Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 969 ggr
fsigge
0

Får inte ha Kanin längre

Jag sitter och ser knappt vad jag skriver för att jag riktigt storgråter. Jag kan ta allt från början. Det var så att jag inte kom överens med min nya kanin efter cirka 1 år tillsammans. Hon var inte drömkaninen så att säga. Men hon älskade hennes burkompis så enormt så jag bestämde mig för att sälja båda till samma hem. Först hade jag tänkt att bara sälja ena men det tillät inte min mamma eftersom att jag hade tänkt att köpa en ny direkt efter eller ha tre kaniner tills jag fått sålt det vilde. Då sa mamma att jag måste sälja ena kaninen för att få en ny för att hon har som Max två kaniner åt gången. Nu när jag jag har sålt båda kaninerna nekar hon att hon har sagt att jag måste sälja kaninenmförst för att få en ny. Det kanske är krångligt men jag känner mig så sviken. Jag är helt förkrossad och känner mig hopplös. . Vet någon här inne vad jag ska göra?

Frida

[Zachapacka]
0

Så du var tvungen att sälja två kaniner för att kunna få en ny. Och nu när du sålt två kaniner så får du inte köpa en till?

[Trollbjörken]
6

Förstår inte riktigt vad du menar, men varför ska du sälja de du har för att skaffa en ny? Är det inte bäst att ta hand om de du redan har skaffat istället för att sälja dom för att göra plats åt nya?

Stephanie
5

Hennes burkpersikor? 😃

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lia
1

Jag förstår att du sålde den du inte klickade med, då kanske den får det bättre. Men varför sälja den andra bara för att få en ny?

fsigge
0

#4 jag sålde den andra också för att hon passade så bra med den jag inte klickade med. Hon som jag inte klickade med behövde den andra kaninen för att känna sig lugn och glad.

Frida

fsigge
0

#3 vad menar du :/

Frida

missan´s
0

#6 Jag tror hon undrar vad du menar med "burkpersikor"?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Stephanie
0

#6 Du skrev "Men hon älskade hennes burkpersikor så enormt". Misstänker att du menade burkompis? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
3

Att ha kanin är ett ansvar.. och det har man oavsett om det klickar eller ej!

Det är lika som att ha barn.. man har ansvaret för deras väl och ve!

Att ha kanin, vilket annat djur som helst och sist men mest barn, handlar i förstone om att ta ansvar för deras liv.. deras välbefinnade!

Och det ansvaret har man oavsett om det klickar eller ej!

Att ha kanin handlar således inte så mycket om ditt välbefinnade som om kaninens välbefinnande!

Det är ett stort ansvar att ta hand om ett djur!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fsigge
0

#9 det vet jag om. Hon var egentligen ingen sällskapskanin så nu bor hon med sin kompis ute på landet där hon får springa hur mycket hon vill.

Frida

[Jennah]
6

Jag tycker du gjorde ett bra val att sälja kaninen som inte fungerade tillsammans med dig. Ibland klickar det inte och då är det ett tungt ansvar att inse det och göra något åt det. Att prata är bra. Jag tycker du ska fråga din mamma om ni kan sätta er ner och prata. Så kan du förklara hur du känner och varför du känner så, och fråga hur hon ser på detta och varför hon tänker så. Var lugn och sansad och skäll inte. Försök förstå henne och lyssna på henne.

fsigge
1

#11 tack för ditt svar!

Frida

[krysopras]
5

Jag tycker att det var väldigt bra av dig att sälja dina två tillsammans. Kaniner kan verkligen älska sin burkompis och de kan bli sjuka om man delar på dem. Så det var det bästa du kunde göra för bägge kaninerna och mycket ansvarsfullt av dig.

Din mamma kanske ändrar sig om ett tag? Ifall detta hände helt nyligen. Och om du pratar med henne när det lugnat ner sig lite?

Zepp
0

Ni får försöka reda ut vad det är din mamma reagerar på!

Hur gammal är du?

Din mamma tar ansvar för dig, ser till ditt bästa.. oavsett hur sällskaplig du är!

Man får de barn man får, de kan man inte byta ut, däremot kan man alltid göra det bästa för dem.

Ibland kan man oxå göra fel, då får man rätta till det.. och ofta handlar det om att prata om saken.

[RC1393]
4

Nä, vad sura ni verkar var över TS beslut, jag tycker det är utomordentligt! En kanin i ett hem med en ägare den inte gillar får det ju bättre någon annanstans tillsammans med kompisen den gillar, resonerar jag i alla fall. 

Förklara för din mamma hur du känner, att du känner dig sviken och beskriv precis hur det känns för dig att bli knivhuggen av din egen mor på det viset. Jag skulle acceptera om hon fortfarande säger nej, för då vet hon i alla fall vilken skada hon orsakat dig genom att ändra sig så. Tycker din mamma uppträder fel, för hon bekräftar ju bara att det är okej att ljuga när hon säger så. Börja ljuga och svika, är ju det hon försöker förmedla till dig🤪 Nä, nu skojar jag bara, föregå med gott exempel och förklara hur det känns för dig, så vet hon åtminstone hur du upplever det.

Cindy S
2

Försöker du dra paralleller mellan djur och barn? I vilket fall som helst är det orelevant. Man kan ge både djur och barn ny familj om djur/barn inte är lyckliga med sin familj, men du kan ju inte säga att det är samma sak med ett olyckligt barn som med djur. Djur är djur, barn och barn. Ett osällskapligt djur kan trivas lättare med en ny familj, du kan ju inte jämföra det med bandet mellan barn och förälder.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zepp
1

Jo, jag drar lite sådana paralleller, dock vet jag inte hur gammal TS är?

Barn är oxå djur, de behöver oxå ansvarsfulla vuxna som kan ge den omvårdnad och omsorg de behöver för att bli lyckliga.

Skillnaden är inte så stor, det handlar mer om en skala där medvetandet och de sociala faktorerna inverkar/påverkar.

Djur är inte leksaker.. sociala djur har känslor!

Smultrondraken70
6

Jag tycker att det var rätt beslut av dig TS att sälja båda kaninerna tillsammans! Du såg till djurens bästa, och det ska du ha stjärna för! Sen tar föräldrar ibland konstiga beslut som svåra att förstå. Prata med din mamma i lugn och ro och låt henne motivera ditt beslut. Hur kommer det sig att hon inte vill låta dig ha kaniner?

Cindy S
5

Ingen har sagt att djur är leksaker eller inte har känslor, speciellt inte TS. Det är okänsligt av dig att anta det och skriva med utropstecken som om TS inte bryr sig alls och behöver skällas ut(för att avsluta en mening med utropstecken är textversionen av att höja rösten). Du kanske inte menade att dra slutsatser, men du frågar inte TS, du antar att kaninen trivdes bra med TS och att den inte mådde bra av att flytta och skriver självklara saker som om TS inte fattat att djur har känslor.

Alla kaniner är ju inte jättefästa vid sina människor, utan de kan må mycket bättre av en flytt(miljöombyte är ju självklart en risk i sig, eftersom att kaninen förlorar sitt revir). TS verkar tro att kaninen har det bättre nu.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Zepp
2

Okej du har rätt, jag ger mig.. och erkänner att jag använder för mycket utropstecken.

Däremot så vill du förmodligen inte läsa vad jag tycker om personer som har djur som leksaker som de kan kasta bort när det inte är roligt längre!?

Nu tror jag inte att detta var fallet i TS fall.. hen verkar ung.. men hens mamma kanske är inne på samma tänk som mig?

Rätt eller fel, det är dags för en dialog som reder ut det hela!

VildaVittra
4

#20 "Däremot så vill du förmodligen inte läsa vad jag tycker om personer som har djur som leksaker som de kan kasta bort när det inte är roligt längre!?"

Men herregud, TS har ju gjort precis tvärtom och satte sin kanin före sig själv genom att hitta ett nytt hem till den och dessutom tillsammans med burkompisen som TS egentligen hade velat ha kvar.

Jag var väl lika hemsk i din mening när jag inte tog med min dementa katt eller hans kattkompisar när jag flyttade. Det kanske hade varit bättre enligt dig att ta honom till ett nytt ställe där han skulle bli rädd och orolig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
1

Nu var det ju ett svar till #19.

Har själv haft djur.

Och jag har fått avliva dem när de blivit sjuka.

Huruvida du gjort rätt vet inte jag, men du förefaller vara en person kan ta ansvar så jag antar att du gjorde det bästa.

Vi har nog hamnat lite vid sidan om TS?