Att ta kaniner i nackskinnet - plågsamt?
Jag känner en som lyfter kaninerna i nackskinnet istället för att ta upp dom som vanligt. När jag säger till henne säger hon bara att det inte gör ont på kaninen och att det inte är någon fara.
Själv tycker jag inte att det är okej, kanske om man tar i nödsituationer men att lyfta kaninen så jämt!?
Är det okej att lyfta kaniner på det sättet?
Vänliga hälsningar Ellen 

Tycker att det är en väldigt dålig ide…. Katter kan man lyfta i nackskinnet utan att det gör ont, men det är naturligt eftersom att kattmamnan gör det. Men kaniner har ingen sådan "funktion". (Och nej jag kan inte riktigt säga att jag är speciellt insatt i ämnet. Ursäkta om faktan var fel).
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Man kan lyfta upp kaninen ett par centimeter i nackskinnet för att sedan lägga handen under kaninens bak, och sedan sätta kaninen mot sig själv. Men det är ju självklart inte okej att gå runt med kaninens nackskinn i handen. Men jag skulle aldrig lyfta så.
#1 Det är fel. Små kattungar kan man lyfta i nackskinnet (varför nu man skulle göra det), men inte när de blir större.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Jag vet att det är kattungar, glömde bara skriva det :). Och jag skulle aldrig gå runt och plocka upp mina katter i nackskinnet ;).
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Nej, inte lyfta i nackskinnet.
Kaninen får blödningar i skinnet och det gör ont! Så ajabaja.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag tror inte att det är någon smart ide att lyfta kaniner i nackskinet.
En anledning är att de kan få skador (har jag läst).
Varför ska man lyfta de i nackskinet när man kan lyfta de vanligt, uppenbarligen skönare för kaninen.
Pretty wise //
Nä att lyfta i nackskinnet är ingen bra idé, tänk den tyngden i det tunna sköra skinnet.
Kaniner säger inte till när det gör ont. Och de har inte heller mindre nerver eller är gjord att vara tåligare där. Det är tun hud som hon väljer att bära hela sin kanins tyngd i. Såklart det gör ont, tänk själv att få hela sin tyngd lyft i tunt skin som tex låret eller magen.
Gud, min veterinär lyfte kaninen i nackskinnet och håller henne så i ca 30 minuter :o
Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus
MVH, Esmeralda 
Nej, lyfter inte mina kaniner i nackskinnet.
Håller med er! Ska ta och prata med henne så att hon lär sig att man inte ska lyfta kaniner på det sättet och att det gör ont på dom/dom blir skadade av det. Tack för många svar, det verkligen är bra med iFokus! 👍
Jag tror många som missuppfattade vad jag skrev: Jag tar INTE min kanin i nackskinnet och tycker INTE att man ska göra det heller. Om det skulle bli nödsituation är en sak (menar om det typ skulle börja brinna och man måste ut snabbt etc), men att lyfta en kanin så varje gång eller några gånger som inte är akut, tycker jag verkligen INTE är okej. Så att ni får det klart för er.
Måste bara skriva det här också. Det finns en faktabok som heter "Kaniner hemma" som är skriven av Helga Fritzsche. Den kom visserligen ut år 1979. Där finns i alla fall en sida som berättar hur man ska lyfta en kanin, bl.a i nackskinnet. Kan då förstå om lite äldre och vuxna, som läst i boken, tror att man kan lyfta dom på det sättet när det står i en fakta bok om kaniner. Så här står det: "Rätt sätt att lyfta upp kaninen: Ta den i nackskinnet och lyft" och sedan andra bilden så ska man sätta handen under kaninens bak. Man ska inte lita på vilka böcker som helst…
Vänliga hälsningar Ellen 

Nej jag lyfter inte mina kaniner så. Tycker det är mycket enklare att lyfta under magen och sen hålla i den. Att lyfta i nacken, förstår jag inte varför? Finns ingen anledning enligt mig.