Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 1729 ggr
NelliMohrle
0

Hjälp hon äter inte!

Hej!

Min ena kanin äter inte och är helt slapp. Vi har varit hos veterinären med henne 3 gånger nu och de sa att det var något med magen, kanske hade hon ätit något som inte magen kunde ta hand om eller liknande men de visste inte riktigt. Magen var iaf sten hård. Veterinären tog en slang och tog ut lite av gasen som fanns i magen så den inte skulle spricka. Nu är den mjukare men hon vill fortfarande inte äta. Vi matar henne med Critical Care och mixtrat ananas (vad veterinären sa att hon skulle få) som vi ger henne i en spruta. Hon äter inget annat och inte frivilligt heller utan man måste tvinga det i henne.  Hennes bajspluttar är små och hårda. Hon håller även på att typ tugga hela tiden även om hon inte ät något.  Detta har pågått sedan onsdags och jag börjar bli riktigt nervös då hon fortfarande inte vill äta. Någon som har varit med om ett liknande problem och vet vad man kan göra för att det ska  bli bättre?

Älskar kaniner Kär

ra-17
0

Oj det låter inte bra… Har aldrig varit med om det. Hoppas det löser sig!

Smultrondraken70
2

Sa veterinären "Trumsjuka"?? Det hade en av mina, liknande symtom som din. Vi gav Minifomdroppar (lättar på gaserna) Fiberplex (för att få magen i balans) samt även smärtstillande (på recept) för att han skulle bli piggare och stödmatade med C.C. Mjuk magmassage kan man också ge. Fast det klart, det beror ju på vad din veterinär ordinerat. Lycka till med din kanin!

NelliMohrle
0

#1 Aaa det är sjukt jobbigt! Man är så orolig hela tiden och så är det mycket jobb också vill inte att hon ska försvinna….

Älskar kaniner Kär

[EvelinaL]
0

Om hon totalvägrar mat så får du ju i värsta fall ringa vetrinären igen så att hon kan komma in och få dropp.

NelliMohrle
0

#2 Tror faktiskt inte det är trumsjuka. Vissa av symptomerna passar in men andra inte. Det med massage var ganska smart. Men vet inte om det hjälper  så mycket magen verkar bättre men hon vill inte äta. Känns som om hon inte kan tugga. Ibland ser det t som om hon vill äta något men så gör hon det inte. Antingen orkar hon inte eller så kan hon inte.

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
0

#4 Hon äter när man väl fått in maten i munnen med hjälp av sprutan (en sån utan nål). Men hon vill inte äta något frivilligt.

Älskar kaniner Kär

[IngenFantasi]
0

Hoppas att allt går väl med henne! ❤️

Smultrondraken70
0

Kollade veterinären tänderna?

NelliMohrle
0

#7 Ja det får vi verkligen hoppas! ❤️

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
1

#8 Ja och det verkade inte vara något problem med dom. Har funderat mycket på det men de är inte för långa iaf och man får väl lite på veterinären antar jag. xD

Älskar kaniner Kär

[krysopras]
0

Om det är fel på kindtänderna så måste veterinären söva kaninen för att kunna se det. Min kanin Yohio fick fel på kindtänderna i höstas, han slutade äta. Veterinären röntgade magen och såg att den var lite tom  och hon tittade med ett instrument på hans kindtänder och såg inget fel. Jag fick CC att mata med, men när han inte blev bra fick vi åka in igen och då sövde de honom och slipade kindtänderna, de var lite, lite ojämna. Vissa kaniner har jättekänsliga munnar.

Sen blev han bra. Men han var precis som din att han vägrade äta själv men åt när jag matade honom med CC med en spruta. Jag gav minifomdroppar varje dag för att hjälpa magen, kaniner har ju känsliga magar. Jag masserade magen också. Precis efter tandslipningen behövde han smärtstillande (metacam) så det gav jag också. Han blev helt bra och är fortfarande helt bra. Men jag är supernoga med att han äter mycket hö nu för det är det bästa för att hålla tänderna i trim.

Håller tummarna för din kanin!

NelliMohrle
1

#11 Det kan det faktiskt vara. Om de bara kan se kindtänderna när de söver kaninen så kollade de inte dom. Tror tyvärr inte veterinären här är den bästa. Om hon inte blir bättre ska vi åka till ett annat djursjukhus som ligger lite längre ort men som ska vara väldigt bra och hoppas att de vet vad som är  felet.

