Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1453 ggr
Vovisch nr2
0

Erfarenheter - Lejonhuvad Dvv

Hej! Har blivit lite intresserad av Lejonhuvad Därgvädur som min nästa kanin. Har du erfarenheter eller bilder på någon? Hur är deras temperament? :) När jag skriver Lejonhuvad Dvv menar jag inte blandis mellan Lejonhuvad Kanin och Dvärgvädur. Tacksam för svar!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

missan´s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår inte hur du menar med det där med blandras osv men här är hur som helst vår förra älskade lille Hopp som var en Lejonhuvad dvv. Så otroligt vacker och charmig - precis som en liten hund då han kunde springa lös i trädgården, gå promenader, hoppa hinder utan koppel osv. Helt fantastisk liten kille! Blev även pappa till två kullar vilket blev otroligt lyckat. Så har inte något negativt att säga om denna ras, självfallet är det ju individuellt  så alla är ju inte som Mini Hopp då men, aja, du fattar nog. :-)

Bild på charmtrollet Hopp: (Manen syns inte så tydligt här, men men)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Vovisch nr2
0

Med blandras menar jag att många kallar en blandras mellan lejonhuvad och dvv för Lejonhuvad Dvärggvädur när det är en Lejonhuvad/dvv. Låter så komplicerat när jag förklarar. :p Hursomhelst, jättesöt kanin! Det du beskriver om Mini Hopp är ju precis vad jag söker! Har uppfattat att skillnaden mellan Lejonhuvad Kanin och Lejonhuvad dvv är att väduren är mysigare och lugnare, stämmer det?

pernillaoscarsson
1

Jag hade en lejonhuvaddvärgvädur och allting påminner väldigt mycket om dvärgväduren. Jag kunde inte märka någon större skillnad mellan Loke och mina tidigare dvärgvädurar. Så jag skulle väl vilja säga att den lejonhuvade är en dvärgvädur med man bara ;) Självklart, precis som alla andra kaniner, så handlar det ju om kaninen och inte rasen.

Klara16
0

Jag har en liten hona. Hon har stor personlighet, jätte snäll och bestämd. skulle verkligen rekommendera Lejonhuvud ddv!

[Sockertoppens_kaniner]
0

#1 Lejonhuvad dvärgvädur är en egen ras och lejonhuvad/dvärgvädur är en blandning mellan lejonhuvad och dvärgvädur. :)

Vovisch nr2
0

#5 Precis så jag menade!😂

Håller fortfarande på att läsa på så att det blir rätt med rasvalet, posta gärna bilder!😍

missan´s
0

#5 Okej men vad är skillnaden mellan dom?

pernillaoscarsson
0

Skillnaden är att det är två olika raser i den korsningen. Ren lejonhuvaddvärgvädur är en dvärgvädur med man. Medan korsningen är just en korsning :) Sedan att den renrasiga också säkerligen är en korsning i grund och botten är en annan femma. :P

missan´s
0

#8 Okej, tack. Mini Hopp (i #1) är i såna fall renrasig lejonhuvad dvärgvädur, då han bara har man (inte långhårig någon annanstans). :-)

Peak303
1

Lejonhuvad dvärgvädur är ju en egen godkänd ras, har inget att göra med om den har man eller inte. Parar man en renrasig Lejon dvv med en annan lejon dvv blir det ju en renrasig sådan. Annars är det blandisar. Dvärgvädur och lejonhuvad kanin är ju två olika raser och korsningar mellan dessa två blir därför blandraser. Finns inte många renrasiga lejon dvv i Sverige. Men finns ju några uppfödare.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Deshasix]
0

Har en liten havanna hona som heter Na'ima, super social! Hoppar upp och myser i soffan och följer efter en som en liten hund 😊

Vovisch nr2
0

#11 ååh så söt! Det ljusa bebisfluffet på huvudet ser ju jättemysigt ut! ^^ Havannna är väll svårt att få tag på också?

Mannez
1

Kaupungs Allison Argent, blå lejonhuvad dvärgvädur. Egenuppfödd.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
1

Kaupungs Alcide Herveaux, zobel blå lejonhuvad dvärgvädur. Egenuppfödd.

Mannez
1

Kaupungs Hermione Granger, vitrödögd lejonhuvad dvärgvädur. Egenuppfödd.

Mannez
1

Bebisar 😍

Vovisch nr2
0

#13-16  Så otroligt söta! 😍😍

Vovisch nr2
0

Mannez, hur upplever du dina kaniners temperament? 🙂

Mannez
0

Alla mina kaniner är översociala och hur goa som helst, har i nuläget 10 stycken lejonhuvade dvärgvädurar. De flesta visar även stort intresse för Kaninhoppning. Riktiga matvrak. En helt underbar ras helt enkelt!

[Deshasix]
0

#12 ingen aning om havanna är svårt att få tag på.. Jag köpte henne av en barnfamilj som "råkat" få en kull, behövde akut en kompis till min andra, hon är iallafall helt underbar 😀

Vovisch nr2
0

Tack så mycket för alla svar! Återkommer om det blir en hängörad fluffboll! 😃

Frosstis
0

#11 riktigt fin! älskar havanna!