Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3454 ggr
Trebit
0

Hur mycket pellets? Versele-Laga Complete Cuni

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag ska precis börja byta ut de pelletsen som min kanin åt hos sin förra ägare (billiga från Dogman med dåliga värden) och har valt att börja använda Complete Cuni Adult (se bifogad bild). (Kör såklart invänjning med att byta ut lite i taget) 
På påsen står det att man ska ge 50g om dagen för mindre kaniner och 80g för större så jag provade väga en deciliter för att se hur mycket det var, och 50g verkar vara strax under 2 deciliter?
Just nu får han två matskedar av sina gamla pellets vilket inte är ens i närheten av så mycket som Versele-Laga verkar tycka att man ska mata sina kaniner .

Är det någon annan som använder det här märket? Hur mycket ger ni?

Självklart får han ju fri tillgång på hö och vatten, samt lite bladgrönt några dagar i veckan.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

Hade gett under 0,5 dl, inte mer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Det är så individuellt. Testa med en halv dl ungefär och se ur kaninen håller hullet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Linda1977
1

Dessa pellets är ju nästan bara "luft" därav väger de betydligt mindre än vanliga pellets och då kan man behöva ge mer. Har aldrig använt fodret själv, då jag har ett större antal kaniner skulle det bli väldigt kostsamt. Hos mig får alla kaniner Rabbit Royal som grundfoder och de som behöver hålla hullet (Främst hanar) får även 1 msk Rabbfor. Hoppas det blir bra😃

Smultrondraken70
0

Jag använder Versale Laga cuni adult complete. Är nöjd med dom:) mina två får olika mycket, honan som lätt lägger på sig får 1 msk per dag, hanen får 2 matskedar . Hanens pellets blandar jag dock 50/50 cuni complete med Oxbow, Bunny basics (Young rabbit). Cuni är lite för magra och " lätta" för honom. Till honan är dom perfekta. Båda älskar smaken:)

Trebit
0

Min lille plutt kan nog behöva lägga på sig lite till, han är rätt tanig. Jag får experimentera lite med det när jag gått över till de nya pelletsen, men nu har jag lite att gå på i alla fall, tack!

Tumblr - ☆ - Instagram

Smultrondraken70
0

#5 hur gammal är han?

Trebit
0

Han är strax över 1,5 år men han är bra spinkig. Tänkte att jag skulle försöka ändra lite på det. (Jag är kunnig nog att se att pelletsen jag valt är för vuxna kaniner ja ;) )

Tumblr - ☆ - Instagram

Fridaaaa
0

#7 Har en kanin här hemma som med är spinkig, dock äldre men hon har svårt att gå upp och jag har fått acceptera att hon nog är byggd sån helt enkelt 🙂 Så länge de inte är underviktiga/mår dåligt så.

Smultrondraken70
0

#7 har haft vuxenpellets till vår ena hela tiden, även till den andra spinkisen;) började blanda med Bunny Basics på veterinärens förslag:) ska ge honom enbart vuxen pellets så fort bebispelletsen tar slut, och komplettera med lite skalade solrosfrön istället, för fettet:) Våra kaniner är 11 månader cirka. #8 vår hane är en livlig spinkis, och det är nog bara så han ser ut! Roligt var iallafall att sen jag började köpa energirikt hö för hästar hos bonde ( istället för djuraffärshö) så har han lagt på sig mer än 300 gram med enbart hö:) inte gett mer av nåt annat heller:)

Fridaaaa
0

#9 Ja jag har bra hö till mina, men hon vill inte öka mer ändå, och ger jag mer pellets äter hon sämre hö så tja hon får vara spinki🙂

Smultrondraken70
0

#10 tänker också så, hellre spinkig än att sabba tänderna och magen med för mycket annat än hö;)

Fridaaaa
0

#11 Precis 🙂

Trebit
0

Håller helt med er! Ska byta ut hösorten jag har också på sikt, se om han vill få i sig mer då kanske. Först ska jag vänja bort de dåliga pelletsen bara, de hade helt absurt höga proteinvärden.

Tumblr - ☆ - Instagram