Älskar kaniner Kär

Nikki&Trixie!
0

Våra kaniner har inga kindtänder 😂 #11

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

Smultrondraken70
0

Var bor du, TS?

[EllenAlicia]
0

#13 alla kaniner har de men man kan inte se dem

Hell
0

Har ni varit hos vetten tre gånger utan att få någon medicin? Har vetten någon koll på kaniner alls? Var bor ni? Jag tycker ni ska ringa Roslagstull och rådfråga, dom ger tips? via telefonen OCH kan kontakta din veterinär för att ge tips? på vilken medicin som kan hjälpa. Kolla upp GI stasis, det kan bero på massa olika saker.

Här är min jättelånga tråd om min kanins magproblem, vi kämpade och lyckades rädda hans liv. Jag hoppas att ni kan göra det också, men kaninen behöver nog mer än bara critical care och annanas för det. Annanas är något som man ger för att underlätta om kaninen har mycket päls i magen, och jag tycker inte det låter som att det är det som är problemet. :/ Vet veterinären hur man känner om det är stopp i kaninens mage?

Att du ser att din kanin tuggar är antagligen att hon Gnisslar tänder av smärta. Hon behöver antagligen smärtstillande. Ring Roslagstull imorgon och se om de inte kan hjälpa dig att få utskrivet. Primperan (smärtstillande), prepulsid (för magen), och minifom fick min.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[krysopras]
0

Dina råd är mycket bra. Minifom kan man köpa receptfritt och ge ca 0,5 ml ett par gg om dagen. 

Jag anser också att man nog bör ta i med hårdhandskarna lite mer nu.  Dvs hitta en veterinär som är lite vassare än den du har nu. Jag fattade först inte vad du menade med att din kanin "tuggar", men om det är som Hell skriver  tandhackning/ tandgnissling  betyder det att hon har ont, och det måste man hjälpa sin kanin med. En veterinär kan skriva ut metacam (smärtstillande) och motilitetshöjande (får tarmarna att röra sig). 

Här är en bra artikel med anvisningar om hur man gör massage osv. http://www.bio.miami.edu/hare/ileus.html

Detta är ett akut tillstånd som måste åtgärdas, dock är det alltid så att det finns någon underliggande orsak och kindtänderna är en väldigt vanlig sådan orsak.

Jag bor i Helsingborg och har tillgång till superbra veterinärer men  jag vet ingen bra veterinär nära dig. Försök absolut hitta någon som inte ägs av ett riskkapitalbolag.

Smultrondraken70
0

Håller med #16,17. Jag fick som jag skrev i tidigare inlägg Minifom, Fiberplex, samt Pimperan (smärtstillande), samt rekommendation om magmassage. Vi stödmatade med CC hela tiden. Min kanin blev bra igen från sina magproblem. Dom är bra på Roslagstull, så ring dit, som det redan skrivits. Jag bor i Sthlm så jag går ingen annanstans med mina kaniner. Lycka till!

NelliMohrle
0

#16 Hon fick antibiotika och smärtstillande när vi var hos veterinären. Tror dock inte det är så bra med antibiotika (?). Sen fick vi även Fibreplex vilket hon får dagligen (glömde nämna det). Tack för alla tips? ska ta kontakt med dom snarast och hoppas att de vet. :) Håller  även med att vi måste kontakta en bättre veterinär i början blev hon lite bättre, orkade iaf röra sig lite men sen i Fredags har hon i princip mått lika dant hela tiden och varken förbättring eller försämring har märkts.

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
0

Bor i Ronneby i Blekinge.

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
0

Tror inte att det är tandgnissel utan hon gör det mer i luften. Kan det vara att hon försöker tugga för hon tror att hon ska få mat? En fråga till, kan jag ha henne med de andra kaninerna? Just nu är hon själv i en bur men jag tror att de andra kaninerna saknar henne.

Älskar kaniner Kär

[krysopras]
0

Är hon van vid att vara med andra kaniner så är det bästa för hennes hälsa att hon är med dem.  Detta låter inte som något smittsamt, men jag vet ju inte säkert.

NelliMohrle
0

#22 ok då får hon nog flytta in till dom igen :D

Älskar kaniner Kär

[SisselaJ]
0

#21 hur menar du att hon gör det "i luften"? Jag är inte kunnig men skulle ta det som om hon har ont i munnen och inte kan slappna av i den eller inte kan stänga den helt enkelt.

NelliMohrle
0

#24 Hon gör det bara ibland så stänga den kan hon. Menar att tänderna inte nuddar varandra utan hon typ öppnar munnen och stänger den fast inte helt. Svårt att förklara.

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
0

Är ganska säker på att det är kindtänderna. Ska jag gå till veterinären hon hitintills varit hos eller är det bättre att jag går till en bättre vet?

Älskar kaniner Kär

[SisselaJ]
0

#25 ja det är just det att hon "inte stänger den helt" som får mig att misstänka tänderna/munskada.

[krysopras]
0

Jag hade ringt till några andra veterinärer. Vad de ska kunna göra är att söva kaninen för att kolla tänderna (de ska ha vana vid att söva kaniner, de ska ha särskilt narkosmedel + mask), de ska kunna slipa ner tänderna så att de blir jämna (inte klippa!), de ska skriva ut smärtstillande för några dagar och du ska kunna ringa dit och be om råd om du undrar nåt efter proceduren. Kolla pris, ungefärligt, för de vet ju inte hur det ser ut i munnen innan de kollat, men olika vet har olika priser. Kolla så de inte tar nån akutavgift om du får en tid snabbt (inom ngn dag). 

(Riskkapitalbolagsägda djursjukhus/kliniker är i snitt ca 40% dyrare än icke-riskkapitalbolagsägda vetkliniker.

NelliMohrle
0

#28 Ok, tack! Tror faktiskt inte hon behöver smärtstillande då hon mår mycket bättre nu. Hon har återfått energin väldigt mycket från att i onsdags nästan vara död till att nu trevligt kämpa emot när hon ska få mat xD. Så jag tog beslutet att sätta ut henne till de andra kaninerna igen vilket var ett bra val. Hon skuttade glatt (inte lika glatt som vanligt men betydligt mer än innan) med de andra kaninerna. Men hon äter fortfarande inte själv utan det enda hon äter är CC och ananas som vi tvingar i henne. Vatten dricker hon dock själv ur en skål. Ska ta och se till att vi får en tid till att kolla kindtänderna då jag nu är 99% säker på att det beror på det. Höll fram lite olika saker till henne (hö, pellets, morot) och det såg verkligen ut om om hon ville äta. Hon öppnade munnen och sträckte sig fram men sen tog hon inte det iaf. Tror att hon inte kan tugga.

Älskar kaniner Kär

[SisselaJ]
0

Så bra, hoppas det är det som spökar! Det kommer säkert kännas jätteskönt för henne när de är tillfixade :)

NelliMohrle
0

#30 Aa det får vi hoppas :D

Älskar kaniner Kär

[krysopras]
1

Jag menade att hon kan behöva smärtstillande EFTER en tandslipning! Munnen kan vara ännu ömmare några dagar efteråt. 

Min kanin som hade tandproblem gjorde också så, när jag kom med mat stack han fram munnen men sedan tog han inte maten. Det lär vara typiskt för kaniner med tandproblem.

[Melbun]
0

Min kanin hade ett sår på kinden (hade antagligen tuggat på något vasst då det inte var tänderna). Han ville inte äta pga detta och han fick smärtstillande just för att han skulle äta och det kunde läka under tiden. Även han visade intresse för mat men ville inte ta det.. Så det låter lite som det kanske kan vara tänderna :)

NelliMohrle
0

#32 Jaha! Missförstod ;)

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
0

#29 Tar bort det att hon inte kan tugga. Lyckades få i henne en fjärdedels morot (JIPPI). Det blir bara bättre och bättre. Hon är dock fortfarande väldigt kräsen av sig…

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
0

Hon äter nu vanlig mat vilket gör att hon inte vill äta CC längre. Nu har hon gått ner ca 300g i vikt! Vad ska jag göra? Ger henne mycket fetmat som pellets, majs och solrosfrön. Försöker tvinga ner henne CC också men det går inte så jätte bra. Annars mår hon som vanligt nu :D

