Svårt för att hantera
Jag har en kaninhane som är ca ett och ett halvt år och jag har lite problem med honom för han verkar inte tycka om folk, han är absolut inte rädd för människor, han är inte rädd för nånting😂 men han är liksom ganska arg och tycker inte om att bli klappad och han tycker inte om att sitta i knä och han blir ganska sur när man hanterar honom. Det gör det väldigt väldigt svårt att klippa klorna på honom, han sprattlar och gnager på mina kläder och jag är rädd att han ska bita mig. man kan ta en klo per dag ungefär. Jag förstår att kaniner har olika 'personligheter' men finns det något man kan göra för att få honom lungnare och mer sällskaplig?
Vissa kaniner gillar inte att man håller på för mycket med dem helt enkelt. Har en sån hona, dock en belgisk hare😛
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Nä jag förstå det, min är en dvärgvädur🙂
Blir dom lugnare av kastrering?
Istället för att bara slänga in lite grönsaker i buren eller så kan du mata honom med de när han sitter i ditt knä för då förknippar han ditt knä med godsaker!😉☺️
#3 Kan bli, ja. Men det är ingen garanti. Men absolut värt att testa🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4 Det var en bra idé, han brukar inte vilja äta när han är utanför buren. Men jag ska testa🙂
#5 Ja, jag tror jag ska göra det🙂
Han kanske behöver springa av sig en lång stund om han har lite mycket energi och inte vill sitta still:D
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Min dvärgvädurshane var väldigt bråkig när han var liten och gjorde bland annat det som du beskriver ovan, när jag sedan sa hans namn en gång högt så hajade han till och stannade upp med sitt dåliga beteende när han sedan fortsatte sa jag till honom med ett lite skarpare tonfall då brukade han sluta. Så fort han slutat berömde jag honom och vi höll på sådär lite av och till. Idag är han nästan alltid snäll (förutom när han är hungrig). Ibland kunde hans beteende bero på att han alltid var hungrig men du kanske kan försöka att ge din kanin lite mera foder så kanske han slutar att gnaga på saker.
Om ingenting av det här hjälper så rekommenderar jag att kastrera, då min hane blev mycket lugnare och trevligare.
Lycka till och hoppas att du får ordning på honom.🙂