Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 23124 ggr
Fridaaaa
10

Behandling av mjällkvalster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon här inne som har behandlat mot det?
Hur många kaniner behandlade ni då och ungefär vad kostade det?
Hur går det till?
Vet att priserna kan skilja från klinik till klinik, men på ett ungefär.

Misstänker att Ella har fått det, ska boka tid till veterinären på måndag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Torreador
0

Hm, jag vet att jag fick mjällkvalster medecin till vår kanin för många år sedan och att det var lätt att behandla men jag minns inte vad den kostade tyvärr.

Lycka till <3

Kram

Bondmoran

www.bondmoran.nu

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Elina.
3

Har använt ivomec och stronghold. Stronghold har jag varit mest nöjd med. Kostade mig ca 200kr per paket (ett paket räcker åt 3 kaniner).
Både stronghold och ivomec är receptbelagda. Distriktsveterinärer kan säkert skriva ut recept per telefon om man har tur…

Annars kanske detta skulle vara värt att prova? http://www.zooplus.se/shop/hund/palsvard/lopp_fastingskydd/lopp_fastingspray/249850

kyrkeliden
3

#2 hört många som är väldigt nöjda med Exner :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

farvendal
0

Jag behandlade en av mina förra kaniner mot mjällkvalster. Behövde bara behandla henne och inte hennes syster som hon bodde med. Det var totalt tre sprutor och första sprutan kostade 450 kr, de två andra 150 kr/st. Det var en viss tid mellan sprutorna, en vecka eller två tror jag. Vad det var för något i sprutorna, har jag ingen aning om:)

Detta var dock ett antal år sedan, 2008 tror jag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

NaDa...
1

När jag for med Mando till vetten för mjällkvalster så tog jag bara han dit. Och trippelkollade alla andra kaniner. Eftersom att kvalsterna hade börjat dö så var vetten också rätt säker på att det bara var han som hade. Men när en av mina vänner fick kvalster på en av sina kaniner så behandlade hon båda sina + deras hund.
Det kostade 48 € vilket är ungefär 500 kr. Då fick jag en undersökning, spruta där och ett medel att lägga på hemma.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

#2 Ja jag har fått tips? om det medlet av någon annan på FB:
Ja det vet jag att de är receptbelagda 🙂
Litar inte på disktriktsveterinär här. Hmm.. Men ska testa det medlet först hade jag tänkt och se om det hjälper,annars bokar jag tid till veterinären.

#5 Ok, ja jag har inte sett det på dem andra.

AkaiTsuki
1

Undersökning typ 400;- sen kostade Stronghold spot on typ 150;- (men de kommer vilja putsa bort det, så ha koll tills de torkat)

De sa vad som står på paketet fungerar men många här sa att man skulle ta en gång i veckan istället så det gjorde jag och mjällkvalstren försvann. Var så stressad då så jag hade inte ens tanken på att "sanera" osv men det kom inte tillbaka som tur var :)

//Joanna

AkaiTsuki
0

Prövade den där Exner förresten, och den fungerade inte alls! Jag sanerade hela rummet och gjorde rent varenda sak han har och det funkade inte. Därför blev det vetten

//Joanna

fossingen
0

#7 Sanera behövs inte om du använder Stronghold :)

Fridaaaa
0

#9 Varför skulle man inte behöva det?

AkaiTsuki
1

#10 För att kvalstern dör ju om det inte finns något djur att sitta på och Stronghold håller i i över 1 månad och äggen dör på 1 månad

//Joanna

Fridaaaa
1

#11 Jo jag vet att det dör.
Men vissa sjukdomar och parasiter måste man sanera i några dagar när man påbörjar behandling för säkerhetsskull och vissa kan överleva lite efter det lämnat värdedjuret också.

Nej det kan inte hålla i sig i 1 månad. På marsvin ska man behandla med 2 veckors mellanrum om de får sellnic. Och kan inte tänka mig att det skiljer mellan kanin & marsvin hur länge det håller i sig. 
För då skulle man ju inte behöva behandla med 2 veckors mellanrum om det håller i sig 1 månad?

AkaiTsuki
3

Jo de håller en månad men det kommer lättare tillbaka om man behandlar som det står på paketet, en gång i månaden 3 månader i rad. Jag skrev att jag behandlade varje vecka (eller varannan kommer inte ihåg)

Alltså första veckan med spot on sen två veckor efter, finns fortfarande spot on kvar men inte lika starkt som i början, två veckor efter en till dos då finns bara ägg kvar oftast, tredje dosen efter 6 veckor  och då är de ofta redan döda alla. Sen skyddar det ungefär i 4 veckor och då har du haft skyddet på djuret i 10 veckor totalt och kvalster dör inom 30 dagar. Då kvalstern inte kan leva på djuret, dör de.

//Joanna

Fridaaaa
1

#13 Som jag skrev, det vet jag att det inte kan leva utanför djuret 😉
Hmm ok men ska testa det andra först, sedan får jag ringa veterinären och boka tid helt enkelt.
För andra som har behandlat med stronghold har behövt sanera.
Även här, precis som i FBgruppen, sägs det olika. Man blir så förvirrad.
Vet att det kan se olika ut, även på samma sjukdom eller parasit men itne så olika som vissa säger, trodde jag inte 😛

AkaiTsuki
3

#14 Funkade inte för mig men du kan ju pröva då det är giftfritt 🙂

//Joanna

Fridaaaa
0

#15 Ok för var några som rekommenderade det, och det hade fungerat superbra för dem, så tja är en chansning 🙂
Ja precis! 🙂

Thowas
0

en del uppfödare har varnat mig för att använda stronghold på kanin, då hennes kaniner fått stora bölder av det.  förstörde hennes hoppkaniner som aldrig blev sig lik igen efter det.

jag har köpt exner då många har använt sig av den med goda resultat. jag köpte min för 200kr/50ml.    ekologisk och ofarlig för kaninerna.

Fridaaaa
1

Uppdate: Köpte exner och det har blivit bättre med det 🙂
Köpte på zooplus.dk, 500ml för 92-93 svenska kronor 🙂

Cindy S
0

Någon mer som prövat exner?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -