Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 872 ggr
Patriszija
0

Tips på inredning i bur mm.

Om man tänkt skaffa innekanin som ska få kunna vara frigående i ett rum med öppen bur på dagarna, vad är då bäst att ha som bottenströ? Är det ok att använda en trasmatta eller ska man ha halm istället? Jag vill helst undvika spån för då har man det överallt sedan om kaninen hoppar ut och in i buren. Vilket försäkringsbolag rekommenderar ni? Ska man ha kanin frigående från dag 1 eller ska man låta den vänja sig vid sin nya bur och välja ut ett toahörn först? Är van vid guldhamster som ska vara ifred de första dagarna och boa in sig, är det samma med kaniner? :) Är det ett måste att ha ett hus i buren? Då jag hade kanin för flera år sedan rekommenderades inte hus då det sades göra kaninen skygg..

[klarabastin]
0

jag har en handuk på golvet med en valphage runt. kaninen får komma ut när jag är hemma.

Patriszija
0

Har katt så vill ju ha en bur vi kan stänga ordentligt tåligt om, inte för att han skulle orka bry sig haha men det känns säkrast. Kommer självklart stänga dörren till rummet också men vill ha en ordentlig innebur :)

Fridaaaa
0

Låt den vänja sig först
Lag på att det ska finnas sitthylla till kaninen. 
Är okunnighet de som säger att de inte ska ha hus för att det gör kaninen skygg, superdumt de som rekommenderar det, för är inte bra för kaninen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Patriszija
0

Då ska vi absolut se till att det finns :) vill ju uppdatera mig så mycket jag kan i förväg så att allt blir rätt!

Smultrondraken70
1

Försäkringsbolag är ju svårt att rekommendera - same shit! Vi har iallafall Agria till våra, men jag vet många som lägger undan pengar istället för att försäkra och det är kanske bättre, om man då verkligen gör det! Något ekonomiskt alternativ för finansiering måste man ha/alternativt vara beredd att avliva istället om det blir för stora kostnader. Djuret får aldrig någonsin lida av ekonomiska skäl. Förlåt TS om jag avvek från tråden!

MilaandMrfluffy
0

Istället för spån kan du köpa toa-lätt sån strö till katter och smådjur, jag har hört att det är också bra med kattsand eller pellets för att strö ut i buren. Har själv inte provat det när jag hade kanin men många säger att det funkar med de. :)

Låt kaninen vänja sig minst 24h och sen börja med att den luktar på din hand sen kanske något gott att äta. Till sist om den nu kommer vilja det så fort du kommer fram till buren kommer den komma fram till gallret. Så gjorde min. När hon lärde sig att hon får mat varje morgon efter min ringklocka ringer och jag brukade stänga av den och sova vidare så brukade hon bita i buren för att väcka mig och det hjälpte för hon gjorde det jätte högt haha :D 

Men prova att vänja henne till din lukt. Kom ihåg alla kaniner har olika personligheter och den kanske kommer vilja vara ifred mer än 24h <3 

Jag hade hus i min kanins bur men hon gömde sig hela tiden i den och kissade överallt och till sist fick vi kasta den för kisset gick in till trät och det luktade illa :P Det kan vara bättre med stor bur och kartong hus för du kan lätt byta ut den inte spendera massa på hus i djuraffären. tips? :3

MilciaPL & The Gang

Patriszija
0

#5 Ingen fara :)! Jag vill både försäkra och ha buffert såklart. Men då jag vet hur stora kostnaderna kan bli så vill jag absolut försäkra. Vi hade otur med våra förra kanin som fick opereras och i flera omgångar ligga inne med dropp då han slutade äta och åkte på en massa skit på samma gång. Så försäkring för mig är ett måste :).

Patriszija
0

#6 Toa-lätt tänkte jag inte ens på, har ju haft det till några av hamstrarna tidigare :). Kan ju vara ett alternativ om det inte är för hårt för kanin bara :).

[RC1393]
0

#6 Kattsand ska du inte ha, dammet från det kan vara skadligt och skulle de få i sig det så är klumpbildning i magen inte att leka med.

Patriszija
0

Har inte tänkt ha kattsand, Toa-lätt är papperspellets :).

Fridaaaa
0

#6 Sand är inget bra till kaniner av flera anledningar

Smultrondraken70
0

#7 ja vi råkade ut för ett komplicerat benbrott med oförsäkrad kanin, och det är inte att rekommendera;(( Aldrig mer ett oförsäkrat djur för min del!!

