Hur träna elitklassad hoppkanin?
Hej!
Jag har en 3.5 årig kastrerad vädurskorsning som jag har haft ca ett halvår, som jag skulle behöva ha lite hjälp med träning på. Han är elitklassad i alla grenar utom längd där han är ostartad.
Han hoppar alla hinder jättefint, men när hindren blir längre och maxade (50x80) river han dem gärna, även om jag vet att han kan hoppa långa hinder när han vill. Han oftast river sista bommen, han har väldigt mycket fart, men behöver ofta ändå ännu mer för att klara hindret. Han klarar med lätthet maxad svår, men elit är betydligt klurigare för honom. Har ni något tips? på hur jag ska få honom att hoppa Högre över hindret för att klara det? Han kondition tränas mycket varje dag, så att han inte orkar och har lite muskler kan det inte vara.
Vi är även och tävlar en del, och i grundomgången river han ofta väldigt mycket och är lite osäker på banan och verkar inte lita på mig som förare, att jag inte för honom mot ett hinder det ligger ett monster bakom, men i finalen (om han kommer dit så att säga), när han har sett och "provat" banan en gång så hoppar han ofta med fart och går oftast på 3-4 fel, jämfört med grundomgången då han oftast hoppar på 6-7 fel 
Så, för att sammanfatta "det röriga inlägget" undrar jag hur jag ska få honom att klara mer maxade hinder, och lita mer på sig själv och på mig, då jag vet att han VERKLIGEN kan hoppa när han vill det.
*Hoppas ni fattade något*
Mvh
Yawwisen
Jag brukar på sommaren träna mycket i skog, det har byggt upp förtroende och styrka enormt. Men nu såhär på vintern kan det vara svårare. Vill du verkligen satsa mycket och fokusera så är träning varann och ibland två i rad dagars träning ett stort plus. Träning ska också vara rolig, men också ge resultat. Träna kondition, benstyrka och uthållighet av både muskler och kondition.
Ex, springträning blandad med hoppträning, bygg upp förtroende genom att träna både lägre och maxade hinder.
Träna hinder kaniner har svårt för, det är bara att träna, motionera och sedan låta kaninen få ha lite kul att lufsa omkring i naturen.
Vissa kaniner kan visserligen ledsna om man kör samma träningshinder i flera veckor, men variation ibland är bra. Men jag kan garantera att du får en kanin som verkligen orkar hoppa högre/längre och är mer uthållig för fler klasser. Men, det krävs enormt mycket tid, så har du flera kaniner kan det vara svårt att fokusera på flera.
I somras satsade jag endast en kanin för en klass, det gav mycket bra resultat, men kräver en hel del tid om man verkligen vill "militärträna" som jag brukar kalla det.
Bor man i hus kan jag tänka mig att det är mycket lättare att fokusera på flera. Jag bor själv i lgh och måste bära ut och in allt även om jag ska till skogen XD
#1 Jo, det är lite krångligt för mig att ta mig till skogen, det finns typ två vägar, en ganska nära men då måste man korsa en stor idrottsanläggning med massa trafik, eller lugnt gå runt den, men då är kaninerna trötta när dem kommer fram, då den vägen är ganska lång. Men får försöka ta mig dit några gånger i sommar. När du skriver att jag ska träna flera dagar i rad eller varannan menar du då kondition eller hopp? Jag har just nu två kaniner och jag kommer (troligtvis) få hem en unge i maj, så jag vill och har tid att satsa mycket på honom, bara jag vet "hur jag ska göra" vad för träning han ska få osv. Just nu hopptränas mina kaniner en gång i veckan och går selpromenader varje dag ca 0,5-1km var, utan problem, dem blir knappt anfådda. (Vilodag på fredagar) Jag har ca 3-4 olika "rundor" jag varierar mellan varje dag, på sommaren har jag fler, men nu är dem vägarna översnöade. Jag bor i hus och har relativt stor tomt. Mer exakt hur tkr du liksom att jag ska lägga upo träningen för honom eller vad man ska säga;) xD
.
.
#2 Eftersom du tränar kondition redan så borde du träna på själva hoppningen oftare, det finns många olika hoppträningar man kan köra på. Men satsa mer på att träna hoppningen ofta eftersom det ger mer benstyrka och det är vad du behöver :)