Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 763 ggr
LovePoppy
0

Hanes ålder vid parning

Har lite frågor om hanens ålder vid PARNING.

Kan hanar para och ge ungar hela sitt liv?

Minskar chansen till att ge ungar ju äldre dem är? Minskar chansen om hanen paras vid 6 år första gången jämfört med tex 2 år?

Någon som parat hane första gången vi 6 år?

Tack på förhand! :)

RebeccaG
0

Kan hanar para och ge ungar hela sitt liv?
Ja, från att dom blivit könsmogna

Minskar chansen till att ge ungar ju äldre dem är? Minskar chansen om hanen paras vid 6 år första gången jämfört med tex 2 år?
Nope, det har jag inte vart med om. Harry va 7½ när han parades förra gången och fick kull då med ;) 

Någon som parat hane första gången vi 6 år?
Som sagt va Harry 7½ förra gången, så 6 år är inga problem sålänge han är frisk och i bra kondis :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

LovePoppy
0

Tack Rebecca! :)  Tänkte att de slutade få spermier efter ett tag eller nåt, men så är det inte då? :)

RebeccaG
0

#2 Inte vad jag vet, det finns ju hanar som går i Avel & som är upp emot en 10 år och fortfarande kapabla att producera ungar ;) 
Vet att hos vissa arter(bland annat människor) slutar honor producera "ägg" och kan därefter inte få ungar. Hanar däremot fortsätter(vanligtvis, finns dock enstaka fall där hanar blivit sterila) producera spermier hela livet.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

BlackandBlue
0

sen kan ju hanarna bli mindre fertila. alltså producera mindre spermier och så och kanske behöver några tillfällen på sig för att ''komma igång'' med produktionen igen. men detta gäller ju de äldre hanarna ^^

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Chinesecrestedlover
1

Hej!

Hade en hane som i och för sig var parad tidigare men han blev pappa igen då han var 10 år så skulle säga att åldern inte spelar någon roll vad gäller hanen. Det föddes 7 fina friska ungar i den kullen. Mamman var ju yngre då såklart hon var runt 6-7 månader (liten åldersskillnad där 😉). 

Mvh/Chinesecrestedlover

pernillaoscarsson
0

Hade en hane som var 9½ när han parades sista gången. Det blev bara en dödfödd unge, om det berodde på hanen eller honan vet jag inte. Annars fick han många fina kullar med många ungar i de flesta.