Fridaaaa
0

Jag har sex kaniner, inga försäkrade, lägger undan istället. Lönar sig mer.
Och finns bara två bolag att välja, varav ett vägrar jag.
Men vi har räknat på det hela och på så pass många lönar sig ej försäkring och försäkringar täcker i regel inte de vanligaste problemen hos kanin

Patriszija
0

#12 Här är alla försäkrade också förutom hamstrarna, där lägger jag undan istället. Men där går min gräns, en kanin hos oss ska försäkras :)

Patriszija
0

#13 förstår att du lägger undan med så många kaniner men jag vågar inte chansa, kör dubbelt med både spara undan och försäkra haha så är man extra trygg :)

Fridaaaa
0

#15 Hundar och katter har jag försäkrade. Kaniner och marsvin lägger jag undan, eller jag har ett djurkonto som buffert till dem allesammans 🙂
Kaniner och marsvin, om något stort händer, som t.ex benbrott gör jag valet att ta bort istället för att jag anser att det är bättre för mina djur med tanke på lång rehab mm.Så beror på hur man tänker med 🙂

Patriszija
0

#16 Vår kanin fick nån böld, minns inte vad det hette jag var bara runt 12 år då. Men enligt veterinären så hade kaniner någon bakterie eller virus i sig som kunde utlösas genom att de stack sig på ex ett höstrå? Den fick iallafall opereras bort och kom aldrig tillbaka men iom det fick han lunginflammation och fick ligga kvar några extra dagar. Sen på äldre dar blev han ofta förstoppad och fick då åka in ett par ggr för dropp och fick även äta något specialhö med timotej mm. Första gången han blev förstoppad fick vi rådet av en liten smådjursklinik att mata honom med ananasjuice vilket vi då gjorde men han hatade ju det och det rann ner under hakan som blev irriterad och han fick smörjas in med nån salva där. En hel del med den lilla kanin herren men han blev 9 år och förrutom de tillfällena så var han frisk och världens snällaste :). Men köper aldrig mer djur från djuraffärer. .

Fridaaaa
0

#17 Haft massa kaniner genom åren, aldrig haft kanin med böld, och de lär ha stuckit sig mer än en gång på hö och halm så nja låter mysko tycker jag.  (böld kan alla djur få om de sticker sig och blir infektion t.ex, vår hund har haft det)

Patriszija
0

#18 minns inte exakt men det var något sådant de sa på blåstjärnan och de ska ju va duktiga på kanin. Men men huvudsaken är ju att han blev frisk :)

emms
0

Jag har fleecefilt i min bur just nu, billigt så man kan byta ofta. Är ett helvete att få dom rena så försöker inte ens längre ;). Men har även haft trasmattor och dörrmattor från ikea (5kr styck). Om dom gnager är de första bättre då det inte trådar sig i magen, går rakt igenom. Sedan har jag toa-lätt i toalådorna. Funkar bra och dom drar inte ut lika mycket skräp då. 
Rekommenderar också att ha något utanför buren där dom hoppar ut, jag har en dörrmatta där som samlar upp de mesta som följer med ut ur buren.

Emma

Patriszija
0

#20 Tack för tipsen! Hade tänkt o ha nån matta utanför buren så kaninen inte landar direkt på halt trägolv :)

Smultrondraken70
0

Apropå försäkringsbolag TS, det som avgjorde valet för oss var att min svärmor har kennel och har fött upp små rashundar i 30 år och alltid varit helt nöjd med sitt försäkringsbolag, därför tog vi samma;)) klent beslutsunderlag, vad vet jag, men men.. jag försökte jämföra till en början vad folk tycker men det var väl 50/50 mellan de två vanligaste;)..så jag gav upp.

Fridaaaa
0

#22 Jag har motsatt erfarenhet kring Agria 🙂

Patriszija
0

Jag står och velar lite men också haft/har agria till alla djur och varit nöjd. Men samtidigt har jag ju heller aldrig prövat något annat, får väl kolla runt vilka som är billigast med bäst villkor :)

[Melbun]
0

#23 Jaså vad är det som är så dåligt med agria då? 

Personligen har jag aldrig haft problem med agria och xå har jag haft mycket problem med sjukdom hos kanin. De är toppenbra :)

Fridaaaa
0

#25 Vissa gillar dem andra inte, så är det med alla försäkringsbolag, jag har bara dåliga erfarenheter av dem så glad att jag aldrig försäkrade där 🙂 Olika ombud gav olika svar hela tiden (sånt som de SKA veta), ringt agriaveterinär 2-3 ggr men de har inte haft bra kunskaper. Så noll tillit till dem.

