills på måndag så skulle jag kontakta veterinären igen, om den nu inte försämras plötsligt dvs.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo jag tänkte det med att hursom är det ju bra med antibiotika, för de lär ju vara en bakterie. Men det jag läste mig till är att pasteurella melocida diagnoseras med prover från näsan osv, så tyckte det var lite konstigt.. Abel är förövrigt oförsäkrad, lägger undan istället. Får fortsätta med antibiotika kuren och om de inte går över får jag be att de tar prover osv.. Tyckte det var lite irriterande eftersom jag var där för ett par veckor sen när de bara var snor och då tog de inte häller några prover, hade de gjort de då hade vi kunnat behandla tidigare innan de spred sig till luftvägarna..