En till kanin
Hej!
Jag skrev ett inlägg om att jag funderade på tt skaffa en hona till Åke. Mamma tvekade men verkade inte säga nej direkt. När jag nu frågade henne igen så sa hon nej.Jag vill så gärna ha en honkanin,både för min och Åkes skull. Jag försökte övertala henne att jag kan betala allt som den lilla kaninen behöver. Just nu så betalar hon Åkes saker som han behöver,tex försäkring,mat och saker till buren.
Hur ska jag kunna övertala henne om en kanin till?
Skulle bli tacksam för svar och höra era funderingar🙂
Hälsningar Elli
Försök inte övertala utan övertyga.
Sköt det kaninen du har bra och så, så kommer det kanske. Det är ju föräldrarna som har huvudansvaret
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker du att det hade varit en bra ide om jag börjar köpa mat och annat till honom så att de ser att jag kan sköta det "själv"🙂
Det viktigaste är väl städningen. Du kan bidra lite till hans mat. Allting som får dem att se att du kan ta ansvar är bra.
Jag håller helt med #1, börja betala själv. Jag har själv haft samma problem med min mamma. För 5 år sen fick jag 2 marsvin som mamma i slutändan fick ta hand om. Mamma älskar djur men tycker att hon inte kommer hinna med dem. Jag kan vara ganska övertygande så jag sa att jag betalar allting själv för hamstern som jag ville ha. Hamstern köpte jag för ungefär ett halvår sen. Jag har tagit hand om hamstern helt själv och nu har jag 3 hamstrar och en kanin och vi ska snart köpa en till kanin till min andra. Det handlar bara om övertygelse och ansvar egentligen. Lyckatill och hoppas du får den där kaninen! : )
Jag städar i hans bur och så. Mamma betalar saker som kostar så jag tänkte börj betala själv. Låter det som en bra ide?🙂
Du måste bevisa för din mamma att en till kanin är rätt beslut! För mig som själv är förälder och djurkär, är det inte bara viktigt att barnen hjälper till praktiskt med kaninerna utan även att jag ser att dom lägger tid på dom och ägnar sig åt dom, gosar, aktiverar och allt annat som behövs för att kaninerna ska må bra! Jag vägrar ha några djur som visserligen kanske får sina praktiska behov tillgodosedda men i övrigt får sitta i buren utan att barnen visar intresse! Så sammanfattningsvis: praktisk hjälp från barnen utan tjat från mig och ett levande intresse för djuren! Sen har jag som vuxen såklart 100 % av ansvaret ( och ägnar mig gärna åt djuren, när jag hinner) Istället för att bidra ekonomiskt till kaninen, så kan du ju också bidra på andra sätt: till exempel visa dig extra hjälpsam med praktiska saker i hemmet ( uppskattas alltid av föräldrar;)). Lycka till!
Okej,jag testar nog att hjälpa till i hemmet mer för jag gosar och tar hand om honom minst en gång per dag🙂
#7 Påfyllning av hö minst 1 gång/dag, mina får 2-4 ggr/dag påfyllning.
Byta vatten en gång per dag (om den är inne, byta oftare ute nu vid denna årstiden), rasta den regelbundet, mina är ute i hage/sele många timmar/dag. Minst 1 timme har jag som regel (om det inte är orkan ute eller absolut inte går men innekanin blir flera timmar).Rengöring ofta. Sköta det ordentligt helt enkelt 🙂 Visa stort intresse
Övertyga henne att en till kanin är rätt beslut och säg att Åke skulle behöva en kompis och varför, var argumenterande och slå ner Mammas motargument :) Lycka till!
Dock är det alltid vårdnadshavare som bestämmer oavsett. Ialla fall medan man bor hemma. Så säger föräldrar nej så är det så, man kan försöka övertyga ja men att ha en kanin redan tycker jag man ska vara glad över, inte alla som får ha det
Ja det är det mamma säger hela tiden,alltså att jag ska vara glad för kaninen jag har och det håller jag med om självklart är jag superglad och nöjd att jag har lilla Åke. Men när jag är i skolan på dagarna så hade det varit bra om han hade en liten kompis🙂
Jag skulle vara tacksam om någon kollar in på mitt andra inlägg,rubriken är "Är det något fel" jag är lite orolig för Åke😕