#24 Skillnaden mellan agria och sveland är väldigt små. Kaninmagazinet har gjort en jämförelse så där är bra att kolla

[Melbun]
0

Jag har iaf bara haft bra erfarenheter av dem, men sen har jag aldrig haft någon direkt kontakt med agria utan endast veterinär på blå stjärnan där jag tar mina kaniner. Jag testade att teckna samma försäkring hos sveland och årspremien hos agria var 100kr dyrare. Annars är villkoren rätt lika, sveland täcker inte navelbråck men har inte läst något om det hos agria. Tilläggsförsäkring för medicin finns hos agria men inte sveland. Är väl i princip det jag hittat! x)

http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-smadjur-villkor-smadjur-fagel.pdf
http://www.sveland.se/main/default.asp?id=7&huvud=14&langID=1#nogo

Patriszija
0

#27 Tack för jämförelsen! :) Blir nog agria igen, kanske kan få rabatt då alla mina djur har dom :)

ra-17
0

Jag har filt i buren och det funkar. Dock så går han på toa och där har jag trä pellets. Man måste se till att en kanin inte biter så de får i sig trådar. Jag tycker det fungerar bra, lätt att städa, tvätta den så blir den fräsch igen. :-)

LillyMy
0

Jag har också trasmattor och fleecefiltar och i toalådorna har jag börjat med träpellets från Byggmax efter att ha läst en tråd här på sidan. Funkar riktigt bra och våra mattor ser mycket bättre ut nu när spånet inte dras runt. Plus att det luktar mycket mindre 😊 ovanpå lägger jag lite hö så att det är mjukare att sitta på 😁

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Patriszija
0

Jag tänkte köra med trasmatta och lite halm och en hö..nu tappade jag ordet hökorg? Samt ett trähus som får agera sitthylla också :) + en toa med toa-lätt i men träpelletsen från byggvaruhus kanske är billigare? :) Utanför buren sätter jag nog en dörrmatta men det beror lite på vart buren placeras. Den ska förmodligen stå i dotterns rum (där hon typ aldrig är och där inga sladdar eller liknande finns) och då kommer kaninen ha tillgång till ett helt rum + vår stora hall och vårt lilla kök där vi inte har några sladdar alls! :) I vardagsrummet får den bara vara under strikt uppsyn med tanke på alla sladdar från tvn mm. Men annars har den väl iaf ca 40 kvm att röra sig på ;). Samt utevistelse på sommaren såklart då vi har en stor gräsmatta utanför och ofta sitter och har picknick eller grillar och myser där. Den kommer också få följa med till skogen lite då och då eftersom vi ofta är där med hunden!

Frosstis
0

Agira har mängdrabatt :) Jag försäkrade min kanin hos de igår faktiskt! Tyckte tillsammans med min pappa att de verkade bättre än svealand. Valde till medicin också :) Kostar bara 470 per år, helt klart värt tycker jag!

Jag har ikeas mattor för 4 kr i min kanins bur, och sedan kutterspån i toaletten. Höhäck ovanför toaletten. Klart det blir lite stök i buren men har aldrig spån utanför buren! :) Och min kanin är en huligan, han springer fram o tillbaks och ut och in heeela tiden i världens racerfart.

Fridaaaa
0

#32 Ja det har dem men blir ändå mycket pengar på ett år på sex kaniner, samt att jag aldrig kommer att välja agria eftersom jag har noll tillit till dem, så för mig med många kaniner så tjänar jag på att lägga undan 🙂 Och jag komemr inte göra stora operationer på mina eller lång rehab. För mig är det då bättre att de somnar in (men det är hur jag gör med mina och ser vad som är bäst för mina, sedan är det upp till var och en vad man själv till göra)

Frosstis
5

#33 Fast skrev jag min kommentar till dig? Nej jag skrev den till TS som har En kanin, och som Vill ha försäkring! Dessutom är det inte heller alla som har dåliga erfarenheter av agria, så varför håller du på o säger det varje gång någon frågar om försäkringar?

Cindy S
0

#34 Rätta mig om jag har fel, men det är väldigt ofta någon ger motargument till andras inlägg utan att anta att inlägget var riktat mot dem. Det här är ju ett diskussionsforum, många svarar på inlägg som inte är riktade mot dem, och ingen klagar.

Sen skrev ju inte TS heller "Jag vill inte ha Fridaeakessons åsikt", så varför skulle Frida inte dela med sig av sin åsikt? Gör som alla andra gör och lid i tysthet om du läser något de inte gillar, men som inte är skadligt eller orelevant. Att säga åt andra att inte skriva något som faktiskt är relevant, det är onödigt.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Melao
0

#35 Självklart får man svara på ett inlägg även om det inte är specifikt riktat till en själv, men #33 känns både orelevant för trådens syfte och omotiverat eftersom Frida redan har skrivit just dessa åsikter tidigare i tråden.

Oho för att satsa det sista på mirakel!