hur stor ska en bur vara?
jag har funderat på att köpa en belgisk jätte. jag bor i en lägenhet halva året och i stugan halva året. jag undrar hur stor inneburen ska vara?
Den ska nog vara ganska stor.. Kolla på artiklar! Det finns en om minsta burmått =)
Minsta tillåtna enligt lag (har du mindre än denna bryter du mot lagen) är en bur då minsta sidan är 70cm och minsta takhöjd är 70cm. Längden ska vara 130cm. Sen vill kaninen som alla andra skutta runt i ett rum och sådär, springa av sig lite :) Men en bur måste alltså vara minst sådär stor till en Belgisk jätte, annars är det lagbrott! Lycka till ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pss, läs artikeln om Belgisk jätte :)
Jag håller på med en blogg om burbygge, där finns det en ritning och mått på buren jag håller på att bygga :) (Till en Belgisk Jätte) Läs på "Burbyggs Blogg!" ^^
#3 gäller det bara belgiska jättar eller är det andra kaniner också?Jag har 2 marsvin (menar inte att dom ska dela bur eller så,bara vara brevid varandra för dom äter ju typ samma mat tror jag)och då undrar jag om en sån bur för 2 marsvin passar EN kanin eller måste den vara större,det verkar bara lite konstigt,men man ska ju alltid fråga!:)Marsvins buren på kortsidan är cirka 52 cm,långsidan är cirka 112 cm och höjden är cirka 54 cm.Passar det?
Kaniners burstorlek är efter hur stor kanin man har.
http://kaninmagazinet.se/2012/january/burstorlekar.html
Här är en länk där det står hur stor bur du måste ha beronde på hur stor kanin du har, att tänka på är att detta endast är absolut minsta måtten som är tillåtna och ju större desto bättre.
En bur i samma storlek som du har till dina marsvin är laglig till en kanin som väger under 2kg. Men är ändå i minsta laget och då behöver kaninen få komma ut ofta och skutta utanför buren.