Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 1029 ggr
Nikki&Trixie!
0

Avla i framtiden (kanske)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jo, vi har sett en kanin i djuraffären som kom in som unge, nu är den jättestor, och ingen vill ha han. Jo, vi såklart! Så vi kanske ska avla den kaninen och Trixie i april/maj 👍 Och jag undrar om ni möjligtvis har någon aning om vilka färger ungarna kan bli? Trixie är viltgrå med vit nos, och vita tassar. Hon är också fluffig på kinderna och rumpan. Kaninen i affären är vit med svarta fläckar. Jag bifogar ett par bilder 😁

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

Vaargen
5

har ni tänkt igenom det, om ni vill avla på kaninerna?

Lamina
5

Och syftet med kullen skulle vara?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Nikki&Trixie!
0

Vi vill testa att avla, och vi tycker det är sjukt kul med kaninungar. Vi ska sälja ungarna också 😊 #1 #2

fuzzie
19

Jag skulle starkt avråda er att avla på en kanin som kommer från en djuraffär/zoohandel eftersom att ni inte har någon som helst aning om vad som finns dolt bakåt i leden. 

Eftersom man inte får med någon stamtavla så kan man aldrig vara säker på hur många raser som finns i kaninen, hur stabil den är psykiskt eller om den har några sjukdomar eller andra defekter längre bak i leden.

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

lollynonna
6

#3 tyvärr skulle jag inte säga att det är ett bra syfte. "Kul med kaninungar" det tycker varje människa som helst. och sen så ska man inte avla på djuraffärsdjur då man inte vet vad de bär på och om de har sjukdomar.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

MsSofieG
5

Jag kan bara upprepa det #4 Säger visst kaninungar är söt men om ni väljer att avla gör det för att ni har ett riktigt syfte, på kaniner med stamtavla så ni vet vad det finns bakåt i leden. 
Djur från djuraffär kan bära på alla möjliga genetiska defekter och är det verkligen vad ni vill sätta till världen? Ett gäng potentiellt sjuka kaninungar?

[neptunens]
14

#3, Ska du föda upp för att sälja behöver du tillstånd från länsstyrelsen.
Sen kan jag bara hålla med de andra, jag avråder er STARKT från att avla på random djuraffärskaniner. Eller ens ta kull överhuvudtaget "för att testa" det är LIV ni sätter till världen. Be att få besöka en uppfödare och gosa med dennes ungar istället, så slipper ni allt ansvar men får ändå ta del utav det roliga med kaninungar.

em.nord
2

Säger som de andra. Ingen bra idé. Ni vet inte vilka färger som finns bakom. Bettfel osv. Finns alldeles för många sådana kaninungar :( Är ni beredda att behålla ungarna om de inte blir sålda? Råd med all exktra mat? Skulle ni klara av att ta bort ungar med missbildningar eller skador? Det är inget man bara gör och inget man tjänar pengar på :P Man ska ha en plan med kullen. En BRA plan ;) Som #7 säger, besök en uppfödare och lär er lite o titta på kaninungar då :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

missan´s
1

Jag avråder också till att inte ta en kull. Det är kaniner som ni inte vet stammen bakom. Dom kan bära på okända sjukdomar eller ha  bettfel.

Att ha syftet att det är  mysigt med kaninungar - vem tycker inte det? Då kunde ju vem som helst ha kullar bara för att det är mysigt med kaninungar. Det är liv och inte små söta gosedjur. Vad händer om ni inte kan sälja alla? Vad händer om t.ex alla ungarna har bettfel eller bär på någon allvarlig sjukdom? Vad kan hända? Det är inte bara Att ta en kull och sedan sälja dom för det är inte alltid så enkelt. Det är ett ansvar som är väldigt stort.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Rmk02
1

jag tycker inte att man ska avla på djuraffärs kaniner, men jag bestämmer ju inte över dig. Sätter en tass för att följa tråden.

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag tycker inte man ska avla på djuraffärs kaniner. Samma anledning som dem andra. Men man kan även ha härstamnings bevis inte bara stamtavla.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Zåmbii3
3

Ni är varmt välkomna på besök hos mig. :) Jag föder upp kaniner utav rasen Teddydvärgvädur, också väldigt gulliga! Och en rättså ny ras i Sverige. Om ca 1 månad beräknas det ungar här, till sommaren kommer det förhoppningsvis också finnas ungar. :) Bara att höra av sig ifall ni vill hälsa på! 0735443127 www.teddytussen.weebly.com Instämmer med de andra här, att avla på kaniner där man inte känner till stammen är inte så bra.. Bättre om ni först läser på så att ni känner att ni har kunskapen som krävs och kanske hälsar på andra uppfödare (ni är som sagt välkomna hit någon dag) sedan så kan ni kanske köpa in fina avelsdjur från någon seriös uppfödare och prova på Att ta en kull. :) Eventuellt så kan ni höra med någon uppfödare om ni kan få låna en dräktig hona och ha henne under tiden hon har ungar, så är det bara att lämna tillbaka henne efteråt? Då får ni erfarenhet utan att behöva ta något ansvar i att hitta köpare åt ungarna senare. :) Som sagt så är det bara att höra av sig ifall ni skulle vilja komma på besök någon dag. :) Det är ju så gulligt med kaninungar och jag förstår att ni blir sugna på att ta en egen kull, men man får komma ihåg att det är liv det handlar om och att ha ett bra syfte med kullen är jätteviktigt! Lycka till och hör av er om det är något ni undrar över! :)

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

tlover
0

#7 dessutom ska man ha gått en kurs eller annan utbildning i kaninhållning om jag minns rätt.

l'm back

Vaargen
1

trådskrivaren är 11 år såg jag nu, så då är det ju hennes föräldrar som ansvarar över om kaninerna ska paras eller inte. Själv så tycker jag det verkar onödigt att para dem då det finns så många kaniner som överges eller som ingen vill ha finns redan mycket kaniner som behöver hem bättre att köpa en sån än att avla fram massa nya

Nikki&Trixie!
0

Vi ska inte avla, jag frågade bara vilka färger ungarna möjligtvis skulle kunna bli 😂

[Sockertoppens_kaniner]
2

#15 Fast du skrev ju "Så vi kanske ska avla den kaninen och Trixie i april/maj". Även rubriken tyder på att du tänkt para kaninerna. Inte så konstigt att folk tror det då…

Nikki&Trixie!
0

Men den var skygg, så vi köpte den tyvärr inte 😕 #16

[Sockertoppens_kaniner]
0

#17 Så om den inte hade varit skygg hade ni köpt den och parat den med din hona?

Nikki&Trixie!
0

Nja, kanske inte parat. Pga allt ni skrev här

em.nord
1

Det är väl klart stackarn är skygg om den suttit i en djuraffär sen bebis :(

emmans blogg

Nikki&Trixie!
0

Ja tyvärr 😢 #20

em.nord
0

Men går ju lätt att fixa. Ingen kanin föds tam ;)

emmans blogg

Storip
0

Bara jag som tycker att den vita svarta kan vara vitscheck? Eller är den hotot? 🤔

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

[hattifnatten]
0

#23   Nja, jag tycker den är rätt lik min, och hon är varken hotot eller vitscheck, utan brokad.

Rmk02
1

Om det du ville ha kaninen som sällskap utan att avla på den så går det säkert att få den tam igen.  Som sagt ingen kanin föds tam😊