Är det något fel?
Min dvärgvädurs kanin har fått springa lös hela veckan då jag beslutat att kaninsäkra mitt rum så han då kunde springa lös.Han har varit väldigt duktig och det ha bara hänt en kissolycka på golvet och inte i buren.Men nu när jag ska bära honom eller tex som när jag skulle ta på honom kopplet innan idag så blev han helt stirrig och ville även inte bäras.När jag burit honom intill mig innan så har han bara suttit still och myst.Kan det ha hänt något med honom?
Jag har satt in honom i buren igen tills han blir "normal" för jag vill fortfarande att han ska kunna springa runt på mitt rum och få större utrymme.
MVH en orolig Elli
Skulle bli så tacksam om någon svara🙂
Jag är ingen expert, men i nödfall så kan man ju kontakta en kaninkunnig veterinär. Brukar han vara lugn vid att man lyfter, kanske inte lyft honom på ett tag och blev då lite stirrig? Ingen expert som sagt, Hoppas allt löser sig
Han brukar vara lugn i vanliga fall men eftersom att han fått springa lös nu så har jag inte behövt bära ut honom i buren,men kan kaniner tycka att det blir obehagligt att bli buren om han tyckte att det var mysigt för bara 1-2 veckor sedan?
Det är inte säkert att han tyckte det var mysigt förut, han kanske bara var för rädd för att våga kämpa emot.
Hur länge har du haft Åke? Hur gammal är han? När kaniner blir könsmogna ändrar de ofta sitt beteende och blir mer självständiga och vill inte bli omkringburna osv.
Det låter jättebra för Åke att han kommer att få vara mer lösgående i ditt rum.
Han är 10 månader🙂
#5 Då kan det vara så att han är i en tonårsfas. Kan ha kommit dom veckorna du inte behövt bära honom så mycket och så.
Men för säkerhets skull kan du ju känna igenom hela hans kropp, se om han reagerar på något ställe där du klämmer och känner. Han kan ju ha ont.
Annars är det nog tonåren som spökar. Och då är det bara att träna på att bära och lyfta honom tills han känner sig bekväm med det igen. Börja från början liksom 🙂
Emma
Det låterrätt mycket som typiska tonårsfasoner =) Men man ska ja alltid känna igenom sin kanin då och då och kolla öronen och så de inte är bajsiga i gumpen, så det kan du göra. Äter han och dricker, kissar och bajsar som vanligt så tror jag inte att det är nåt fel på honom, nu ska han bara vara en tonåring ett tag tills hans hormoner förhoppningsvis lugnar ner sig och han mognar.
Tack för alla svar,jag testade att lyfta honom nu ikväll och det gick hur bra som helst🙂Han somnade i min famn som vanligt.Tror jag varit lite orolig i onödan men man vill ju alltid va på säkra sidan när det gäller en familjemedlem❤️