Älskar kaniner Kär

Hell
0

#36 Behöver hon CC fortfarande då? Äter hon sitt hö?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Melbun]
0

Undvik att ge massa dålig mat när hon varit konstig i magen.. Pellets är egentligen överflödigt så låt henne äta sitt hö och ge lite pellets om hon ska öka i vikt. Du vill ju inte att hon får för mycket av det goda så hon slutar äta sitt hö. Äter hon bra kommer hon att gå upp igen

Love Lejonhuvadekaniner
0

Om hon ska öka i vikt är det bra med solrosfrön vad jag har förstår:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[Melbun]
0

Säkert möjligt :) hade dock varit lite försiktig om de varit så knepiga i magen. Mina brukar vanligtvis bara få hö efteråt så att magen fungerar fint. Resten introduceras långsamt

NelliMohrle
0

Hon äter inte så mycket hö och det är därför hon har sjunkit i vikt. Hon kan äta ett strå då och då men inte så mycket. provade att blanda ut CC med mosad äpple och då gick det bättre att äta. Tyckte det var bättre att ge henne lite fet mat så hon går upp i vikt igen och sen börjar äta hö igen än att hon sjunker mer.

Älskar kaniner Kär

[Melbun]
0

Hmm asså det är lite knepigt för ger du för mycket av det goda ratar de höt och då vill de ändå inte äta det så det är inte jättebra heller. "Svälter" man kaninen på godis och dålig mat så kommer de tillslut att bli hungriga och äta av sitt hö . Tar hon några strån så har hon ju börjat äta på egen hand men om du erbjuder godis så väljer hon ju såklart det istället. Känns som att det har gått rätt många dagar och att hon borde komma igång att äta sitt hö bättre. :c När mina har varit dåliga har jag bara gett hö och erbjudit lite pellets ifall att. Sen har jag mer eller mindre suttit och handmatat dem med hö och de har då börjat äta själva samma dag men nu har jag inte sett din kanin heller hur hon mår så då kan jag inte sitta och säga vad som är rätt och fel

NelliMohrle
0

Ok. Så jag ska bara erbjuda hö? 300g är ju rätt mycket i vikt (vägde ca 1300 och nu ca 1000g) Får se om de hjälper. Men om hon sjunker mer i vikt vad ska jag göra då?

Älskar kaniner Kär

[Melbun]
0

Stöd med CC ifall att, se till att hon kommer igång med höt (typ snarast). Testa att sprida ut det på golvet/ i buren. Mina plockar hellre från golvet än från sina höhållare. Testa att "tvinga" i henne lite hö, typ om man stoppar det i ansiktet på dem brukar de bli lite sura och ta det och förhoppningsvis äta det. Äter hon inte hö ikväll/natt hade jag nog åkt till veterinären igen. Att hon iaf äter lite är ju bra :)

NelliMohrle
0

Ok, tack!

Älskar kaniner Kär

[krysopras]
0

Du får stödmata med CC så hon går upp i vikt. Hö blir de inte feta av. Att ge fet mat som frön t ex är farligt för magen om det var den som hon hade problem med. Äter hon helt som vanligt nu?

NelliMohrle
0

Nästan. Hon hoppar runt osv men kanske inte lika mycket som annars men hon mår helt klart bättre! Hon är fortfarande kräsen men äter mer och mer. Vägde henne idag igen och hon har gått upp med 100 g vilket känns skönt. Att hon inte vill äta CC är tydligen också ett bra tecken. :)

Älskar kaniner Kär

[krysopras]
0

De vill nästan aldrig äta CC =( Man måste blanda det med nåt gott. Men jätte-jättebra att hon har gått upp och att hon äter bättre! Hoppas hon får vara bra nu!

NelliMohrle
1

Hon gillade CC i början

Vi får verkligen hoppas att hon blir helt frisk snart :)

Älskar kaniner Kär

Smultrondraken70
0

#49 Håller alla tummar och tår för det!

NelliMohrle
0

#50 Tack!

Älskar kaniner Kär

NelliMohrle
1

Tänkte bara säga tack för allt stöd och alla tips?! Hon mår nu som vanligt igen och skuttar glatt runt och gosar med brussan :)

Älskar kaniner Kär

Smultrondraken70
1

#52 skönt:)

[krysopras]
1

Vad kul! Tack för att du berättade!