Naturligt apotek
Tänkte att det kunde vara intressant att skapa en tråd om olika växter som kan vara bra att ha i sitt 'kaninapotek'. T.ex. så har jag hört att pil ska vara smärtstillande och febernedsättande, men jag vet inte säkert om det gäller kaniner så någon får gärna rätta mig. :)
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Persilja framkallar brunst, alltid bra att ha hemma om man är uppfödare 🙂
Men det finns många bra örter och växter som stärker kaninens imunförsvar, renar kroppen osv. finns en bra artikel om det -> http://kanin.ifokus.se/articles/4d713996b9cb462244050f29-viktiga-vaxter-orter-for-kanin
TS, pil innehåller salicylsyra, som är ursprungsämne till acetylsalicylsyra som finns i till exempel Magnecyl (namngivet efter salix = pil). Det är utöver sin smärtlindrande och febernedsättande verkan bland annat antikoagulerande och för många djur rekommenderas det inte . Bäst att kolla hur det fungerar med kaniner.
Andra växter som innehåller salicylsyra är älgört och bark från sälg och vide.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Kaniner tycker ofta om pil men om där är för mycket salicylsyra blir växten för bitter för att de ska äta den. jag ger ofta pil till mina. När min kanin Yohio hade problem med tänderna var pil det enda han ville äta. (Han fick till slut rätt diagnos och tänderna blev slipade.)
Mynta ska vara bra för magen. Kaniner tycker ofta om mynta. Lätt att odla själv också.
Detta är en awesome lista! Har använt flera ingredienser mot olika sjukdomar för att supporta "veterinärmedicinen". https://riseandshinerabbitrydotcom.files.wordpress.com/2014/07/medicinal-herbs-for-rabbits.pdf
#5 Tackar för den matnyttiga pdf:en. Jag passar också på att göra lite reklam för gullris (golden rod i listan) Den är ju som växt otroligt invasiv och sprider sig som en galning. Jag skördar stora mängder under sommaren och torkar. Under vintern fodrar jag sedan med dessa och det är otroligt uppskattat av både kaninerna och marsvinen. Man får dock vara varsam när de torkat för bladen är otroligt sköra och smulas lätt sönder.
Jättefin lista! Sparar den inför den (förhoppningsvis) antågande våren. Det är alltid kul att plocka blad till nannarna.
Det är en riktigt kunnig kaninmänniska bakom listan som har skrivit flera böcker, bla om pelletsfri kost till niner ^^ och i boken(och listan) slår han verkligen ett slag för att ge Comfrey till ninerna, men är det någon här inne som vet vilken den rätta växten är på svenska? #6 det låter ju super att torka så mycket! I vilka typ av områden hittar man det? ^^
#8 Comfrey är vallört på svenska. Lite fakta nedan.
Vi har gullris längs hela tomten, längs cykelvägarna i området mm. Om den inte stoppas så växer den så kraftigt att den kan ta upp många kvadratmeter yta med sina 1,5 meter höga stänglar. Men om man är noga med att klippa bort blomställningarna innan de hinner föra av sig så hålls den någorlunda i schack. Jag serverar den färsk på sommaren och torka på vintern.
Comfrey - Vallört
Symphytum uplandicum/officinale
Comfrey tillhör den strävbladiga familjen, Boraginacea och är en naturlig hybrid mellan den äkta vallörten, S. officinale och fodervallört, S. asperum. Namnet upplandicum har den fått för att den först uppmärksammades och katalogiserades där, troligen av Linné.
Comfrey är en av de mest närings- och mineralrika växter som finns. De stora, sträva bladen innehåller höga halter av kväve, fosfor och framför allt kalium, tillsammans med ett brett spektrum av mikronäringsämnen. De används främst som gödsel på och i jorden, som aktivator i kompost, för framställning av gödselvatten, som ingrediens i så- och plantjord, som djurfoder. I England, där Comfrey är högt uppskattad, tillverkas även salvor, oljor och té med välgörande verkan.
I en välgödslad, fuktig jord blir Comfrey mer än meterhög, med mängder av blåvioletta blommor till bin och humlors förtjusning och en mängd stora blad. Plantan kan skördas 3-4 gånger per säsong.
Oftast förökas Comfrey genom delning av roten vår eller höst. En planta kan på detta sätt ge upphov till åtskilliga på några år. Rotskotten rotar sig lätt och växer snabbt till en fullvuxen planta. De få fröna plantan ger, har oftast ganska svag grobarhet, men det räcker att få igång några plantor att börja med. Så de svarta fröna, 1-2 cm djupt, inomhus eller i bänk på våren och plantera ut på ett rymligt ställe i sol-halvskugga när jorden blivit lite uppvärmd.
#9: Vallört som är så förkättrad? Men jag har enorma mängder på tomten, om någon vill komma och hämta …
Så bra! Tack! Har en del vallört. Det växer ju nåt helt makalöst. Visste inte att kaniner kan äta det.